kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۷۶۲
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۶
سخنگوی صنعت برق:

کولرهای گازی عامل قبض‌های نجومی است

 

سخنگوی صنعت برق گفت: در اقلیم‌هایی مانند تهران، کولرگازی و داکت اسپیلت، باعث مصرف بیش از ‌اندازه می‌شود.
مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ۸۵ درصد مشترکان در تهران از کولر آبی استفاده می‌کنند، اظهار کرد: در زمان ساخت و ساز اگر شرایط به نحوی باشد که با عایق شدن فضا شاهد خروج انرژی از واحد مسکونی نباشیم، کولرگازی راندمان بهتری نسبت به سایر تجهیزات دارد؛ اما به دلیل عدم رعایت آیین نامه‌های سازمان نظام مهندسی برای جلوگیری از ورود گرما و خروج انرژی در زمان ساخت واحد مسکونی، شاهد اتلاف انرژی فراوان در این بخش هستیم.
وی افزود: کولرهای آبی مصرف انرژی کمتری دارند و مشترکانی که از این کولر استفاده می‌کنند در صورت استفاده از دور کند می‌توانند مصرف خود را به زیر الگو برسانند و هزینه کمتری بپردازند.
رجبی با بیان اینکه برای اغلب مناطق با اقلیم خشک و اقلیم‌های مشابه کولر آبی مطلوبیت دارد گفت: از مشترکانی که کولرگازی یا داکت اسپلیت استفاده می‌کنند، نمی‌توان انتظار داشت که الگوی مصرف را رعایت کنند، هر چند کولرهای گازی برچسب انرژی دارند اما با بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از کولرهای گازی موجود در بازار از راندمان مصرفی خوبی برخودار نیستند و یا به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند. سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه متوسط مصرف مشترکان پرمصرف، ۴۵۰ کیلووات ساعت در ماه و معادل یک و نیم برابر الگوی مصرف است، گفت: همواره بیش از ۶۰ درصد از مصرف برق در ماه‌های گرم سال به وسایل سرمایشی اختصاص دارد.
رجبی مشهدی افزود: اگر دمای تنظیم کولرگازی را یک درجه افزایش دهیم، حدود ۳ درصد از مصرف برق آن کاسته می‌شود، به عبارت دیگر اگر کولرهای گازی یا دستگاه ‌ای سرمایشی به جای دمای ۱۸ درجه روی ۲۵ درجه قرار گیرند، حدود ۲۰ درصد از مصرف برق کاهش می‌یابد. به معنی دیگر با این اقدام شاهد کاهش ۵۰۰۰ مگاواتی مصرف برق خواهیم بود که معادل مصرف سه استان خراسان رضوی، جنوبی و شمالی است.
به گفته سخنگوی صنعت برق، رعایت دمای ۲۵ درجه(دمای آسایش) در کولرهای گازی، استفاده از دور کند کولرهای آبی و عدم استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات اوج مصرف مهم‌ترین راهکارهایی برای مدیریت مصرف و کاهش هزینه‌های برق است.
خبرگزاری فارس دیروز گزارش داد مصرف برق در کشور به صورت روزانه رکورد می‌زند و در تاریخ ۲۴ فروردین سال ۱۴۰۱، شاهد اوج بار ۴۴ هزار و ۷۶۰ مگاواتی در کشور بودیم.
بر اساس گزارش‌های صنعت برق، تامین انرژی صنایع و روشن شدن دستگاه‌های سرمایش مشترکان خانگی به خصوص در جنوب کشور دلیل اصلی رشد مصرف برق تلقی می‌شود.