هاآرتص:
ایران را با تحریم و خرابکاری هستهای نمیتوان مهار کرد
روزنامه صهیونیستی با طرح اینکه «مهار ایران یک چالش چندنسلی است و احتمالاً برای چندین دهه ادامه خواهد داشت» گزینههای آمریکا و اسرائیل در قبال ایران را بر شمرد و نوشت که ایران را با تحریم و خرابکاری هستهای نمیتوان مهار کرد.
سرویس سیاسی-
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در مطلبی 5 گزینه آمریکا و اسرائیل در قبال ایران را «تحریم»، «خرابکاری»، «تغییر رژیم»، «ایجاد ساختار امنیتی منطقهای با کشورهای خلیج فارس» و «اقدام نظامی» عنوان کرد و ضمن ناکارآمد دانستن آنها نوشت: بازگشت به برجام بهترین گزینه بد موجود است.
هاآرتص در بخشی از مطلب خود آورده است: «ضرورت امتیازدهی بیشتر به ایران، مانند خارج کردن ایران از لیست سازمانهای تروریستی، هرچند نفرتانگیز، اما نتیجه مستقیم تصمیم اشتباه بزرگ دونالد ترامپ، رئیسجمهور سابق آمریکا، با حمایت بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، برای خروج از برجام است. هر اشتباه بهایی در پی دارد و اکنون باید ضررهای خود را کاهش دهیم و به راه خود ادامه دهیم. صرفاً با حذف گزینههای ناممکن، میتوان به وضوح نشان داد بازگشت به برجام بهترین گزینه بد موجود است.
گزینه اول، تحریم. نمونه خوبی از ضربالمثل قدیمی است که میگویند دیوانگی، تکرار و تکرار یک کار و امید به نتیجهای متفاوت است. تحریمها توانستند ایران را در سال ۲۰۱۵ و بارها در حال حاضر به پای میز مذاکره بکشانند، اما ایران همواره اعمال محدودیتهای بیش از موقت بر برنامه هستهای را رد کرده است.
علاوه بر این، تجربه بینالمللی دلگرمکننده نیست. تحریمها بهندرت باعث تغییر در سیاستهای مهم دولتها شده است. کوبا و کرهشمالی از دهه ۱۹۵۰ تحت تحریم قرار گرفتند و یاد گرفتند که با آن زندگی کنند. ایران همین کار را میکند. اقتصاد «مقاومتی» ایران در حال رشد است، صادرات نفت افزایش یافته و تجارت به سطح قبل از تحریمها رسیده است. چین و روسیه وارد این شکاف شده و جایگزین غرب بهعنوان شرکای سیاسی و اقتصادی ایران شدهاند. روابط نظامی بهویژه با چین در حال افزایش است.
گزینه دوم، خرابکاری و اقدامات مخفی. ابزار مهمی برای به تعویق انداختن برنامههای هستهای، موشکی و پهپادی ایران است. با این حال، تا به امروز، تنها دستاورد چنین اقداماتی تعویق کوتاهمدت در اقدامات ایران بوده است. این فرصتها مهم بوده و باید به بهترین نحو از آنها استفاده کرد، اما مشکل را حل نمیکند.
گزینه سوم تغییر رژیم است. بهترین و باهوشترین ذهنها، در آژانسهای اطلاعاتی سراسر جهان، دهههاست که با تبوتاب در تلاش برای مهندسی سرنگونی رژیم ایران هستند. ما خوشحالیم که با اقتدار اعلام کنیم که فقط دو مشکل نهایی باقی مانده است که باید حل شود. یکی، هیچکس هیچ ایدهای برای انجام این کار ندارد و دوم، حتی اگر داشته باشد، دلیلی وجود ندارد که باور کنیم در یک چارچوب زمانی متناسب با حل مسئله هستهای به نتیجه خواهد رسید. اما گزینه چهار. اسرائیل اکنون در حال ایجاد ساختار امنیتی منطقهای با کشورهای خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی است که یک پیشرفت تاریخی ناشی از توافق ابراهیم است. این واقعیت که ما اساساًً میتوانیم به چنین اقدامی، ازجمله سیستم دفاع هوایی منطقهای صحبت کنیم، شگفتآور است. با این حال، حداقل فعلاً، این گزینه صرفاً بازدارنده و نه تهاجمی بوده و نگرانی ایران را در پی خواهد داشت. گزینه پنجم و نهایی، اقدام نظامی است. پنج رئیسجمهور آمریکا، دموکراتها و جمهوریخواهان بهطور یکسان، از حمله به ایران خودداری کردهاند و تا زمانی که ایران حرکتی صریح به سوی شکست هستهای انجام ندهد، بایدن قصد دیگری ندارد. نتانیاهو، رهبر جنگطلبی علیه ایران هم به همین ترتیب در طول ۱۲ سال نخستوزیری از حمله به ایران خودداری کرد. نخستوزیران سابق، ایهود باراک و اولمرت، اخیراً اظهار داشتند که اقدام نظامی اسرائیل نمیتواند چیزی بیش از یک تعویق کوتاه در برنامه هستهای ایران به دست آورد.
