kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۴۳۵
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹

اخبار ویژه

 

درایت و متانت مردم نقشه دشمن را نقش بر آب کرد
صداقت دولت و درایت مردم، بخش مهمی از نقشه طراحی شده دشمن برای ایجاد التهاب و اغتشاش به بهانه اصلاح رویه توزیع یارانه کالاهای اساسی را ناکام گذاشت.
طی چند روز گذشته و با قطعی شدن این موضوع که قرار است قیمت برخی کالاها در روند اصلاح توزیع یارانه‌ها تغییر کند، رسانه‌های معاند بیگانه (و از جمله صدای آمریکا، بی‌بی‌سی، رادیو فردا، من‌وتو، سعودی اینترنشنال، و هزاران کانال فعال در فضای مجازی) تحرک کم‌سابقه‌ای را در پیش گرفتند تا مردم ایران را به هجوم برای خرید کالا از یک‌سو و حضور در اغتشاش از سوی دیگر تهییج کنند. در این مسیر حتی عناصر وابسته به گروهک‌های تجزیه‌طلب و تروریست هم به کار گرفته شدند تا به ایجاد ناامنی و اغتشاش و حمله و تخریب علیه برخی فروشگاه‌ها دامن بزنند.
اما رسانه‌های بیگانه در موضوع دوم یعنی ایجاد اغتشاش و ناامنی که تقریبا مطلقا شکست خوردند و جز یکی دو مورد ناچیز هیچ موفقیتی به دست نیاورند. در‌باره احتمال هجوم برای خرید بی‌حد و حصر کالا هم که همه جای دنیا می‌توانست اتفاق بیفتد و اتفاق هم افتاده، اغلب مردم خویشتنداری به خرج داده و مانع از پدید آمدن تنش و التهاب شدند؛ و این در حالی است که شایعه‌پراکنان و فضاسازان بیگانه ظرف چند روز گذشته، انتظار التهاب شدید را می‌کشیدند تا روی آن موج سواری کنند. اما اغلب مردم، حتی در خرید کالاهای ضروری هم متانت به خرج دادند و مانع از سوءاستفاده بدخواهان و دشمنان دندان‌تیز کرده شدند.
خویشتنداری و بصیرت مردم به قدری بالا و چشمگیر بود که رسانه‌های معاند بیگانه مجبور شدند برای القای التهاب و تنش، ویدئوهای مربوط به چند سال قبل در ایران یا برخی کشورهای دیگر را منتشر کرده و به عنوان اتفاق جدید اعتراضی یا هجوم به فروشگاه‌ها جا بزنند!
هر چند تدبیر دولت در پرداخت پیشاپیش یارانه جبرانی، در ناکامی دشمنان و بدخواهان موثر بود. اما بیش از تدبیر یارانه‌ای دولت، درک و درایت مردم بود که دشمنان دندان تیزکرده و تدارک کرده را ناکام گذاشت. صداقت دولت و اعتماد مردم، سرمایه مهم دولت است.

وال استریت ژورنال: ایران پیروز شده و آمریکا را تحقیر می‌کند
روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به روند فعلی و موازنه تغییر یافته میان ایران و آمریکا نوشت: با ادامه وضع موجود، ایران احساس پیروزی و آمریکا را تحقیر می‌کند.
این روزنامه آمریکایی در یادداشتی نوشت: ایران از تحریم‌های شدید، آشوب، ترور هدفمند مقامات و دانشمندان، خرابکاری هسته‌ای، جنگ در سوریه، ناآرامی‌ها در عراق و بیماری همه‌گیرکرونا، جان سالم به‌در برده و احساس پیروزی می‌کند. سیاستمداران آمریکایی که اغلب به سیاست خارجی به‌عنوان یک معامله فکر می‌کنند. آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران اما نه تحت تاثیر تحریم‌ها قرار می‌گیرد و نه از پاداش‌های مالی اغوا می‌شود. گفت‌وگوها با آمریکا به واسطه دیپلمات‌های اروپایی، خود میدانی برای تحقیر آمریکاست، زیرا دیپلمات‌های آمریکایی اجازه ملاقات با همتایان ایرانی خود را ندارند.
قلم «ری تکیه» (عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا) و « روئل مارک کریچت» (افسر سابق سازمان سیا در امور ایران) در مقاله مشترک وال استریت ژورنال تاکید کرده‌اند: آمریکا با قاطعیت و پافشاری ایران روی مواضع هسته‌ای خود، تحقیر شده و در این کشاکش دیپلماتیک و سیاسی و اقتصادی، احساس پیروزی می‌کند.
«انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا‌، چهارشنبه گذشته در تلاش دیگری برای توافق با جمهوری اسلامی بر سر احیای برجام، در تهران بود. در طول
16 ماه مذاکرات گذشته، دیپلمات‌های آمریکایی اجازه ملاقات مستقیم با همتایان ایرانی خود را نداشتند. طرفین نتوانستند درباره خارج کردن نام سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی خارجی دولت آمریکا، به توافق برسند و مذاکرات روی همین نقطه از ماه مارس گذشته قفل شده است.
دولت بایدن تلاش ناموفقی داشته است تا رهبر ایران را به توافق وادار کند و در همین راستا پذیرفته که با تعهد ایران به عدم گرفتن انتقام ترور سردار سلیمانی و حمله نکردن به مواضع آمریکا در منطقه، نام سپاه را از لیست خارج کند، اما ایران نپذیرفته چنین تعهدی به آمریکا بدهد.
رهبران ایران مایل به تکرار اظهارات سیاستمداران سرشناس آمریکا در مورد شکست کارزار «فشار حداکثری» دونالد ترامپ هستند و شعار انقلابی اولیه «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» بار دیگر در نماز جمعه‌ها طنین‌انداز می‌شود.. رهبر ایران نه تحت تاثیر تحریم‌ها قرار می‌گیرد و نه اغوای پاداش‌های مالی. او تلاش داشته تا ایران را از بازارهای تحت حاکمیت غرب محافظت کند.
جمهوری اسلامی بدین ترتیب می‌تواند استقلال خود را حفظ کند. از نشانه‌های قدرت ملی، به تعبیر رهبر ایران، گسترش انقلاب به خارج، نشاط معنوی و تسلط بر علم هسته‌ای است.
مطمئن‌ترین راه برای ایران به منظور برتری منطقه‌ای سرمایه‌گذاری بر روی شبه‌نظامیان شیعه عرب است که توسط ایران حمایت می‌شوند و هسته‌ای ترکیبی عالی و نسبتا ارزان برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه هستند. (آیت‌الله) خامنه‌ای که در دهه 1990 فتوایی به منظور حرمت تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای صادر کرده، این دستاوردها را با مشوق‌های پیشنهادی آمریکا عوض نمی‌کند.
جنگ در اوکراین احتیاط جمهوری اسلامی را تقویت کرده است. در ایران‌، جنگ اوکراین نشانه دیگری از هزینه اعتماد به آمریکا است. در این تئوری توطئه، واشنگتن با برنامه قبلی اوکراین را فریب داد تا خود را عضوی از جامعه غربی بداند در حالی که عضویت این کشور در پیمان ناتو را معلق نگه داشت. این نیرنگ ایالات متحده برای تحریک تهاجم روسیه بود. اوکراین صرفا یکی دیگر از توطئه‌های آمریکایی برای تضعیف روسیه و تحریک اروپا در برابر آقای پوتین است.
اکنون مذاکرات فرصتی است که آمریکایی‌ها به نمایندگان ایران التماس کنند. گفت‌وگوها با آمریکا به واسطه دیپلمات‌های اروپایی خود تمرینی برای تحقیر آمریکاست، زیرا دیپلمات‌های آمریکایی اجازه ملاقات با همتایان ایرانی خود را ندارند.

VOA: ایران با کم بها کردن برجام اهمیت آمریکا را پایین آورده است
وضعیت احیای برجام، در نشست گروهک موسوم به اتحادیه دموکراسی در واشنگتن بررسی شد.
حاضران در این جلسه به دولت جو بایدن پیشنهاد کردند در مورد توافق هسته‌ای ایران واقعگرایانه عمل کرده و سیاست خود را تغییر دهد.
الی کوهانیم، دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا در حاشیه این جلسه، به بخش فارسی صدای آمریکا گفت: «واضح است که دولت ایالات متحده به ریاست جو بایدن درخصوص چیزهایی که ما به رژیم ایران پیشنهاد کردیم، دست و دل‌باز بوده ولی هنوز رژیم از رسیدن به توافق، خودداری می‌کند.گام درست برای ایالات متحده این است که فشارهای واقعی را بر رژیم ایران بازگرداند، گزینه اقدام نظامی را روی میز بازگرداند و بگذارند رژیم به درستی بداند ایالات متحده یک ایران هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد.»
