kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۷۷۶
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵
رئیس‌جمهور:

همه دستگاه‌های اجرایی باید به طور منظم گزارش عملکرد خود در تحقق شعار سال را ارائه دهند

رئیس‌جمهور گفت: باید تمام تلاش خود را برای رونق تولید با محور دانش‌بنیان و اشتغال‌زا بودن به کار بگیریم. همه اعضای دولت موظف هستند در فواصل منظم یک یا دو ماهه گزارش عملکرد خود در تحقق شعار سال را ارائه دهند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پس از 8 ماه فعالیت شبانه‌روزی و با کارنامه‌ای درخشان و مملو از اقدامات تاثیرگذار و قابل تقدیر، سال جدید و تعطیلات نوروز را هم با روحیه پرنشاط، جهادی و پر تلاش آغاز کرد و در این ایام بدون تعطیلی و یا وقفه مشغول کار بود.
برگزاری جلسه هیئت دولت‌، بازدید میدانی به بیمارستان نیمه‌کاره انصارالغدیر بومهن و تاکید بر ضرورت تکمیل و راه‌اندازی آن در ۶ ماه آینده‌، بازدید از پروژه‌های مسکن مهر پردیس و دستور ویژه برای تسریع در تکمیل واحده‌های باقیمانده این پروژه‌ها‌، بازدید از پارک علم و فناوری پردیس و رو‌نمایی از پنج محصول دارویی دانش‌بنیان‌، سفر استانی به خراسان رضوی و دیدار با علما و روحانیون‌، فعالین عرصه تولید دانش بنیان و فعالین فرهنگی‌، افتتاح ۲ کارخانه در مجتمع گوگردی سردار شهید سلیمانی در سرخس و.. از جمله برنامه‌ها و اقدامات رئیس‌جمهور در تعطیلات نوروز 1401 بود.
در سال جدید اشتغال مسئله اول دولت است
رئیسی در نخستین پیام نوروزی خود به ملت ایران در مسجد جامع خرمشهر با بیان اینکه ملت ایران بدون تردید امسال نتیجه استقامت و ایستادگی خود را خواهند دید، گفت: اولین پیام نوروزی اینجانب به‌عنوان خادم جمهور، پیام کار و تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه برای ساختن ایرانی قوی و پیشرفته است. هیچ ملتی بدون کار متراکم و استفاده از حداکثر منابع انسانی و طبیعی به جایی نرسیده و سال جدید و قرن جدید برای همه ما باید آغاز دور جدیدی از کار مولّد، مفید، ثمربخش و پیشرفت‌آفرین باشد.
وی همچنین افزود: در ۷ ماه از کار دولت تلاش‌های زیادی برای بهبود وضعیت معیشت مردم و کنترل تورم انجام شد و همچنین توجه خاص به اقشار ضعیف داشته‌ایم و ان‌شاالله پس از این نیز خواهیم داشت. در طول مدت شروع به کار دولت، بسیاری از کارگاه‌های تعطیل و نیمه تعطیل به مدار تولید بازگشتند. در سال جاری ان‌شاالله مسئله اشتغال مسئله اول ماست. بیکاری منشا همه مصیبت‌های اقتصادی و اجتماعی است و حمایت از تولید در صدر برنامه‌های دولت خواهد بود.برنامه‌های زیادی در این مدت در راه‌اندازی پروژه‌های کلان ملی و طرح‌های منطقه‌ای پیگیری شده است. در حوزه تولید مسکن، مهار تورم و ایجاد اشتغال، اقداماتی انجام شد که به زودی نتایج آن در کشور مشاهده خواهد شد.
دستور به وزیر بهداشت و رئیس‌بنیاد شهید
برای تأمین نیازهای درمانی جانبازان
رئیسی در دومین روز از نوروز ۱۴۰۱ در مجتمع بازتوانی جانبازان اعصاب و روان نیایش حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این مرکز، با توضیحات مسئولان در جریان جزئیات فعالیت‌ها و خدمات درمانی این مجتمع برای جانبازان قرار گرفت.
رئیس‌جمهور در جریان بازدید خود چهره به چهره با تعدادی از جانبازان حاضر در این مجتمع گفت‌وگو کرد و با حوصله پای سخنان و انتظارات آنان نشست.
رئیسی همچنین به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس‌بنیاد شهید و امور ایثارگران دستور داد ارائه خدمات درمانی متناسب با جانبازان را در زمینه‌های مختلف با جدیت بیشتر پیگیری کنند.
اقدامات دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین
مهم‌ترین شاخص ارزیابی دستگاه‌ها در سال جدید
رئیس‌جمهور سوم فروردین در نخستین جلسه هیئت دولت در سال ۱۴۰۱، در سخنان مهمی با امیدبخش و مسئولیت‌آفرین توصیف کردن فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری اظهار داشت: اعتماد رهبری به دولت سرمایه بزرگی برای ما محسوب می‌شود و باید همه تلاش خود را برای افزون شدن این اعتماد به کار بگیریم.
