kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۵۹۵
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
بانک مرکزی اعلام کرد

اختصاص یک میلیارد دلار برای واردات دارو

بانک مرکزی در ادامه روند تخصیص ارز برای واردات دارو، دیروز معادل یک‌میلیارد دلار به این امر اختصاص داد تا به شایعات مربوط به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو پایان دهد.

به گزارش تسنیم، در روزهای اخیر بعد از طرح مباحثی از سوی وزیر بهداشت در خصوص پایان تخصیص ارز 4200 تومانی واردات دارو، بازار دارو با چالش‌های جدی مواجه شد و قیمت‌ها روند صعودی گرفت.
حالا از بانک مرکزی خبر می‌رسد، روز سه‌شنبه معادل یک‌میلیارد دلار به واردات دارو اختصاص داده شده است و این روند ادامه خواهد داشت.
مصطفی قمری‌وفا مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در این باره نوشت: بانک مرکزی در ادامه روند تخصیص ارز برای واردات دارو، امروز معادل یک‌میلیارد دلار به این امر اختصاص داد و این روند ادامه خواهد داشت.
البته ارزان بودن دارو در کشور در مقایسه با کشورهای همسایه سبب قاچاق معکوس این کالا به خارج شده است‌. در همین رابطه چند روز پیش، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفته بود: قاچاق معکوس دارو رقمی بین 400 تا 700 میلیون دلار است که در راستای تفاهم‌نامه با وزارت صمت آن را به
400 میلیون دلار کاهش می‌دهیم.
به گزارش فارس، مصطفی قانعی همچنین گفته بود: واردات دارو و فرآورده‌های دارویی حدود
2 میلیارد دلار است و در راستای تفاهم‌نامه همکاری با معاون صنایع عمومی وزارت صمت واردات دارو را به کمتر از یک میلیارد دلار می‌رسانیم. پایه‌گذاری‌های لازم برای کاهش واردات انسولین و پلاسما انجام شده است و در این رابطه هماهنگی‌ لازم با پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس و شرکت‌های تولید‌کننده مواد اولیه و همچنین واحدهای تولید‌کننده مواد اولیه و واحدهای تولید بیوتکنولوژی انجام
شده است.