صداوسیما؛ انتخاب نخست فیلمبینهای ایرانی(اخبار ادبی و هنری)
یافتههای پیمایش ملی ذائقه سینمایی ایرانیان نشان میدهد مردم ایران بسیار بیشتر از آنکه به تماشای فیلم علاقه داشته باشند، علاقهمند تماشای سریال هستند.
به گزارش فارس، نتایج پیمایش ملی ذائقه سینمایی ایرانیان نشان میدهد مردم ایران به تماشای سریال، دو برابر فیلم سینمایی علاقمندند.بر اساس نتایج پیمایش ملی ذائقه سینمایی ایرانیان که ۱۹ اردیبهشت ماه از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد، ۸۱,۷ درصد از مردم ایران فیلم و سریال میبینند و ۱۸,۳ درصد مردم ایران سالانه هیچ فیلمی تماشا نمیکنند یا حداکثر یک فیلم میبینند. جالب آنکه در میان رایجترین شیوههای تماشای فیلم و سریال، تلویزیون ایران با ۸۶,۴ درصد و با اختلافی چشمگیر، رتبه نخست را در اختیار دارد. بر اساس نتیجه این پیمایش، ۴۷,۵ درصد از جمعیت فیلمبینهای ایرانی که حداقل دو فیلم یا سریال در طول سال تماشا میکنند، تماشای سریال را به فیلم ترجیح میدهند و ترجیح ۲۴,۴ درصد فیلمبینها، تماشای فیلم سینمایی است. برای ۲۸,۱ درصد فیلمبینها نیز تفاوتی بین فیلم و سریال وجود ندارد. استفاده از سالنهای سینما برای تماشای فیلم (پیش از شیوع کرونا) نیز با ۳۶ درصد رتبه دوم را داراست و دانلود فیلم از اینترنت با ۳۴,۵ درصد سوم است. این در حالی است که آرشیو فیلمهای شخصی، انتخاب ۲۴ درصد از فیلمبینها و امانت گرفتن از دوستان و اطرافیان با ۲۰,۳ درصد و خرید دیویدی، سیدی یا استفاده از فلش با ۱۸,۳ درصد دیگر شیوههای کمطرفدارتر برای تماشای فیلم و سریال است. بنا بر نتایج این گزارش، بین ساکنان استانهای مختلف کشور، از نظر ارجحیت دادن به سریال نسبت به فیلم، تفاوتی وجود ندارد. تحلیل دادههای این پژوهش نشان از بالا بودن آمار تماشای فیلم و سریال از طریق ماهواره، در استانهای مرزنشین آذربایجان شرقی و غربی و خوزستان دارد. این در حالی است که مردان در مقایسه با زنان، دانشگاهیان نسبت به غیردانشگاهیان، شاغلان نسبت به غیرشاغلان و شهرنشینان نسبت به روستاییان بیشتر فیلم سینمایی میبینند؛ اگرچه جزییاتی از این آمارها منتشر نشده است.