kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۰۹۹۰
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴
آمریکا

فروش عتیقه ۲۰۰۰ ساله فقط به 35دلار!

یک فروشنده کالاهای عتیقه و قدیمی مجسمه‌ای را از فروشگاه تگزاس به قیمت ۳۴.۹۹ دلار خریداری کرده بود حالا بعد از گذشت سه سال معلوم شد که این مجسمه، سردیس دو هزار ساله روم باستان بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از نیویورک تایمز، مجسمه پرتره‌ای که یک فروشنده کالاهای عتیقه و قدیمی در سال 2018 از فروشگاهی خریداری کرده بود بعد از احراز این موضوع که دارای قدمتی طولانی و متعلق به دوران روم باستان است، توسط وی مسترد و مقرر شد در هفته جاری در موزه هنر سن آنتونیو به نمایش درآید.
لورا یانگ در سال 2018 حین گشت‌وگذار در یک فروشگاه واقع در شهر تگزاس متوجه وجود یک سردیس که روی زمین و زیر یک میز گذاشته شده بود می‌شود؛ وی این سردیس را که برچسبی زرد رنگ با قیمت 34.99 دلار بر روی گونه‌اش بود، خریداری کرد اما معلوم شد این مجسمه صرفاً یک سنگ سنگین برای تزئین نیست بلکه یک مجسمه واقعی رومی است که قدمت آن احتمالاً به اواخر قرن اول قبل از میلاد و یا اوایل قرن اول
پس از میلاد برمی‌گردد و زمانی در مجموعه هنری یکی از پادشاهان بایرنی نگهداری می‌شد؛ این مجسمه از قرن نوزدهم میلادی در مجموعه این شاه قرار داشت تا این‌که در طول جنگ جهانی دوم غارت شد.
اما اینکه این سردیس چگونه به تگزاس رسیده است همچنان یک راز مانده است که محتمل‌ترین گمانه‌زنی این است که پس از بمباران ویلای پادشاه باواریا در آلمان توسط نیروهای متفقین، یک سرباز آمریکایی آن را با خود به تگزاس آورده است. این مجسمه پس از سفر دو هزار ساله‌ای که از روم باستان تا بوتیک واقع در تگزاس داشته، در هفته جاری در موزه هنر سن آنتونیو به نمایش درآمد. خانم «یانگ»‌ که این سردیس تاریخی را به مدت 3.5 سال در قفسه‌ای که در اتاق پذیرایی قرار داشت نگهداری می‌کرد، براساس توافقات صورت گرفته، مقرر شد که سال آینده این سردیس رومی را به دولت ایالت «بایرن» تحویل دهد.