حجتالاسلام رحیمیان:
افرادی که به فتنه دامن زدند، نمیتوانند در مسئولیتهای کلیدی قرار گیرند
نماینده ولیفقیه و تولیت مسجد جمکران تاکید کرد: حضرت امام معتقد بود که عدم احراز جرم نه بلکه احراز عدم جرم ملاک شایستگی برای پذیرش مسئولیت کلیدی است.
حجتالاسلام رحیمیان در گفتوگو با تسنیم در پاسخ به سوالی که به اظهارنظری در مورد اینکه افرادی که در فتنه سال 88 دخالت داشته و هنوز محاکمه قضایی نشدهاند بر این اساس نمیتوان آنها را از تصدی مسئولیت بازداشت، گفت: تفاوت است بین جرم مشهود و غیرمشهود. برای مثال اگر کسی به طور آشکار مرتکب گناه کبیره شد نمیتوانیم بگوئیم تا محاکمه و محکوم نشده باشد میتوانیم به عنوان امام جماعت به او اقتدا کنیم، بنابراین کسانی که آشکارا در فتنه براندازی نظام و دامن زدن به آشوب و قانونشکنی همساز با دشمنان خارجی حضور و مشارکت داشتند، هر چند با ملاطفت نظام محاکمه و محکوم نشده باشند نمیتوانند در مسئولیتهای کلیدی نظام قرار گیرند.
وی افزود: بر فرض که جرم، مشهود و معلوم قطعی نباشد، سپردن امانت و مسئولیت کلیدی منوط به احراز برائت و شایستگی است نه عدم احراز جرم یعنی از سه حالت احراز جرم و عدم احراز جرم و احراز عدم جرم، فقط حالت سوم ملاک شایستگی برای مسئولیتهای کلیدی است و تا زمانی که در محکمه برائت از جرم محرز نشده است نمیتوان به کسی مسئولیت کلیدی داد.
نماینده سابق ولیفقیه در بنیاد شهید در پاسخ به سوالی که شما به عنوان عضو دفتر حضرت امام بفرمایید آیا برخوردهای صریح و نمونههای دیگر از جانب امام راحل بوده است که به صراحت نظرشان را در مواجهه با افراد بیان کنند و حرفی از رای دادگاه در میان نباشد اظهار داشت: نهضت آزادی در کدام دادگاه محاکمه و محکوم شد؟ شما نامه امام به وزیر کشور وقت را در صحیفه امام بخوانید ملاحظه کنید امام بدون این که دادگاهی آنها را محاکمه کرده باشد چگونه با قاطعیت هرگونه شایستگی آنها را برای حضور در مسئولیتهای نظام نفی میکند. جبهه ملی یک اعلامیه داد و به مساله قصاص تعرض کردند امام بدون این که منتظر دادگاه و محاکمه باشد حکم ارتداد آنها را صادر کرد و با این حال همین گروهکها همچنان در سایه عطوفت جمهوری اسلامی زندگی میکنند و حرفهای خودشان را میزنند، عطوفتی که در هیچ کشوری نسبت به مخالفانش به این اندازه وجود ندارد.
وی در پایان با اشاره به ماجرای نامه رهبر معظم انقلاب برای سیدحسن نصرالله در جنگ 33 روزه خاطرنشان کرد: آقای سیدحسن برای من میگفتند آقا در جنگ 33 روزه دو نامه به بنده نوشتند که یکی اعلام شد و دیگری نشد. آن نامهای که اعلام نشد، نقش فوقالعادهای در تقویت روحی رزمندگان حزبالله و پیروزی ما در جنگ داشت. آقا در نامه نوشته بودند: «من مخصوص شما به مسجد جمکران رفتم و آنجا متوسل شدم و نصرت و پیروزی شما را از خدا خواستم.»