kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۰۸۸
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۸

نخستین علائم شکست محاصره یمن با پهلو گرفتن دومین کشتی حامل سوخت در صنعا

 

سرویس خارجی-
به دنبال اجرایی شدن آتش بس 2 ماهه در یمن، دومین کشتی حامل سوخت نیز وارد یمن شد. همزمان ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی در ادامه نقض آتش بس 2 ماهه در یمن تنها طی یک روز بیش از 100 بار آتش‌بس را نقض کرد!
جمعه شب ۵ فروردین انصارالله یمن در بیانیه‌ای از عملیات گسترده نظامی با عنوان «عملیات سوم شکست محاصره» خبر داد که در آن ۱۸ هدف در جنوب و مرکز عربستان را مورد حملات پهپادی و موشکی قرار‌داد. به دنبال این حملات موفق، بزرگ و موثر آل‌سعود تن به آتش بس
در یمن داد. کار به سازمان ملل هم کشید و «هانس گروندبرگ» فرستاده سازمان ملل در امور یمن از موافقت طرف‌های یمنی با طرح آتش‌بس دو ماهه در این کشور خبر داد و اعلام کرد که این آتش‌بس از ۲ آوریل(13 فروردین) از ساعت ۷ به وقت محلی آغاز شده و به کشتی‌های سوخت نیز اجازه ورود به بندر الحدیده داده می‌شود. این مسئله یک شکست بزرگ برای آل‌سعود محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد به تدریج باید شاهد پایان محاصره یمن بود.
حالا منابع خبری از ورود اولین محموله‌های سوخت به یمن خبر می‌دهند. طبق گزارش پایگاه خبری «عربی۲۱» مقامات جنبش انصارالله یمن تایید کرده‌اند که 2 کشتی حامل سوخت را در بندر «الحدیده» در غرب یمن تحویل گرفته‌اند.
«یحیى شرف الدین نایب»، رئیس‌سازمان بنادر دریای سرخ وابسته به جنبش انصارالله در پیامی توئیتری اعلام کرده: «کشتی قیصر به بندر الحدیده رسید؛ این کشتی حامل ۳۲.۳۰۰ تن بنزین است.» پیش از این منابع یمنی اعلام کرده بودند که دولت مستعفی یمن بعدازظهر روز یکشنبه، محموله جدیدی حاوی ۶۰هزار تن دیزل برای ایستگاه‌های تولید برق، از سوی عربستان دریافت کرده است.
همچنین «خالد الشایف»، مدیرکل فرودگاه بین‌المللی صنعاء، روز دوشنبه اعلام کرد که طی 2 روز آینده سفرهای این فرودگاه به مقصد قاهره از سر گرفته خواهد شد. این فرودگاه از آغاز جنگ عربستان علیه یمن، تحت محاصره ریاض و ائتلاف سعودی علیه یمن قرار گرفته و پروازهای آن حتی برای امورات بشردوستانه مثل انتقال بیماران هم قطع شد و همین مسئله سبب مرگ صدها بیمار یمنی شده است.
نکته مهم در این باره اینکه، این برای نخستین بار در 8 سال جنگ یمن است که، سعودی‌ها به این شکل تسلیم شده و محاصره را شُل می‌کنند و این عقب‌نشینی هرگز اتفاق نمی‌افتاد اگر، انقلابیون یمن در میادین جنگ آن ضربات سنگین را به زیرساخت‌های نفتی و اقتصادی سعودی و امارات وارد نمی‌کردند. این تحولات، نشانگر نمونه‌ای دیگر از خدمت میدان به دیپلماسی بود!
لحن «منصورهادی» هم تغییر کرد
در همین حال، عبد ربه منصور‌هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن و متحد ائتلاف سعودی در اظهارنظری بی‌سابقه، برای اولین‌بار جنبش انصارالله یمن را «برادر» خواند و از آنها دعوت به گفت‌وگو کرد. طبق گزارش پایگاه «عربی۲۱»‌هادی در ضیافتی که عربستان برای او و همراهانش در ریاض برپا کرده بود، از انصارالله یمن خواسته که برای درمان زخم‌های کشور و حضور زیر پرچم یمن واحد و بزرگ گرد هم آیند. رئیس‌جمهور مستعفی یمن ادعا کرده است که در کنار تمام تلاش‌ها برای صلح خواهد بود و از همه توصیه‌ها برای ایجاد وحدت‌رویه در یمن و ساخت دولت ملی قوی حمایت خواهد کرد.
منصور‌هادی با دعوت جنبش انصارالله یمن به میز گفت‌وگو، از آنها خواست تا بخشی از سپهر سیاسی یمن باشند که به ارزش‌های ملی و وحدت و دموکراسی پایبند است. عربستان از چند روز پیش میزبان مشورت‌ها و رایزنی‌های بین نیروهای سیاسی یمن است؛ نشستی که با دعوت شورای همکاری خلیج‌فارس و حمایت ریاض برگزار شده است. این در حالی است که جنبش انصارالله یمن با اشاره به دخالت‌های خارجی در این نشست و تاثیرپذیری نیروهای یمنی حاضر از ائتلاف عربستان، پیشنهاد شرکت در آن را رد کرده و حاضران را نیروهای متحد ائتلاف متجاوز سعودی به یمن توصیف کرد.
نقض آتش‌بس
اما این آتش بس همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد توسط آل‌سعود در همان ساعت ابتدایی نقض شد، شاید برای اینکه کمی از تحقیر شدگی این ائتلاف کاسته شود. روز دوشنبه و بامداد سه شنبه نیز آل‌سعود آتش بس 2 ماهه را بارها نقض کرد. یک منبع نظامی یمنی خبر داد که علیرغم اعلام آتش‌بس، ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی همچنان در حال نقض این توافق است. وی دیروز به خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) گفت که ائتلاف متجاوز و مزدورانش، ۱۰۱ بار، این آتش‌بس نظامی و انسانی را طی ۲۴ ساعت گذشته نقض کردند.
این منبع تأکید کرد، جنگنده‌های شناسایی ائتلاف، ۲۷ بار در حریم هوایی استان‌های مأرب، حجه، صعده و لحج پرواز کرده و بالگردهای آپاچی نیز ۱۶ بار منازل شهروندان و مواضع ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را در «البلق الشرقی» در استان مأرب، «الفاخر» در استان الضالع و «شامخ قعبان» در لحج بمباران کردند.
وی همچنین خبر داد که مزدوران ائتلاف، در «الاقوز» در الضالع، منطقه شرق الشیخ و شرق «تبه الشرقی» در جیزان سه مقر نظامی نیز ایجاد کردند. به گفته این منبع، مزدوران ائتلاف در «العکد» در استان مأرب، به مواضع ارتش و کمیته‌های مردمی حمله کردند. این مزدوران همچنین این مواضع را ۲۳ بار هدف حملات راکتی و توپخانه‌ای قرار‌دادند.
این منبع تصریح کرد، مزدوران ائتلاف، با یک موشک هدایت شونده، یکی از کادرهای متعلق به نیروهای یمنی را در «الشرفه» واقع در نجران هدف قرار‌دادند. آنها همچنین مواضع ارتش یمن را در البلق در مأرب، مزرعه «الهمدانی» و غرب «حرض» در استان حجه، با توپخانه بمباران کردند. به گفته این منبع، این عناصر همچنین ۴۱ بار به سمت شهروندان و نیروهای ارتش یمن در استانهای حجه، لحج و الضالع تیراندازی کردند.