kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۰۵۰۷
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷
خطیب‌زاده:

40 سفیر در لیست تغییر هستند

سخنگوی وزارت خارجه درباره تغییر سفرا گفت: حدود ۴۰ نفر از سفرا در لیست تغییر هستند و جانشین‌ها مشخص شدند و پروسه‌های اداری در حال طی شدن است.
 
 
 
 
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان خاطرنشان کرد: دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان با تلاش‌هایی که دولت عراق انجام داده بود و تمهیدات و مساعدت‌های دولت عمان در روز پنجشنبه هفته گذشته در بغداد برگزار و گفت‌وگوها رو به جلو و مثبت بود. چارچوب‌هایی که از قبل پیش‌بینی شده بود در این گفت‌وگوها مورد بررسی قرار گرفت. گفت‌وگوها جدی بود و اگر گفت‌وگوها به سطح سیاسی درجه یک ارتقا پیدا کند می‌توان انتظار داشت که به سرعت شاهد پیشرفت‌های جدی در حوزه‌های مختلف مورد گفت‌وگو در چارچوب این مذاکرات باشیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره احتمال دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان هم یادآور شد: هنوز در آن نقطه قرار نداریم.
استقرار یک دیپلمات جدید
در سفارت افغانستان در تهران
خطیب‌زاده همچنین درباره اعزام یک دیپلمات از هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به محل سفارت افغانستان در تهران خاطرنشان کرد: رفت و آمد دیپلمات‌ها بین مرکز و سفارتخانه‌ها امری عادی است که سه چهار و پنج ساله براساس تصمیم کشورها صورت می‌گیرد. موضوعی است که در کنوانسیون‌های بین‌المللی مطرح شده و امر جدیدی نیست. ربطی به شناسایی و موضوعات دیگری ندارد. سفارتخانه افغانستان در تهران با آمار چند ده هزار مراجعه کننده در ماه روبه‌رو است و براساس اعلام سفارتخانه افغانستان حتی به صد هزار نیز اشاره کردند و این یعنی تعداد زیادی کارمند در بخش کنسولی نیاز دارد و باید مساعدت کنیم کارهای این سفارتخانه بعد از پایان ماموریت کارکنانشان نخوابد.
نزدیک به ۴۰ هزار نفر به حج اعزام می‌شوند
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مذاکرات ایران و عربستان و اینکه مطالبی را به صورت کتبی به عربستان داده‌ایم و منتظر پاسخ عربستان هستیم و اینکه آیا عربستان به این مطالب پاسخ داده است، هم خاطرنشان کرد: ما درخصوص موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای با هیأت اعزامی عربستان گفت‌وگوهایی انجام دادیم. ان‌شاءالله حج برگزار می‌شود، سال گذشته به خاطر کرونا داخلی برگزار می‌شود و گفت‌وگوها حاکی از این است که شاید نزدیک به ۴۰ هزار نفر اعزام خواهند شد و جزییات را از سازمان حج بپرسید و موضوعات دیگری در دستورکار بوده که در حال انجام است.
حدود ۴۰ نفر از سفرا در لیست تغییر هستند
سخنگوی وزارت خارجه درباره تغییر سفرا گفت: حدود ۴۰ نفر از سفرا در لیست تغییر هستند و جانشین‌ها مشخص شدند و پروسه‌های اداری در حال طی شدن است.
مسئولیت قطعی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان نسبت به وضعیت همه اقوام
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره انفجارهای زنجیره‌ای در افغانستان که هزاره‌ها و شیعیان را هدف قرار داده‌اند و اینکه به نظر می‌آید طالبان از تامین امنیت در افغانستان ناتوان است و اینکه ایران در مبارزه با داعش در عراق و سوریه پیشرو بود و آیا بنا داریم در مبارزه با داعش در افغانستان نیز اقدامی صورت دهیم، نیز بیان کرد: وضعیت افغانستان به شمول تمامی گروه‌های قومی و مذهبی برای جمهوری اسلامی ایران از روز اول مهم بوده است. مسئولیت قطعی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان نسبت به تمامی اقوام و قومیت‌ها و گروه‌ها یادآوری شده است.
