kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۵۳۲
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷
با راه‌اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

عرضه خودرو چند برابر می‌شود

 

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو طبق وعده دولت دیروز راه‌اندازی شد و مدیرکل دفتر صنایع وزارت صمت هم گفت: با راه‌اندازی «سامانه تخصیص یکپارچه‌ خودرو‌»، عرضه خودرو چندبرابر خواهد شد.
به گزارش شاتا، براساس اجرای بند 5 از دستورات ابلاغی رئیس‌جمهوری درخصوص چگونگی عرضه خودرو برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از دیروز کار خود را آغاز کرد. وزیر صمت چندی قبل، وعده راه اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از 25‌اردیبهشت‌ماه 1401 را داد و در ساعت 12 همین تاریخ(دیروز)، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به نشانی
sale.iranecar.com در دسترس است.
متقاضیان خرید خودرو طی دیروز و امروز قادر خواهند بود از بخشنامه‌های مختلف فروش خودرو که از سوی تمامی شرکت‌های خودروسازی ارائه‌شده است، مطلع شوند و از فردا سه شنبه 27 اردیبهشت‌ماه، امکان ثبت‌نام در سامانه فراهم خواهد شد.
در نخستین دوره فروش خودرو در این سامانه، بازه‌ زمانی یک‌هفته‌ای برای ثبت‌نام متقاضیان در نظر گرفته‌شده است و تقدم یا تأخر زمان ثبت‌نام، هیچ تأثیری برروند تخصیص و شانس برنده شدن نخواهد داشت و مراسم تخصیص خودرو با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌شود.
عرضه خودرو براساس این سامانه بسیار متنوع و چند برابر ظرفیت دوره‌های پیشین خواهد بود و تمامی خودروسازان موظفند تمامی محصولات خودروهای سواری خود را در این سامانه یکپارچه عرضه کنند و هیچ‌گونه استثنایی برای تخصیص خودرو به مشتریان خارج از این سامانه وجود نخواهد داشت. روند فروش خودرو در این سامانه شفاف است و به این شکل از تلاطم بازار، بازارسازی و سوءاستفاده سوداگران و تضییع حقوق مردم جلوگیری خواهد شد.
ممنوعیت عرضه خارج از سامانه
در همین رابطه مدیرکل دفتر صنایع وزارت صمت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه با راه‌اندازی «سامانه تخصیص یکپارچه‌ خودرو‌» دیگر هیچ خودروسازی بیرون از این سامانه خودرو عرضه نخواهد کرد، افزود: بنابراین همه خودروسازان بخش دولتی و خصوصی باید خودروهای خود را از طریق این سامانه عرضه کنند. 
عبدالله توکلی لاریجانی با بیان اینکه ظرفیت عرضه خودرو چند برابر عرضه‌‌های پیشین است، گفت: در حال حاضر خودروهای ناقص و به عبارتی کف پارکینگ خودروسازان به 50 هزار دستگاه رسیده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته تعداد خودروهای کف پارکینگ خودروسازان حدود 200 هزار دستگاه
بود. 
مدیرکل دفتر صنایع وزارت صمت افزود: با توجه به عرضه خودرو از طریق «سامانه تخصیص یکپارچه‌ خودرو‌»، عرضه خودرو به اندازه ظرفیت خودروسازان خواهد بود و به آنها اجازه نخواهیم داد که بیش از ظرفیت عرضه کنند. 
قیمت خودروهای وارداتی
از آن سوی بازار خودرو نیز خبرها حکایت از آماده‌سازی مقدمات واردات خودرو دارد. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این‌باره به خبرگزاری مهر، گفت: تعرفه در نظر گرفته‌شده برای واردات خودرو همانند گذشته به ترتیب ۵۵ درصد، ۷۵ درصد و ۹۵ درصد است. بنابراین با در نظر گرفتن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و مجموع حقوق ورودی با نرخ ارز نیما، می‌توان گفت که خودروهای وارداتی از ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت خواهند داشت. به نظر می‌رسد سقف قیمت خودروهای وارداتی ۲۰ هزار دلار و حجم موتور نیز ۲۵۰۰ سی‌سی باشد.
مهدی دادفر افزود: واردات خودرو از نظر تزریق محصول به بازار، می‌تواند بخشی از نیاز را پاسخ دهد. منتهی نکته این است که نباید واردات به صورت انحصاری در اختیار خودروساز و یا قطعه‌ساز قرار گیرد باید شرایطی فراهم شود که واردات برای همه تسهیل شود.