الی کوهانیم که در دولت قبلی آمریکا، معاون نماینده ویژه رصد و مقابله با یهودستیزی وزارت خارجه آمریکا بود، گفت: «جو بایدن از زمان حضور در ریاست جمهوری، وعده داد حقوق بشر را به اصلی‌ترین هسته سیاست خارجی آمریکا تبدیل کند. تا حالا و در مورد رژیم ایران ندیده‌ایم که چنین کاری بکند.
بهنام طالب‌لو، پژوهشگر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها هم در حاشیه این جلسه گفت: «من فکر می‌کنم از‌آوریل ۲۰۲۱ و شروع دیپلماسی غیرمستقیم هسته‌ای، دولت بایدن در پی احیای چیزی حتی کمتر از توافق برجام بود. دولت بایدن به نظر رسید حاضر است بیشتر امتیاز بدهد و در مقابل کمتر دریافت کند و الان شاید حتی نتواند آن را هم به دست آورد.»
او افزود: «مذاکرات بستگی به این دارد که ایران در مقابل فعالیت‌هایش با چه نوع عواقبی رو‌به‌رو شود. از دیدگاه تهران اگر نگاه کنید، حاضر هستند ریسک بیشتری کنند که معنایش ادامه یافتن مذاکرات است.»
او در ادامه گفت: «سوم بحث ایدئولوژی است. رهبر همیشه می‌خواهد دست آخر آمریکا را مورد تحقیر قرار دهد و این بخشی از استراتژی آنها است. اینکه قدرتی جهانی مانند آمریکا را به این شکل پایین بیاورند، همواره بخشی از هدف آنها بوده و اگر به نحوه موضع‌گیری خامنه‌ای نگاه کنید، او حتی اهمیت توافق هسته‌ای برجام را پایین آورده و ابراهیم رئیسی هم همین کار را می‌کند. معنای آن این است که رژیم، اعتماد به نفس پیدا کرده و هر وقت اعتماد به نفس بیشتری دارد، خصومت‌هایش بالا می‌رود و خطرناک‌تر می‌شود. همه این‌ها نتیجه این است که واشنگتن نتوانسته به درستی منتقل کند که چه عواقبی در پی خواهد بود. از همین رو ایران همین طور سرسختانه به تعویق می‌اندازد و جواب رد می‌دهد.»
بهنام طالب‌لو در مورد اینکه چرا بعد از نزدیک به یک سال این مذاکرات به نتیجه نرسیده گفت: «به نظرم سه دلیل وجود دارد که افراطی‌های ایران این آسودگی خاطر را دارند که نه بگویند. یکی تاکتیک، دیگری اقتصاد و بعدی ایدئولوژی است. درخصوص تاکتیک، حکومت ایران می‌داند همیشه وقتی زیاده‌خواهی کند دولت بایدن در این خصوص فشاری وارد نمی‌کند و آنها باور دارند دولت فعلی آمریکا به سمت فشار آوردن روی نمی‌آورد. برای همین و مشابه کاری که با دولت اوباما کردند، اگر امکانش باشد زیاده‌خواهی خواهند کرد و ممکن است در پایان به چیزی برسند. این یک تاکتیک مذاکراتی از سوی ایران است.
بهنام ‌طالب‌لو افزود: «دومی بحث اقتصاد است. ایران از افزایش قیمت نفت و همچنین حدود یک سال و نیم اجرا نشدن تحریم‌ها از سوی دولت جو بایدن به ویژه در حوزه نفت، صادرات، انبار کردن، منتقل کردن، کشتیرانی، بیمه و همچنین دیگر حوزه‌هایی که ایران به لحاظ سرمایه‌گذاری آن را متنوع کرده از جمله پتروشیمی و دیگر حوزه‌های غیرنفتی، نفع می‌برد. پس یک نفع اقتصادی هم اینجا وجود دارد که به آنها این اجازه را می‌دهد سیاست‌های انقلابی و امنیتی خود را اجرا کنند.»

اندیشکده رند: ایران در دولت رئیسی در مقابله با کرونا بسیار موفق عمل کرد
یک ‌اندیشکده آمریکایی در گزارشی تحلیلی تاکید کرد ایران در دولت رئیسی، در مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا بسیار موفق عمل کرد.
