kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۹۹۱
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵

کمالوندی:‌ اگر توافق نشود احتمالاً اطلاعات دوربین‌های نظارتی آژانس حذف می‌شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره نصب دوربین‌های نظارتی آژانس در نطنز گفت: اگر توافقی صورت بگیرد آژانس به اطلاعات دسترسی دارد و در غیر این صورت، اطلاعات نزد ما خواهد ماند و احتمالاً حذف خواهد شد.

 

سرویس سیاسی-

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ۲۵ فروردین‌ماه در گزارشی درباره راستی آزمایی اجرای برجام از نصب دوربین‌های نظارتی این سازمان در تأسیسات هسته‌ای نطنز بعد از انتقال ماشین‌های مربوط به تولید سانتریفیوژ در کرج به نطنز خبر داد.
البته محمدرضا غائبی سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در پی انتشار این گزارش در اظهاراتی اعلام کرد که همچنان آژانس هیچ‌گونه دسترسی به اطلاعات حافظه دوربین‌های نصب‌شده نداشته و تا زمانی که ایران مجددا به اجرای برجام برنگردد، اطلاعات مربوطه در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت و نزد ایران ذخیره می‌شود.
در همین زمینه «بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگویی با ذکر این نکته که برنامه کلی برای توسعه تولید ماشین‌های سانتریفیوژ و تامین و امنیت آن توأمان برای ما مهم است، گفت: متاسفانه به دلیل عملیات تروریستی صورت گرفته در (مجتمع) تسای کرج مجبور شدیم یک مقدار تدابیر امنیتی را تشدید کنیم. یعنی بخش مهمی از ماشین‌ها را جابه‌جا کنیم، باقیمانده‌ای هم داشت که این باقیمانده را به نطنز و قبل از آن هم به اصفهان منتقل کردیم.
وی که با العالم گفت‌وگو می‌کرد، یادآور شد: به عبارت دیگر ماشین‌های تولید قطعات سانتریفیوژ به دلیل اهمیتی که دارد به جای امن‌تر جابه‌جا شدند و الان هم در حال کار هستند.
کمالوندی خاطرنشان کرد:‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو مرحله گزارش داده بود یکی در مرحله انتقال این ماشین‌ها و دیگر هم در مرحله نصب دوربین‌ها و شروع به کار آنها که با توجه به این‌که برخی ابهام‌ها هم مطرح شده بود توضیحاتی در این رابطه دادیم از جمله اینکه کاری که انجام می‌شود در چارچوب توافقاتی است که داریم و نظارت‌ها هم وجود دارد، بدون این‌که اطلاعات در اختیار آژانس قرار داده شود.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: همچون سابق دوربین‌ها اطلاعات را ذخیره می‌کند و نهایتا اگر توافقی صورت بگیرد آژانس به اطلاعات دوربین‌ها دسترسی دارد و اگر هم توافقی حاصل نشود، اطلاعات نزد ما خواهد ماند و احتمالا حذف خواهد شد.
در اواسط اجرای بند سوم
بیانیه چهار بندی با آژانس هستیم
وی درباره مذاکرات وین و سفر گروسی به تهران هم بیان کرد: مذاکرات را وزارت خارجه دنبال می‌کند و آقای دکتر باقری پیگیری می‌کنند، در بخشی از مذاکرات در یک یا دو ماه گذشته موضوع مسائل باقیمانده پادمانی هم مطرح بود که من به وین سفر کردم و ملاقات‌هایی با آقای گروسی و اروپایی‌ها و نمایندگان چین و روسیه داشتیم، در نهایت درباره چارچوبی تفاهم شد تا موضوعات با سرعت حل و فصل شود که در راستای آن بیانیه‌ای چهار بندی منتشر شد که سه بند آن تا به حال اجرا شده است و در واقع اواسط اجرای بند سوم هستیم. بعد از آن هم عملا زمینه برای ارائه گزارش آژانس به شورای حکام در ماه ژوئن فراهم می‌شود.
معاون سازمان انرژی اتمی یادآور شد: این در واقع زمانبندی بود که ما دیده بودیم و اصرار ما هم این بود تا قبل از ژوئن، گزارش آژانس در این رابطه منتشر شود. انتظار ما این است که اگر تفاهم و توافقی باشد، با توجه به نظارت‌های گسترده‌ای که قرار است در قبال ایران اعمال شود، عملا نباید سؤالی در ارتباط با مسائل گذشته باقی بماند و آنها باید حل شود که یک تفاهم کلی همه ما در این زمینه داشتیم.