مهار ایران یک چالش چندنسلی است
و احتمالاً برای چندین دهه
ادامه خواهد داشت
مهار ایران یک چالش چندنسلی است که از سال ۱۹۷۹ آغاز شد و احتمالاً برای چندین دهه ادامه خواهد داشت. ایران بنیادگرا رویکرد بلندمدت داشته و رهبری آن در سال ۲۰۱۸، یک چشمانداز ملی ۴۰ ساله را اعلام کرد.
میتوان کارآمدی چنین برنامهریزی بلندمدتی را به چالش کشید، اما هم ایالاتمتحده و هم اسرائیل، تنها بخشی کوچک از این برنامه بلندمدت هستند. با گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب ایران، هیچیک از دو (آمریکا و اسرائیل) هنوز استراتژی منسجم، جامع و بلندمدتی برای مقابله با ایران ایجاد نکردهاند.
بازگشت به برجام
برای امنیت ملی اسرائیل حیاتی است
چنین استراتژی ترکیبی از همه گزینههای فوق خواهد بود که در زمانهای مختلفی اجرا خواهند شد. گزینههای دیپلماتیک همیشه زمانی مؤثرتر هستند که گزینههای نظامی پشت آنها قرار داشته باشد. گزینههای نظامی باید معتبر باشند، اما زمانی مؤثرتر هستند که یک چارچوب دیپلماتیک بالقوه حول آنها وجود داشته باشد. اما تحریمهای مؤثر، عملیات مخفی و تلاش برای ایجاد ناآرامی داخلی در کنارترکیبی از دو گزینه دیپلماتیک و نظامی، اگر نگوییم به تغییر رژیم، به ناآرامی داخلی منجر خواهد شد. بازگشت به برجام برای امنیت ملی اسرائیل حیاتی است. در صورت تمدید بیشتر، این تنها گزینهای است که امکان واقعی به تعویق انداختن طولانیمدت موضوع هستهای و احتمالاً حتی حل آن را فراهم میکند. همه گزینههای دیگر ابزاری برای به دست آوردن زمان هستند، نه بیشتر. نباید اجازه داد مسائل نمادین مانند حذف سپاه پاسداران از لیست تروریسم، تشخیص ما را منحرف کند.»
خطیبزاده: گفتوگوهای وین متوقف نشده است؛
آغاز دور جدید گفتوگوها
در دستورکار مذاکرهکنندگان
سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات وین و گفتوگوی تلفنی اخیر امیرعبداللهیان و بورل خاطرنشان کرد: در مذاکرات آنچه مربوط به ایران، اتحادیه اروپا و روسیه و چین هست تمام شده و به همین خاطر مذاکرهکننده (مورا) آنچه بین ایران و آمریکا باقیمانده را از طریق خودش پیش میبرد. البته بورل و امیرعبداللهیان بر این باور بودند که طولانی شدن تنفس به نفع گفتوگوها نیست و مناسب است که هرچه زودتر این تنفس با یک دیدار حضوری تازه شود. هنوز تصمیمی درباره اینکه این دیدار (باقری و مورا) در کجا و در چه سطحی انجام شود، گرفته نشده است. آنچه مهم است این است که این گفتوگوها بعد از تنفس اخیر از طریق هماهنگکننده گفتوگوهای وین در حال انجام است. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار سیانان درباره غنیسازی در نطنز و اینکه آیا ایران از ۶۰ درصد به سمت ۹۰ درصد پیش میرود؟ اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران عضو معاهده ان.پی.تی است و رژیم عدم اشاعهای را پذیرفته و مقررات پادمان را طابق النعل بالنعل رعایت کرده است و انتقال سانتریفیوژها از کرج به نطنز بعد از خرابکاری صورت گرفته، با اطلاع آژانس صورت گرفته است و براساس تعهدات ما در چارچوب معاهده عدم اشاعه این اجازه را داریم که براساس نیازهای صلحآمیز خود هر اقدامی را با اطلاع و زیر نظر آژانس انجام دهیم. اجازه دهید نیازهای صلحآمیز هستهای ایران تعریف شود و بعد هم براساس آن برنامه ما انجام خواهد شد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پولهای بلوکه شده ایران در خارج از کشور نیز بیان کرد: اینکه برخی کشورها موضوع تحریمهای فراسرزمینی و یکجانبه و غیرقانونی آمریکا را دستاویزی کردهاند که بدهیهای خود را به ملت ایران ندهند، هیچ مبنای قانونی و حقوقی ندارد. جمهوری اسلامی ایران هیچ تحریم بینالمللی ندارد و پولهایی که وارد میشود چه از برخی کشورها که از آنها طلب داشتیم و چه پولهایی که از صادرات وارد ایران میشود نشان میدهد اگر طرفی نخواهد بهانههای بیجا بیاورد میتواند بدهی خود را به ملت ایران بپردازد.
