kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۸۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵
معاون اقتصادی وزیر خارجه:

رشد ۷۰ تا ۱۲۰ درصدی صادرات به کشور‌های همسایه طی 4 ماه اخیر

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: صادرات جمهوری اسلامی ایران به کشور‌های همسایه از چهار ماه گذشته و پس از اجلاس شانگهای بین ۷۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی صفری گفت: از چهار ماه گذشته و پس از اجلاس شانگهای و دیدار رئیس‌جمهور کشورمان با سران کشور‌های عضو شاهد این رشد چشمگیر در صادرات محصولات کشورمان هستیم.
وی افزود: در این مدت صادرات به ترکمنستان
70 درصد، به ازبکستان 100 درصد، به قزاقستان
112 درصد، به قرقیزستان 60 درصد و به تاجیکستان 100 درصد افزایش یافته است. معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه اضافه کرد: حجم تجارت دوطرفه بین ایران و روسیه در این مدت به 6/4 میلیارد دلار رسیده که 1/1 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات صیفی‌جات کشورمان به روسیه بوده است.
صفری همچنین بیان کرد: حجم مبادلات با عراق به حدود 15 میلیارد دلار رسیده است. وی با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور برای دو برابر شدن میزان صادرات به کشور‌های همسایه در مدت چهار سال، گفت: تلاش داریم در مدت کوتاه‌تری به این هدف گذاری برسیم.
دیپلمات ارشد کشورمان بسترسازی برای توسعه کریدور‌های تجاری را محور دیگر برنامه‌های وزارت امور خارجه برشمرد و افزود: پس از نخستین کریدور ما یعنی کریدور اکو (مسیر پاکستان، ایران و ترکیه)، کریدور بعدی ما اتصال چابهار و بندر عباس به آسیای مرکزی است. صفری از استقبال و علاقه‌مندی کشور‌های آسیای مرکزی برای ایجاد انبار در بندر عباس و چابهار خبر داد و گفت: در این کریدور، ایران مسیر مهم صادرات و واردات کالایی کشور‌های مختلف خواهد شد.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه اهمیت کریدور ریلی شمال و جنوب را یاد آور شد و افزود: بنا داریم تا زمان تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا از محور جایگزین ریلی بندر امیرآباد - بندر انزلی، انتقال کالا‌ها به سمت دریای سیاه صورت پذیرد. وی گفت: پیگیر فعال شدن کریدور راه ابریشم از طریق ایران هستیم و ایجاد زیر ساخت‌های لازم آن را که اتصال دهنده چین، قزاقستان، ایران و ترکیه به یکدیگر است، دنبال می‌کنیم.
صفری به برنامه‌های وزارت امور خارجه برای تحقق شعار سال اشاره کرد و افزود: مشخصات حدود 300 شرکت دانش بنیان که کالا‌های قابل صادرات دارند از طریق سایت وزارت امور خارجه معرفی شده‌اند و نمایندگی‌های ما در خارج کشور، با شناخت نیازمندی‌های کشورهای مقصد، تسهیل‌گر صادرات محصولات دانش‌بنیان آن‌ها خواهند بود.