کمالوندی همچنین گفت: مذاکره‌ای در رابطه با موضوعات فنی در حال حاضر نداریم، اگرچه ممکن است بعضی مسائل کوچک باقیمانده باشد که اینها در شرف حل و فصل هستند، ولی موضوعی به نام موضوع فنی الان نداریم.
به گزارش فارس، «محمدرضا غائبی» سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی روز پنجشنبه درباره گزارش جدید آژانس گفته بود: در این گزارش اعلام شده است همان‌طور که قبلا گزارش شد ایران در چهار آوریل به آژانس اطلاع داده است که تمامی ماشین‌های مربوط به تولید سانتریفیوژ در کرج را به نطنز منتقل کرده و همان روز بازرسان آژانس راستی آزمایی کردند که تمامی آنها غیرفعال هستند.در ۱۲ آوریل آژانس نصب دوربین‌های نظارتی خود را در نطنز به اتمام رسانده و همان روز مهر و موم از این ماشین‌ها برداشته شده است. همان روز ایران به آژانس اطلاع داد که این ماشین‌ها برای تولید لوله‌ها و بیلوز روتور سانتریفیوژ مورد استفاده قرار گرفته است. همچنان در ۱۳ آوریل ایران به آژانس اطلاع داد که این ماشین‌ها در همان روز در این مکان جدید فعال و عملیاتی شده‌اند. همچنان آژانس هیچ‌گونه دسترسی به اطلاعات حافظه دوربین‌های نصب شده نداشته و تا زمانی که ایران مجددا به اجرای برجام برنگردد، اطلاعات مربوطه در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت و نزد ایران ذخیره می‌شود.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۷ فروردین ماه سال جاری در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران تمامی تجهیزات مربوط به ساخت قطعات سانتریفیوژ را از کارگاه کرج به نطنز منتقل کرده است. پس از آن محمدرضا غائبی در اظهاراتی اعلام کرد: در این گزارش اعلام شده است متعاقب اینکه ایران در نوزدهم ژانویه به آژانس اطلاع داد قصد دارد به جای کرج در مکان جدیدی در اصفهان به تولید لوله‌های روتور سانتریفیوژ بپردازد و بازرسان آژانس نیز در ۲۲ ژانویه تمهیدات لازم خود در کرج را اعمال و دوربین‌های نظارتی را برچیدند و تولید لوله‌های روتور سانتریفیوژ در این مکان متوقف شد، در ۲۴ ژانویه دوربین‌های نظارتی آژانس در اصفهان نصب شد بدون اینکه دسترسی به اطلاعات حافظه آنها داشته باشد و تا زمانی که ایران مجددا به اجرای برجام برنگردد، اطلاعات مربوطه در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت و نزد ایران ذخیره می‌شود.
پورابراهیمی خبر داد
دولت برنامه مسیر اقتصاد ایران پس از توافق وین را
به مجلس ارائه داد
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزارت اقتصاد و دارایی گزارشی را در مورد برنامه‌های این وزارتخانه برای اداره اقتصاد کشور بعد از توافقات برجامی آماده کرده است و در این گزارش الزاماتی تعیین شده است، که پس از توافق، مسیر اقتصاد ایران چه جهت‌گیری باید داشته باشد که انتفاع اقتصادی توافق برای مسائل کلان کشور انتفاع قابل توجهی باشد.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این گزارش در قالب طرح و لایحه نیست، یک گزارش تحلیلی است و توصیه‌ها و تأکیداتی مطرح شده است که دولت از اختیارات خودش بعد از توافق برای اداره اقتصاد کشور چگونه استفاده خواهد کرد. به عنوان مثال اگر دسترسی ما به منابع ارزی افزایش یافت، اولویت کشور در تخصیص ارز چگونه باشد؟ یا در صورتی که شرایط مراودات تجاری ما رونق گرفت، صادرات ما در چه محصولاتی باشد که بتواند شرایط بهتری برای اقتصاد کشور فراهم کند. به عبارت دیگر این گزارش در مورد ضرورت‌های مرتبط با پس از توافق برجام است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت قبل هم، چنین برنامه‌ای را قبل از تصویب برجام به مجلس ارائه داده بود، اظهار داشت: نه چنین بحثی نبوده است. حداقل من حضور ذهن ندارم.
جزئیات جدید از مذاکرات اخیر
درخصوص آزادسازی
وجوه مسدودی ایران
به‌دنبال اظهارنظر اخیر وزیر و سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درخصوص توافقات برای آزادسازی منابع ایران و سفر هیئت منطقه‌ای به ایران در این خصوص و متعاقب آن، موضع‌گیری «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ایرنا ضمن پیگیری این موضوع از یک مقام بانک مرکزی به جزئیات بیشتری در این‌باره دست یافت.
