کد خبر: ۲۳۹۲۴۱
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴

پاکستان قانون نهایی برای تجارت تهاتر با ایران را ابلاغ کرد

 

وزارت بازرگانی پاکستان در اقدام نهایی برای تقویت تجارت دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران، قانون و ضوابط برای عملیاتی کردن «ساز و کار تهاتر» میان دو کشور را صادر کرد.
به گزارش العالم، رسانه‌های پاکستانی روز جمعه به نقل از وزارت بازرگانی و سرمایه‌گذاری این کشور اعلام کردند که قانون نهایی برای اجرای سازوکار تهاتر با ایران ابلاغ شد.
بر اساس این گزارش گفته شده دولت پاکستان برای اولین بار برای تقویت تجارت با کشورهای منطقه اجازه واردات و صادرات تحت تجارت پایاپای (تهاتر) با ایران را داده است. براساس قانون و ضوابط جدید وزارت بازرگانی پاکستان، اکنون تبادل رسمی تجارت با ایران با بهره‌گیری از مکانیزم تهاتر امکان‌پذیر است.
این وزارتخانه اعلام کرد: اجرای تهاتر اهمیت فوق‌العاده‌ای برای افزایش تجارت منطقه‌ای و غلبه بر چالش‌های ارزی و دیگر مسائل دارد.
گفتنی است اسفندماه سال گذشته خبرگزاری صدا و سیما به نقل از تارنمای خبری دی نیوز گزارش داد: کمیته هماهنگی اقتصادی دولت پاکستان یک اصلاحیه در سیاست واردات و صادرات پاکستان مبنی بر قانون‌مند ‌سازی تجارت تهاتر با ایران و افغانستان را انجام و به تصویب رسانده
است.
کمیته هماهنگی اقتصادی دولت اسلام آباد عملا موافقت خود با آغاز رسمی تجارت تهاتر با ایران و افغانستان را اعلام کرده و افزود: اصلاحیه مذکور در سیاست واردات و صادرات پاکستان و گنجاندن طرح قانون‌مند‌سازی تجارت تهاتر با ایران به دنبال پیگیری نخست‌وزیر این کشور و موافقت بانک مرکزی و سازمان مالیات پاکستان انجام شده
است.
رشد ۱۵ درصدی صادرات به اوراسیا
همچنین در حالی که میزان تجارت ایران با کشورهای همسایه در حال افزایش است، حسین کاخکی؛ مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی گمرک از رشد ۱۵ درصدی صادرات کالاهای ایرانی به بازار اوراسیا در سال گذشته خبر داد.
او با بیان اینکه اتحادیه اوراسیا در سال ۲۰۱۰ با حضور پنج کشور آغاز به کار کرد، افزود: ایران هم در سال ۱۳۹۸ برای مشارکت و تبادل تجاری با این اتحادیه تفاهم‌نامه سه ساله منعقد کرد.
مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی گمرک از روسیه به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران در این اتحادیه نام برد و گفت: مجموع تجارت ما با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۱۱ ماهه پارسال، ۵ میلیارد و ۳۴ میلیون دلار بود که نسبت به سال ۹۹ با ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار، ۶۹ درصد افزایش داشته است.
کاخکی، مجموع صادرات ایران به اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را حدود یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار و میزان واردات را بیش از
۴ میلیارد دلار بیان کرد و افزود: در سال ۱۴۰۰ صادرات کالای ایرانی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۵ درصد رشد داشت.
او یادآور شد: ایران به کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس در زمینه محصولات کشاورزی و گیاهی صادرات داشته و کالاهایی مانند گندم، جو، ذرت، نهاده‌های دامی و محصولاتی که برای تولید کاربرد دارد را وارد می‌کند.
گفتنی است در دیدار رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران همراه با مدیران تعدادی از شرکت‌های لبنی و اتحادیه صادرکنندگان آبزیان با «سرگئی دانکورت»، رئیس‌سرویس فدرال نظارت بر بهداشت دامی و گیاهی روسیه، دو کشور توافق کردند که برخی از محصولات لبنی از ایران به روسیه و اتحادیه اوراسیا صادر شود.
طرفین درخصوص توسعه همکاری‌ در زمینه نظارت بر استانداردها در تولید و تجارت محصولات لبنی، آبزیان، نباتات، گوشت دام و طیور به مذاکره پرداختند و کارگروهی برای تسهیل و تسریع در زمینه همکاری‌های طرفین در زمینه لبنیات و آبزیان ایجاد شد.