وی تصریح کرد: ما در افغانستان اقلیتی نداریم، اقوام مختلفی داریم که همه به صورت مشترک در امروز و فردای افغانستان شریک هستند. پشتون‌ها هم به تعبیری اقلیت هستند؛ هزاره‌ها و تاجیک‌ها هم به تعبیری همه اکثریت هستند. یادآوری کنم مسئولیت قطعی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان را نسبت به وضعیت همه اقوام در افغانستان.
خطیب‌زاده ادامه داد: متاسفم اعلام کنم که این هیئت هنوز نتوانسته امنیت لازم را در برخی مناطق برقرار کند. این اقدامات تروریستی به شدت محکوم می‌شود. ما آمادگی داریم تجربیات خودمان را در مبارزه با این گروه‌های تروریستی به هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان منتقل کنیم تا ان‌شاءالله شاهد افغانستانی بهتر برای مردم افغانستان باشیم.
مخالف جنگ هستیم
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره طولانی شدن جنگ اوکراین و اظهارات سفیر اوکراین درباره عدم کمک ایران و موضع ایران در این زمینه نیز اظهار داشت: موضع ایران در قبال جنگ اوکراین کاملا روشن است، ما مخالف جنگ هستیم. جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم و معتقدیم جنگ از طریق مسیر دیپلماتیک و گفت‌وگو پایان بپذیرد. هم وزیر خارجه اوکراین و هم مقامات اوکراینی از روز اول از موضع ایران آگاهی داشتند و در عین حال این سیاست یک پایه دیگر هم دارد و یک سیاست جامعی است، هم رد جنگ و هم توجه جدی به ریشه‌های این جنگ که دهه‌هاست توسط ناتو با محوریت آمریکا علیه روسیه آغاز شده است، جنگ اطلاعاتی، جنگ اقتصادی و جنگ سیاسی و ابعاد مختلف این جنگ باید به این ریشه‌ها همزمان توجه شود. خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: هیچ وقت ایران نمی‌تواند موافق جنگ باشد و به عنوان کشوری که سال‌ها هدف تحریم‌های یکجانبه بوده نمی‌تواند تحریم‌های یکجانبه کشورها را به رسمیت بشناسد. آمریکا جنگ ناعادلانه و غیرموجهی را بر علیه افغانستان انجام داد و ده‌ها هزار افغانستانی و مردم بیگناه و کودکان عراقی را قربانی کرد و وزیر دفاع آن کشور به دروغ مبنایی برای جنگ عراق درست کرد، ولی هیچ کس در دنیا نیامد این کشور را تحریم کند و این کشور نه تنها از گذشته درس نگرفت بلکه تعدی‌های خود را به کشورهای دیگر زیاد کرد.
این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: طبیعی است آمریکا نمی‌تواند پلیس، قاضی، هیئت‌ژوری و همه چیز دنیا باشد. آمریکا در دنیا متهم است و نمی‌تواند مبنا و سنجه تحولات بین‌المللی باشد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران مبنی بر دستگیری یکی از مسئولان دولت سابق افغانستان و تلاش برای اعزام نیرو به اوکراین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت اجازه نداده از خاکش علیه هیچ یک از کشورهای دیگر سوءاستفاده شود و درخصوص موضوعات دیگر نیز همین سیاست پیگیری شده
است.
مراودات بسیار جدی و نزدیک ایران و روسیه
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره همکاری ایران و روسیه درخصوص سوریه نیز اظهار داشت: بین ما و روسیه در خصوص سوریه مراودات بسیار جدی و نزدیک وجود دارد و در همین مسیر موضوعات خود را از طریق سیاسی و نظامی پیگیری کردیم و موضوع پیچیده‌ای وجود ندارد. 
توافق 
برای دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان
وی درباره چشم‌انداز از سرگیری روابط ایران و عربستان نیز اظهار داشت: گفت‌وگوها رو به جلو بوده و گفت‌وگوهای شش ماه معطل مانده را به جلو برده است. توافق شده دور بعدی انجام شود و تاریخ تقریبی بین دو طرف صحبت شده، ولی هنوز قطعی نیست و موضوعاتی که در دستورکار است امیدواریم با ارتقای سطح و گفت‌وگوهای سیاسی بتواند زودتر حل‌وفصل شود.