kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۱۶۷
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۹

نحوه برگزاری امتحانات پایانی مدارس اعلام شد

 

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی بخشنامه «برنامه‌ریزی، طراحی سؤالات و برگزاری امتحانات نهایی و غیرنهایی» را ابلاغ کرد.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش، در این بخشنامه و در چند بند نحوه: ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی؛ دوره اول آموزش متوسطه؛ دوره دوم آموزش متوسطه نظری؛ دوره دوم آموزش متوسطه فنی و حرفه‌ای و کاردانش آمده است.
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی
دانش‌آموزان دوره ابتدایی
۱- در دوره اول ابتدایی (پایه‌های اول – دوم – سوم)، در دو درس فارسی و ریاضی و در دوره دوم ابتدایی (پایه‌های چهارم و پنجم) در دروس فارسی، ریاضی و علوم، علاوه‌بر ابزارهای مختلف ارزشیابی کیفی توصیفی، در پایان سال تحصیلی آزمون‌های کتبی برگزار می‌شود. این آزمون به صورت کلاسی بوده و تمامی فرآیندهای آن اعم از طراحی سؤالات، اجرای آزمون و تصحیح اوراق برعهده معلم مربوطه است.
۲- در پایه ششم، براساس مصوبه جلسه ۸۵۹ شورای عالی آموزش و پرورش، علاوه‌بر ابزارهای مختلف ارزشیابی کیفی -توصیفی، آزمون هماهنگ منطقه‌ای برای کلیه دروس (با سؤالات واحد و برنامه معین و به طور همزمان از سوی اداره آموزش و پرورش منطقه) در مدرسه برگزار می‌شود.
۳- بازه زمانی برگزاری آزمون‌های کتبی در تمامی پایه‌ها از روز یکشنبه یکم تا روز پنج شنبه دوازدهم خرداد ماه ۱۴۰۱ و در مناطق گرمسیری، تصمیم گیری درخصوص بازه زمانی آزمون‌ها بر عهده ستاد امتحانات هر استان است.
۴- نتایج آزمون‌های کتبی، در کنار سایر ابزارهای ارزشیابی کیفی توصیفی برای توصیف عملکرد و تصمیم‌گیری درخصوص ارتقای دانش‌آموزان، بهبود و جبران ضعف‌ها، پیشنهاد و اجرای مداخلات جبرانی آموزشی استفاده می‌شود.
۵- ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی داوطلبان آزاد پایه ششم بر اساس ماده ۳۵ آیین نامه اجرایی مدارس انجام می‌شود.
نحوه برگزاری امتحانات دوره اول
آموزش متوسطه
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی در مدارس روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد براساس آیین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی مصوب جلسه ۱۶ تاریخ ۰۴/۰۷/۱۳۹۷ کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش و آیین نامه آموزشی نظام جدید دوره اول متوسطه آموزش از راه دور داخل و خارج کشور، به شیوه نیم‌سالی واحدی مصوب جلسه ۰ ۷۸تاریخ ۲۸/۸/۱۳۸۷شورای عالی آموزش و پرورش و اصلاحیه جلسه ۳۹ کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش وسایر مقررات مربوط، انجام می‌شود.
نحوه برگزاری امتحانات دوره دوم
آموزش متوسطه نظری
اجرای دقیق مواد فصل پنجم (ضوابط سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی آیین نامه آموزشی دوره دوم متوسطه روزانه) مصوبه جلسه ۹۳۲ شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ ۱۷/۰۳/۱۳۹۵، در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، ضروری است.
امتحانات نهایی پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد شاخه نظری در نوبت خردادماه، مطابق بخشنامه شماره ۴۶۰/۱۱۳ مورخ ۲۴/۰۱/۱۴۰۱، انجام می‌شود.
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دروس غیر نهایی در مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران، داوطلبان آزاد، متقاضیان تغییر رشته و مطابق قوانین، مقررات و آیین نامه‌های مربوط انجام می‌شود.
نحوه برگزاری امتحانات دوره دوم
آموزش متوسطه فنی و حرفه‌ای و کاردانش
۱- آموزش کلیه دروس اعم از عمومی، خوشه شایستگی‌های فنی، غیر فنی و پایه در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش و همچنین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی هنرجویان انواع مدارس و دوره‌ها از جمله روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران، داوطلبان آزاد، متقاضیان تغییر رشته و... و مطابق قوانین، مقررات و آیین نامه‌های مربوط انجام می‌شود.
۲- به استناد تبصره ۳ ماده ۳۷ آیین نامه آموزشی دوره دوم متوسطه (روزانه)، اجرای بخشنامه‌های موضوع شیوه نامه نحوه ارزشیابی دروس شایستگی‌های فنی، غیر فنی و پایه در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از جمله استفاده از کتاب همراه هنرجو و ارزشیابی مطابق با جداول استاندارد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (به عنوان مستند نهایی ارزشیابی) مورد تاکید است.
۳-برای اجرای دروس کارآموزی / کارورزی صرفأ بخشنامه ۴۱۰/۲۹۲۲۸ مورخ ۲۸/۰۲/۱۳۹۸ به صورت تراکمی و حضوری ملاک عمل است.
۴- به استناد مصوبه جلسه ۴۳ تاریخ ۰۷/۰۹/۱۴۰۰ کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، طراحی سؤالات امتحانات نهایی شاخه فنی حرفه‌ای نظام آموزشی ۳-۳-۵، به صورت هماهنگ استانی و اجرای امتحان و تصحیح اوراق در مدرسه محل تحصیل، انجام می‌شود.