توافق اولیه درباره آزادسازی مطالبات مالی ایران
نزد یکی از بانکهای خارجی
وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره اظهارات امیرعبداللهیان مبنی بر توافق اولیه درخصوص آزادسازی مطالبات مالی ایران نزد یکی از بانکهای خارجی خاطرنشان کرد: توافقی که آقای امیرعبداللهیان گفتند در تهران انجام شده و در یکی دو هفته گذشته ادامه پیگیری بندهای توافقات بوده است. اجازه دهید اگر جزئیات بیشتری باشد بانک مرکزی اعلام کند.
مسیر صلحآمیز هستهای خود را
با قدرت و بدون توجه به هرگونه شانتاژ ادامه میدهیم
خطیبزاده در پاسخ به سؤالی درباره گفتوگوهای راهبردی بین آمریکا و رژیم صهیونیستی در واشنگتن با محوریت اقدامات هستهای ایران خاطرنشان کرد: اینکه دولت آقای بایدن با رژیمی که از روز اول پنهان نکرده و همه تلاش خود را صورت داده که همه فرصتهای دیپلماسی را از بین ببرد، در سطوح مختلف به روش سابق این گفتوگوها را با هدف اعلامی مذاکرات هستهای انجام میدهد، باعث تعجب است و نشان میدهد که کاخ سفید تا چه حد دچار سردرگمی نسبت به برنامههایی است که در وین در حال پیگیری است. وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار نیست که چنین گفتوگوها و رایزنیها را بین آمریکا و رژیم اشغالگر قدس شاهد بوده است. ما مسیر صلحآمیز هستهای خود را با قدرت و قوت و بدون توجه به هرگونه شانتاژ و خرابکاریها ادامه میدهیم.
موضوعات ما نه قابل فروکاستن
و نه قابل سادهسازی است
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات نفتالی بنت نخستوزیر رژیم صهیونیستی درخصوص باقیماندن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی و اینکه آیا از آمریکا پاسخی درباره بحث سپاه پاسداران دریافت کردهاید؟ هم بیان کرد: فروکاستن آنچه بین ما و آمریکا باقیمانده، به یک موضوع، تنها و تنها خواست واشنگتن و اسرائیل است. موضوعات ما نه قابل فروکاستن و نه قابل سادهسازی. وی ادامه داد: آنچه بین ایران و آمریکا در حال انجام است رویارویی دو دیدگاه است یک دیدگاه که حقوق بینالملل را نادیده میگیرد و سعی میکند سیاست داخلی خودش را بر تمامی موضوعات بینالمللی حاکم کند و رویکرد ایران که معتقد است مذاکراتی که انجام و امضا و مهر و موم شده، باید محترم شمرده شود و حقوق بینالملل بر قوانین داخلی آمریکا ناظر است.
سیاست داخلی آمریکا و انتخابات آمریکا هیچکدام نمیتواند تعیینکننده گفتوگوهای ما در وین باشد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: هم باید پایههای فشار حداکثری که ترامپ عامدانه گذاشته از بین برود و مولفههای آن ناپدید شود و هم چرخه انتفاع اقتصادی ایران از برجام بهصورت کامل لحاظ شود.
رژیم اشغالگر قدس عامدانه این فروکاستن را انجام میدهد و اینکه بخواهد از این طریق شانتاژ کند، چیز جدیدی نیست.
وین معطل پاسخهای آمریکاست
وی درباره تاریخ دور بعدی مذاکرات وین گفت: آقای مورا و باقری هر دو در گفتوگوهای منظم گاه روزانه با هم گفتوگو میکنند و با هم در ارتباطند و پیامهایشان رد و بدل میشود و اینکه ملاقاتی فرای این انجام شود، توافقی بوده که بین امیرعبداللهیان و بورل انجام شده، ولی تا الان که اینجا هستم هنوز تاریخی برای این قضیه مشخص نشده است.
اگر آمریکا پاسخ مناسب به موضوعات باقیمانده را داده بود تا الان این موضوع کش پیدا نمیکرد و الان همه در وین بودند. وین معطل پاسخهای آمریکاست. این تطویل مذاکرات را به نفع هیچ طرفی نمیدانیم.