در این جلسه، هیئت وزیران با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ تحت عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» و تأکید بر لزوم اجرایی و عملیاتی کردن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری توسط دستگاه‌های اجرایی، ضمن بررسی نقش دستگاه‌های مختلف در تحقق شعار سال، کلیه بخش‌های دولت را مکلف کرد گزارش اقدامات خود در جهت تحقق سیاست‌های یاد شده را در فواصل کوتاه‌مدت به منظور بررسی در دولت، به دفتر هیات دولت ارایه کنند.
در ادامه جلسه، هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۱ را مبلغ ۱۰۵ هزار ریال تعیین کرد و مبلغ ۱۰ هزار ریال نیز به عنوان جایزه تحویل گندم به دولت در نظر گرفته شد.
بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از ۱۴ فروردین
به شکل حضوری
رئیسی در اولین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در سال ۱۴۰۱ نیز ضمن تشکر از همراهی مردم و تلاش کادر درمانی و بهداشتی و تمام کسانی که در کاهش شیوع ویروس کرونا نقش‌آفرینی کردند، تأکید کرد: با وجود روند کاهشی ابتلا و فوتی‌های کرونا در کشور، باید شیوه نامه‌های بهداشتی به دقت رعایت و از عادی‌انگاری کرونا در جامعه پرهیز شود.
رئیس‌جمهور با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی سفرهای نوروزی ‌افزود: مسافرت گسترده مردم نشانه نشاط و امنیت اجتماعی است، اما همه باید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساسیت داشته باشند تا در آینده شاهد گسترش دوباره شیوع کرونا نباشیم.
رئیسی گفت: براساس گزارش ارایه شده در ستاد ملی کرونا تاکنون حدود ۱۵۰ میلیون دز واکسن در کشور تزریق شده که کار بزرگی است، اما دریافت دز سوم واکسن همچنان باید مورد تأکید قرار گیرد.
همچنین در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا مصوب شد از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ تمام مدارس و دانشگاه‌های کشور به صورت حضوری فعالیت کنند و ساعات کار ادارات نیز به پیش از آغاز کرونا بازگردد.
تاکید بر ضرورت نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌ها به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان
در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه مدیریت اقتضاء می‌کند همه اجزای سازمان اداری همراه و همدل باشند، افزود: تحرک دولت نباید منحصر به تحرک وزرا و معاونانشان شود. امیدآفرینی و امیدافزایی در جامعه در گرو فعالیت و تلاش همه کسانی است که در دولت خدمت می‌کنند.
رئیس‌جمهور، نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌ها به ویژه در ماه مبارک رمضان را ضروری دانست.
تاکید بر استمرار اقدامات حمایتی دولت
برای رفع فقر مطلق
رئیسی هشتم فروردین ماه با حضور در جلسه کارگروه رفع فقر مطلق تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود کشور می‌توان با بسیج امکانات و برنامه‌ریزی منسجم و هماهنگ اقداماتی انجام داد که در سال ١٤٠١ در کشور فقر مطلق وجود نداشته باشد.
در این جلسه تصمیماتی در جهت استمرار اقدامات دولت در زمینه تامین نیازمندی‌های ضروری جامعه هدف اتخاذ و مقرر شد کمیته امداد امام خمینی(ره) نسبت به شناسایی و اقدامات حمایتی درخصوص این قبیل افراد انجام دهد.
حضور در پردیس و بومهن و بازدید میدانی
از پروژه‌های عمرانی
آیت‌الله رئیسی روز نهم فروردین با حضور در بومهن از شهرستان‌های استان تهران، ضمن بازدید از بیمارستان نیمه‌کاره انصار الغدیر به وزیر بهداشت و درمان و استاندار تهران دستور داد اعتبارات و تجهیزات مورد نیاز برای تکمیل این بیمارستان را تامین کنند تا در شش ماه آینده تکمیل شود و در اختیار مردم این منطقه قرار بگیرد.
وی همچنین با حضور در شهرستان پردیس ضمن بازدید از بخشهای مختلف پارک علم و فناوری پردیس، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را جزء اولویت‌های کشور در مسیر رشد و آبادانی دانست و بر توسعه کمی و کیفی این مجموعه تاکید کرد.
رئیس‌جمهور در بازدید از پروژه‌های مسکن مهر پردیس به وزارت راه‌وشهر‌سازی و سایر دستگاه‌های مرتبط دستور داد، در اقدامی جهادی، عقب‌افتادگی‌ها در تکمیل واحدهای مسکن مهر را سریعا جبران و زمینه تحویل واحدهای باقیمانده را به متقاضیان فراهم کنند.
ابلاغ «قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور»
برای اجرا
رئیسی نهم فروردین ماه همچنین در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور» مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.
«قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور» در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و پنجم اسفند ماه یکهزار و چهارصد مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده بود.