kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۱۱۹
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵
شبکه صهیونیستی «کان»:

پیام سفر بشار اسد به ایران اتحاد قوی‌تر میان تهران- دمشق است

رسانه صهیونیست ضمن کم‌سابقه خواندن سفر رئیس‌جمهور سوریه به ایران، آن را نشانه اتحاد قوی‌ترِ تهران و دمشق دانستند.
 
 
 
 
شبکه صهیونیستی «کان» در واکنش به سفر «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به تهران و دیدار با رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی اذعان کرد: «این سفر رخدادی کم‌نظیر بود که ما نمی‌توانیم هرروز تکرارش را ببینیم. رئیس‌جمهور سوریه در سفری بی‌سابقه به تهران، از دمشق خارج شد؛ سفری که او از ۳ سال پیش تاکنون انجام نداده بود. به‌طور خلاصه این دومین باری است که اسد، از ابتدای جنگ تاکنون به ایران سفر می‌کند.»
«روعی کایس» تحلیلگر مسائل عربی در تلویزیون رژیم صهیونیستی ضمن اشاره به استقبال گرم مقامات ارشد ایرانی از رئیس‌جمهور سوریه و دیدار با وی گفت: «اسد در این دیدار به رهبری ایران گفت که روابط راهبردی دو کشور مانع از تسلط اسرائیل بر منطقه شده و باید این روابط تقویت شود».
کایس در ادامه افزود: «رئیس‌جمهور ایران نیز در خصوص حملات اسرائیل به اسد گفت که باید تهدیدات اسرائیلی را بررسی و توان بازدارندگی را در معادلات درگیری تقویت کرد.»
تحلیلگر مسائل عربی در تلویزیون رژیم صهیونیستی اشاره کرد: «نکته مهم این است که این سفر کمتر از دو ماه پس از سفر تاریخی اسد به امارات [دوست جدید ما در خلیج‌فارس] صورت می‌گیرد. سفری که نشانه گشوده شدن صفحه جدیدی در روابط اسد و کشورهای منطقه به حساب می‌آمد؛ چراکه این کشورها سعی داشتند اسد را (از ریاست جمهوری) پایین بکشند.»
کایس در پایان اذعان کرد: «در اسرائیل کسانی هستند که امیدوارند نزدیک شدن اسد با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس منجر به دور شدن از ایران شود اما تصاویر این دیدار به‌اندازه کافی گویا بودند. این سفر اسد به تهران نشان داد که این اتحاد به قوّت باقی خواهد ماند و حتی قوی‌تر هم خواهد شد.»
این سفر دارای ابعاد سیاسی و اقتصادی بود
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز در گزارشی دراین‌باره نوشت: «این سفر دارای ابعاد سیاسی و اقتصادی بود و بشار اسد گفت‌وگوی جامعی با آقای خامنه‌ای در مقابل رسانه‌ها داشت و همچنین دیداری با او پشت درهای بسته با حضور رئیس‌جمهور ایران داشته که حدود یک ساعت به طول انجامید. دو دیدار نیز با رئیس‌جمهور آقای رئیسی صورت گرفت.»
طبق نوشته سانا به نقل از منابع همراه بشار اسد، محتوای این دیدارها در شرایط تحولات بی‌سابقه منطقه‌ای و جهانی، سیاسی و اقتصادی بوده و فضای دیدارها با سفر پیشین که بشار اسد در اسفند ۱۳۹۷ انجام داد، بسیار متفاوت بوده است.
منابع همراه رئیس‌جمهور سوریه در این سفر به سانا گفتند که طرف ایرانی، اهتمام بالایی برای افزایش سطح روابط سیاسی و اقتصادی روابط دو کشور در سایه این سفر داشته و آمادگی ایران برای استقبال از بشار اسد و برنامه‌های دیدار و حضور مقامات عالی‌رتبه ایرانی و فضای گرم دیدارها، اشاره به این دارد که این سفر به دلیل تعمیق روابط دو کشور و بر پایه ائتلاف عمیق و دوجانبه ایران و سوریه در سال‌های متمادی گذشته صورت پذیرفته است.
این منابع تأکید کردند: «فضای استقبال از بشار اسد از سوی رهبر ایران، هرچند بی‌سابقه نبوده، اما گویا ایرانی‌ها می‌خواهند با این استقبال بگویند که آخرین سفر چهار سال پیش صورت گرفت و آن‌ها به طولانی شدن تعداد سفرها و دیدارهای رهبران دو کشور عادت ندارند.»
طبق این گزارش، مقام معظم رهبری در این دیدار، به‌طور مفصل درباره سوریه سخن گفته و بر ضرورت آزادسازی مناطق باقی‌مانده تأکید کرده و با مخاطب قرار دادن رئیس‌جمهور سوریه گفتند: «مهم‌ترین دلیل پیروزی سوریه در جنگ شخصیت و شجاعت شما بوده است.» ایشان همچنین در سخنان خود به موضوع فلسطین و مقاومت و ائتلاف مستحکم میان دمشق و تهران پرداختند.
منابع سوری همراه با بشار اسد در خصوص دیدار وی با آیت‌الله رئیسی نیز به خبرگزاری سانا گفتند که این دیدار بسیار گرم و مطابق مواضع دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و زیربنایی بوده است. دو طرف دو جلسه گفت‌وگو ترتیب دادند و در جلسه اول در خصوص مسائل سیاسی میان دو کشور و دیگری در حوزه اقتصادی و پشتیبانی و حمایت خدماتی و تجاری ایران از سوریه، دو رئیس‌جمهور گفت‌وگو کردند.
به گفته این منابع، مواضع رئیس‌جمهور ایران ازاین‌جهت تعیین‌کننده بود که حمایت اقتصادی ایران از سوریه موضوعی قوی و بلامنازع است و درحالی‌که روسای جمهور دو کشور در حال دیدار بودند، طرف‌های سوری و ایرانی فاز جدیدی از خط اعتباری ایران-سوری را برای تأمین انرژی و سایر مواد اولیه برای سوریه برای جبران کمبود این مواد امضا کردند.
خبرگزاری رسمی سوریه در پایان گزارش خود از این سفر نوشت که روابط دو کشور برادر بر پایه‌های محکم سیاسی و اقتصادی بنا شده است که نمی‌توان آن را ترک کرد، بلکه هر زمان که شرایط سخت‌تر می‌شود و قیمت‌های بین‌المللی افزایش و منابع انرژی کاهش می‌یابد، ریشه‌دارتر و پایدارتر می‌شود تا ایران بار دیگر ایستادگی خود را در کنار سوریه از طریق حمایت مستمر اقتصادی، سیاسی و نظامی ثابت کند.
سفر اسد فصلی جدید از روابط راهبردی ایران و سوریه را گشود
همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به این سفر در توئیتی نوشت: سفر امروز رئیس‌جمهور سوریه و ملاقات‌های عالی با رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور فصل جدیدی از روابط راهبردی میان دو کشور را گشود. وی افزود: اکنون‌که مقاومت سوریه به ثمر نشسته، مصمم هستیم تا روابط را به سطح شایسته دو ملت ارتقاء دهیم.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: شکست توطئه تروریسم در سوریه مدیون همکاری نزدیک دو کشور است.