به گزارش ایرنا، مدیر امور بین‌الملل بانک مرکزی ضمن تأکید مذاکرات درخصوص آزادسازی منابع مسدودی ایران و حضور نماینده بانک مرکزی در این مذاکرات به ایرنا گفت: مذاکرات با هدف آزادسازی منابع ارزی ایران که به‌صورت غیرقانونی در سایر کشورها مسدود شده است، از چندی قبل به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است و در همیـن راستـا نیز اخیراً بخشی از این منابع معادل حدود ۳۹۰ میلیون پوند که بیش از
۴۰ سـال، توسط انگلیـس مسـدود شده بود، به‌طور قطعی وصول شد.
وی در ادامه به اخباری که طی روزهای اخیر، درباره توافق جدید برای آزادسازی بخش قابل‌توجهی از منابع مسدودی ایران منتشر شده و همچنین اخبار مربوط به سفر هیئت منطقه‌ای به تهران در این خصوص، اشاره کرد و ضمن تأیید این موضوع، افزود: بر اساس این توافق، چارچوب کلی برای آزادسازی بخش قابل‌توجهی از منابع مسدودی ایران در یکی از کشورها مشخص شده و سفر هیئت منطقه‌ای به تهران نیز به‌منظور جمع‌بندی جزئیات اجرایی کردن این توافق صورت گرفته است.
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص میزان این مبلغ، به رقم دقیـق اشاره نکرد، اما گفت: این مبلغ چندین برابر مبلغی است که اخیراً پس از توافق با انگلیس، وصول شد.
اظهارنظر اخیر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر رد آزادسازی منابع مسدودی ایران، سؤال دیگر ایرنا از این مقام بانک مرکزی بود. وی در پاسخ به این سؤال گفت: مقامات وزارت خارجه کشورمان در اظهارنظرهای خود، از توافق اولیه برای آزادسازی منابع مسدودی ایران خبر دادند و هیچ‌گاه صحبت از اینکه منابع مذکور آزاد و وصول شده است، از جانب مقامات ایرانی صورت نگرفته است، کما اینکه درخصوص توافق ایران و انگلیس، وقتی‌که ۳۹۰ میلیون پوند به‌طور قطعی وصول شد، این موضوع رسماً اعلام و تأیید شد. اتفاقاً سفر هفته گذشته هیئت منطقه‌ای به ایران که از سوی وزارت امور خارجه نیز اعلام شد، نیز دقیقاً در همین راستا و به‌منظور بررسی و جمع‌بندی در خصوص جزئیات نحوه و فرآیند آزادسازی منابع مسدودی ایران در چارچوب همین توافق، صورت گرفت، بنابراین به نظر می‌رسد هیچ‌گونه تعارضی بین این اظهارنظرهـا وجود ندارد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در برخی خبرها، مطرح شده است که توافق اخیر در چارچوبی مستقل از برجام صورت گرفته است، منظور از این موضوع چیست، افزود: مذاکراتی که درخصوص آزادسازی منابع مسدودی ایران در سایر کشورها از سوی دولت پیگیری می‌شود، در راستای صیانت از منافع ملت ایران و در چارچوب قوانین بین‌المللی است، چراکه مسدود کردن منابع ایران در سایر کشورها، کاملاً برخلاف مقررات بین‌المللی بوده و تعدی به حقوق ملت ایران بوده و ازاین‌رو، این موضوع می‌بایست در چارچوبی مستقل از برجام پیگیری و تعیین تکلیف شود و همین اصل نیز در مذاکرات و توافق‌هایی که تاکنون صورت گرفته، به‌عنوان یک مبنای اساسـی مدنظر بوده است.
این مقام بانک مرکزی در عین‌ حال تأکید کرد: با توجه به رشد قابل‌ ملاحظه درآمدهای ارزی به سبب افزایش بازگشت ارز حاصل از صادرات و همچنین رشد چشمگیر قیمت نفت، با فرض حفظ شرایط موجود نیز سال جاری در مقایسه با سال گذشته ازنظر درآمدهای ارزی، در وضعیت بهتری قرار خواهیم داشت، اگرچه همان‌طور که مقامات وزارت امور خارجه نیز اعلام کردند، جمهوری اسلامی ایران، آزادسازی منابع مسدود شده را حق مسلم ملت ایران و مسدود کردن آنها را اقدامی غیرقانونی می‌داند و حداکثر ظرفیت خود را برای آزادسازی این منابع در چارچوب مصالح و منافع مردم بکار بسته است.
