kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۸۶۸
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۱

لزوم تولید محتوای ضدآمریکایی در شبکه‌های برون‌مرزی ایران

 

حسین کارگر
سفیر اسبق ایران در ایتالیا با تاکید بر استراتژی چهل ساله ایران که بر پایه شعار «نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی» شکل گرفته است، تصریح کرد: شبکه‌های برون مرزی باید این شعار را سرمشق تمام برنامه‌های خود قرار دهند و توجه به منافع مردم ایران را در اولویت قرار دهند.
ابالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در ایتالیا با گذشت قریب به یک‌ماه و نیم از آغاز جنگ اوکراین و روسیه، درباره استراتژی‌های بین‌المللی ایران در قبال این درگیری گفت: واقعیت این است ما نباید به این رویداد به صورت سیاه و سفید بنگریم؛ مردم اوکراین امروز قربانی اشتباه و فریب خوردگی نخبگان سیاسی شدند که به غرب و آمریکا امید بسته بودند.
وی افزود: اگر بخواهیم این درگیری را در قالب اتمسفر و فضایی که امروز در روابط بین‌الملل حاکم است یعنی معادله قدرت ببینیم، قطعا اگر ما هم جای پوتین بودیم باید همینکار را انجام می‌دادیم. چون مسئله امنیت بر هر امری اولویت دارد. روسیه به دلیل وسعت سرزمینی و شکل قاره‌ای که در این کشور دارد، باید موجودیت خود را حفظ کند. اگر اینجا درگیر نمی‌شد، باید چندین ماه بعد در محیط داخلی خودش درگیر می‌شد. وقتی بحث امنیت ملی و بحث موجودیت ملی مطرح است، اصلا مهم نیست که تحریم و خسارت چه می‌خواهد باشد.
این کارشناس حوزه بین‌الملل با تاکید بر اینکه وقوع این جنگ نباید موجب شکاف بین ایران، روسیه و چین شود، گفت: ما می‌توانیم با ظرفیت‌هایی که داریم با دشمن مقابله کنیم. تحولاتی هم که در فضا و روابط بین‌الملل اتفاق افتاده نشان می‌دهد که دیگر اثری از هژمونی آمریکا نخواهد بود. در این چند قطبی یکی از قطب‌های مطرح و موثر، روس‌ها و چینی‌ها خواهند بود، که باید بتوانیم موقعیت خود را مشخص کنیم و از این فرصت به نفع ایران و مردم ایران بهره ببریم.
ظهره وند به نقش شبکه‌های برون مرزی در این شرایط اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تحلیل‌های ضدایرانی در شبکه‌های غربی برقرار است، شبکه‌های برون مرزی به ویژه پرس تی وی باید قوی‌تر از قبل به میدان بیایند و با ساخت محتواهای ضدآمریکایی چهره واقعی ایالات متحده را به تصویر بکشند. آن سوی میدان صدها گلوله به سمت ما شلیک می‌شود در حالی که تعداد گلوله‌های ما محدود است، بنابراین باید آن را حساب شده خرج کنیم.
وی ادامه داد: واقعیت این است که غربی‌ها بعد از این چهل سال در صدد این هستند که روی جنبه‌های گفتمانی و ادراکی ملت ایران سرمایه‌گذاری کنند؛ از جنگ ترور و جنگ مستقیم گرفته تا جنگ نیابتی و تحریم؛ همه این‌ها را امتحان کرده‌اند و در حال حاضر ما باید بتوانیم با نشان دادن نقاط ضعف آنها، برنامه‌هایشان را افشا کنیم و در کنار این، منطق خودمان را نیز بازگو کنیم. مسلما ذهن بیدار مردم جهان پذیرای این منطق خواهند بود و با این ترفند در کنار افشای دروغ پردازی‌های غرب می‌توانیم جایگاه مردم ایران را در فضای بین‌المللی ارتقا دهیم. ظهره وند با تاکید بر استراتژی چهل ساله ایران که بر پایه شعار «نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی» شکل گرفته است، تصریح کرد: شبکه‌های برون مرزی باید این شعار را سرمشق تمام برنامه‌های خود قرار دهند و منافع مردم ایران در محتوایشان حرف اول را بزند و مشخص کنند که این موضع چه ارتباطی با استقلال ما دارد.
سفیر اسبق ایران در ایتالیا با عنوان اینکه پرس تی وی باید به جایگاهی برسد که اولین مرجع خبری در حوزه مذاکرات هسته‌ای به شمار بیاید، گفت: پرس تی وی باید به جایگاهی برسد که اگر یک شهروند غربی بخواهد موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای را متوجه شود به این شبکه رجوع کند. ارتباط پرس تی وی با وزارت خارجه بسیار مهم است و به صورت مستمر باید با این شبکه ارتباط داشته باشند و اخبار دسته اول را در اختیارش قرار دهند، این رویکرد در جنبه گفتمان ‌سازی و ابتکار عمل رسانه اهمیت دارد.