kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۵۲۶
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹

روند صعودی قیمت انرژی در اروپا و بحران سوخت در انگلیس

 

تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه که بزرگترین صادر‌کننده سوخت فسیلی جهان است، قیمت انرژی در اروپا را صعودی کرده و به بحران سوخت در انگلیس دامن زده است.
همزمان با اعمال تحریم‌های ضد روسی به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده سوخت‌های فسیلی در جهان، قیمت انرژی در اروپا به شدت افزایش یافته و حدود ۸۰ میلیون خانوار تنها در انگلیس در انتظار افزایش ۵۰ درصدی مبالغ قبوض سوخت خانگی‌شان در ماه جاری هستند. برخی از کارشناسان هم با نگرانی به وضع موجود نگاه می‌کنند و آن را به بحران انرژی در سال ۱۹۷۰ تشبیه می‌کنند. در آن زمان کمبود سوخت همه مردم جهان را به شدت تحت تاثیر قرار ‌داد.
شوک تاریخی به قیمت انرژی
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از راشاتودی، «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر این کشور مأیوسانه به دنبال منابع جدید انرژی می‌گردد. وی وعده داده هر سال یک نیروگاه جدید انرژی اتمی و در طول هشت سال، هشت نیروگاه اتمی ایجاد کند. «اندرو بیلی»، رئیس‌بانک مرکزی انگلیس هم در این خصوص گفته: «این واقعا یک شوک تاریخی به درآمد‌های مردم است. شوک واردشده به قیمت انرژی، امسال بسیار گسترده‌تر از شوک‌های دهه ۱۹۷۰ خواهد بود.» بنابراین، سؤالی که مطرح می‌شود این است که در ۱۹۷۰ چه تحولاتی در بازار انرژی به وقوع پیوست؟ در ۱۹۷۳ «جنگ اعراب و اسرائیل» به اعمال تحریم نفتی ضد کشور‌های عضو اوپک منجر شد. این تحریم‌ها به کمبود سوخت در بازار‌ها و در نهایت هم این کمبود به رکود جهانی منجر شد. بعد از آن بود که جهان ناگهان متوجه شد که تا چه حد برای تامین انرژی موردنیاز خود به نفت خاورمیانه و اوپک وابسته است.
این در حالی است که اکنون میزان تورم در انگلیس در بالاترین سطح در ۳۰ سال گذشته قرار دارد. کارشناسان هم می‌گویند صد‌ها هزار خانوار در انگلیس با این وضع زیر خط فقر قرار خواهند گرفت. موسسه رزولوشن اعلام کرد وضع موجود در انگلیس یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را در این کشور به زیر خط فقر خواهد برد که ۵۰۰ هزار نفر از آنها کودک هستند و این اولین بار است که فقر در انگلیس تا این حد گسترش می‌یابد.