نشنال اینترست:
بایدن موانع بر سر برجام را بردارد
مجله آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی درباره رویکرد دولت بایدن نسبت به احیای توافق هسته‌ای[برجام] نوشت: دولت بایدن میان یک پیروزی دیپلماتیک در زمینه مسئله ایران و یک فاجعه گیر افتاده است. بیش از یک ماه است که مذاکرات چندجانبه در وین با وجود جوّ خوب و رضایتمندانه‌ای که وجود داشت و با وجود باقی ماندن فقط نهایی شدن متن توافق، متوقف شد. اما مسائل دوجانبه پیچیده‌ای که باقی مانده‌اند، بخش مهمی از دامی را تشکیل می‌دهند که دولت ترامپ برای رئیس‌جمهور بایدن پهن کرده بود. اگر رئیس‌جمهور قاطعانه به سمت گشودن این بن بست پیش نرود و توافق هسته‌ای را نجات ندهد، اقدام به قرار دادن نام [سپاه پاسداران ایران در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی] که بیشتر نمادین است، می‌تواند سیاست بایدن در زمینه ایران را تباه کند و آمریکا و ایران را به سوی یک درگیری فاجعه‌بار سوق دهد.
نشنال اینترست با اشاره به این که اقدام آمریکا به قرار دادن نام سپاه در این لیست و ترس دولت بایدن از هزینه‌های سیاسی حذف نام آن از این لیست و رسیدن به خط پایان [در مذاکرات]، بن بست در مذاکرات بر سر احیای توافق هنوز پابرجاست، نوشت: مقامات ارشد نظامی و اطلاعاتی آمریکا در زمان دولت دونالد ترامپ هشدار داده بودند این اقدام ممکن است جوّ آرام را از بین ببرد و مستقیما موجب تهدید نظامیان آمریکایی شود. بسیاری از آنها که هنوز از مقامات ارشد و مهم دولت بایدن هستند نیز بر وجود این خطر در حال حاضر نیز واقفند.
این مجله در ادامه نوشت که حالا با وجود حل شدن تمامی مسائل توافق هسته‌ای به جز برخی موارد از جمله مانع قرار داشتن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا، خطر رکود در مذاکرات هنوز پابرجاست. دولت بایدن می‌تواند و باید ببیند که می‌تواند در ازای حذف نام [سپاه] از لیست، امتیازاتی غیرهسته‌ای از ایران بگیرد یا نه. اما اشتباه بزرگی خواهد بود اگر دولت بایدن پابرجا ماندن این اقدام مربوط به زمان دولت ترامپ را انتخاب کند که موجب برانگیختن جنگی پنهان میان آمریکا و ایران بر سر توافقی مربوط به دوران اوباما شد که مصونیتی در قبال تهدیدهای دوگانه ایران مسلح به سلاح هسته‌ای و جنگ با ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش ایجاد می‌کند.
در بخشی از گزارش نشنال اینترست با بیان این که قرار دادن نام سپاه در این لیست تقریبا موجب اعمال فشار بیشتر نشد و اقدام منفی بزرگی برای امنیت منطقه‌ای بود، حذف کردن نام آن امتیاز بزرگی دیده نشده که به اعتقاد نویسنده حتی ممکن است در راستای منافع آمریکا هم باشد.
نشنال اینترست همچنین نوشت: با این وجود، دولت رویه پرمخاطره قرار دادن سیاسی‌کاری بر سر راه مصلحت‌اندیشی را در پیش گرفته است. جمهوری‌خواهان هنوز هم به همان اندازه سال 2015 غیرمنعطف هستند، به جز سناتور رند پاول که از مخالفت حزب خود با دیپلماسی در قبال ایران انتقاد کرده است. برخی سناتورهای دموکرات نیز در کارزاری غیرمنطقی برای تحت فشار قرار دادن بایدن در زمینه دادن امتیازهای لازم برای بازگردانی برنامه هسته‌ای ایران به حالت قبل، به جمهوری‌خواهان پیوسته‌اند. اما اکثریت حزب دموکرات خواهان احیای سریع این توافق حتی جلوتر از انتخابات میان‌دوره‌ای ریاست جمهوری آمریکا است. همان طور که سناتور کریس مورفی از دولت خواسته بود، «اگر توافقی خوب روی میز است، دولت بایدن باید این توافق را امضا کند. کار قبولاندن و مورد تایید قرار گرفتن توافق در کنگره را به ما بسپارید. ما انجامش خواهیم داد، رای لازم را برای آن جمع خواهیم کرد.»
در پایان این گزارش با اشاره به این که پیش نویس توافقی خوب در مذاکرات وین تهیه شده و روی میز است، گفت: برای رسیدن به خط پایان اراده سیاسی لازم است. بایدن باید آخرین مانعی را که ترامپ برای حفظ توافق و اجتناب از جنگ سر راه او گذاشته بود، بردارد. تا وقتی فرصت دارد باید این کار را بکند.