اندیشکده رند نوشت: بزرگ‌ترین نقطه عطف درخصوص مهار همه‌گیری زمانی بود که ایران تحت مدیریت رئیس‌جمهور جدید، تسریع روند تزریق روزانه واکسن کووید-۱۹ را کلید زد. ایران با نرخ بالای ابتلا و بستری بیمارستانی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. سه سال قبل، در آن مقطع، بیماری کرونا از نوع دلتا سویه غالب بود و دسترسی به واکسن در ایران کماکان محدود بود. ایران یکی از کشورهایی بود که در روزهای نخست همه‌گیری شدیدتر از بقیه ـ در سطح منطقه و جهان ـ
در معرض شیوع بیماری قرار گرفت.
تحریم‌های اقتصادی وضع‌شده علیه ایران ممکن است موجب وخامت بیش از پیش همه‌گیری شده باشند و کمبود تجهیزات حفاظت فردی، تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه، تجهیزات تشخیصی، دستگاه‌های تنفس مصنوعی، و کیت‌های تشخیص کووید-۱۹ را رقم زده باشند. تا ماه مه ۲۰۲۰، بیش از ۱۰۰۰۰ نفر از کادر درمان به کووید-۱۹ مبتلا شدند و ۱۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. گذشته از این، پرسنل کادر سلامت که با ما مصاحبه کردند، به ما گفتند که مراقبت‌های ویژه یک مقوله نوظهور در ایران است؛ بنابراین، پزشکان و‌پرستاران فاقد آموزش در زمینه مراقبت‌های ویژه بطور مرتب با بیماران مبتلا به موارد حاد کووید-۱۹ سروکار داشتند و مجبور بودند با تجهیزات تخصصی کار کنند.
با این حال واکنش ایران به همه‌گیری به‌تدریج با گذشت زمان بهتر شد. به منظور کاستن از فرسودگی و کمبود کادر درمان، پزشکان متخصص و پرسنل‌پرستار از سایر بخش‌های نظام سلامت ایران نظیر مراکز آموزش و تحقیقات پزشکی بطور موقت به بخش‌هایی انتقال یافتند که بیش از همه به آنها نیاز بود. بعلاوه، بسیاری از‌پرستاران بازنشسته یا غیرفعال و سایر متخصصان حوزه سلامت و همچنین داوطلبان غیرمتخصص مجدداً به نیروی کار حوزه سلامت
پیوستند.
ایران همچنین در چند جبهه به نوآوری و فناوری روی آورد. از جمله این موارد می‌توان طراحی یک پلتفرم خودغربالگری آنلاین به منظور مهار موج هجوم گسترده بیماران به مراکز پزشکی؛ تولید کیت‌های آزمایش کووید-۱۹ جهت استفاده در مراکز دولتی رایگان؛ و استفاده از اپلیکیشن واتساپ به منظور افزایش دسترسی از راه دور به متخصصان رادیولوژی ساکن آمریکای شمالی و جبران کمبود متخصصان رادیولوژی محلی را مثال زد. ایران همچنین در راستای مهار گسترش ویروس به سمت خودکفایی رفت و برای مثال اقدام به تولید دستگاه‌های تنفس مصنوعی و تجهیزات حفاظت فردی و واکسن کووید-۱۹ کرد.
بزرگ‌ترین نقطه عطف درخصوص مهار همه‌گیری زمانی بود که ایران تسریع روند تزریق روزانه واکسن کووید-۱۹ را تابستان سال گذشته تحت زمامداری رئیس‌جمهور جدید کلید زد. به‌رغم تحریم‌های اقتصادی و سیاست‌ورزی‌های مرتبط با واکسن، ۶۷ درصد جمعیت ایران در حال حاضر بطور کامل در برابر کووید-۱۹ واکسینه شده‌اند. این امر موجب اجرای «پروتکل‌های هوشمند» شد که در قالب آن، افراد واکسینه شده قادر گردیدند به طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها بپردازند و در عین حال محدودیت‌هایی برای افراد واکسن نزده وضع گردید. این قبل از آن بود که کشور وارد موج ششم همه‌گیری شود.
ایران مشتاق است تا ویروس کرونا را شکست دهد. در این راستا، مقامات ایران کماکان با سازمان جهانی بهداشت و سایر شرکا در راستای تقویت نظام سلامت کشور در زمینه تشخیص و درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ همکاری می‌کنند. بعلاوه، ایران بطور فزاینده‌ای بر پویش‌های واکسیناسیون جمعی تأکید دارد و درخصوص تزریق دوز تقویتی به منظور مهار موارد آتی اوج‌گیری ابتلا اصرار می‌ورزد