kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸
ائتلاف دولت قانون:

مخالف انتخابات زودهنگام و انحلال پارلمان عراق هستیم

 

رئیس‌ائتلاف دولت قانون عراق ضمن اعلام مخالفت صریح با انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام درباره دخالت خارجی در روند سیاسی کشورش توضیح داد.
«نوری المالکی» رئیس‌ائتلاف «دوله القانون» (دولت قانون) عراق طی یک گفت‌وگوی تلویزیونی درخصوص طرح ابتکاری چارچوب هماهنگی توضیح داد و گفت که بنا بر این طرح اجازه داده نخواهد شد که صحنه سیاسی کشور را یک طرف تشکیل دهد بلکه همه طیف‌های جامعه متناسب با جایگاهشان در آن حضور خواهند یافت. وی در ادامه با اشاره به وجود زمزمه‌هایی برای انحلال پارلمان یا برگزاری انتخابات زودهنگام به صراحت گفت که مخالف برگزاری انتخابات زودهنگام یا انحلال پارلمان است. رئیس‌ائتلاف دولت القانون دلیل مخالفت خود با این امر را این‌چنین توضیح داد: در این صورت مردم امید خود را به روند سیاسی از دست خواهند داد.
وی درخصوص اختلافات میان کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) و ائتلاف سه‌جانبه الصدر، بارزانی و الحلبوسی توضیح داد که این اختلافات دارای دو جنبه داخلی و خارجی هستند. المالکی تصریح کرد: «از ایرانی‌ها خواستیم که در این موضوع دخالت نکنند و دخالت هم نکردند تا این‌که آمدند و عکس‌های دیدار محمد الحلبوسی و خمیس الخنجر با رئیس‌جمهوری ترکیه را نشانمان دادند.»
خبر دیگر از عراق آن‌که رسانه‌های عراقی طی روزهای اخیر از قصد «محمد الحلبوسی» رئیس‌پارلمان عراق برای سفر به استان نجف و دیدار با «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر و رایزنی با وی درخصوص اختلافات پیش‌آمده با «حاکم الزاملی» نائب‌ رئیس‌اول پارلمان که عضو جریان صدر است، خبر می‌دهند. برخی منابع خبری می‌گویند که الحلبوسی و الزاملی بر سر موضوع اختیارات ریاست پارلمان با یکدیگر به اختلاف خورده‌اند و رئیس‌پارلمان عراق قصد دارد در دیدار با مقتدی الصدر موضوع خروج ائتلاف السیاده (اهل سنت) از ائتلاف سه‌گانه (جریان صدر، حزب دموکرات کردستان و ائتلاف السیاده) را طرح کند.