kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۶۲۸
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
جهاد کشاورزی استان تهران:

قیمت مصوب میوه شب عید کاهش یافت

در حالی که قیمت مصوب سیب و پرتقال شب عید به دلیل تخلف تعاون روستایی 15 تا 16 هزار تومان تعیین شده بود، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از تعیین قیمت 9 تا 12 هزار تومانی برای این محصولات خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سعید پازوکی؛ سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از تعیین قیمت میوه تنظیم بازاری شب عید خبر داد و اظهار داشت: در جلسه ستاد تنظیم بازار استان که روز سه‌شنبه با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران برگزار شد قیمت‌‌های میوه برای عید نوروز به تصویب رسید.
او ادامه داد: براساس نظرات کارشناسی اعضای ستاد تنظیم بازار هر کیلوگرم پرتقال 9 هزار تومان، سیب قرمز 11 هزار تومان و سیب زرد 12هزار تومان تعیین شده است. همچنین برخورد قانونی با متخلفان و اخلالگران بازار در دستور کار دستگاه نظارتی قرار دارد و با هرگونه احتکار کالا و افزایش نامتعارف قیمت‌ها براساس قانون رسیدگی و برخورد می‌شود.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با تأکید بر نظارت بر بازار شب عید، گفت: تیم‌های گشت و نظارت جهاد کشاورزی با همکاری سایر نهادها، گشت‌های منظمی در سطح شهر خواهند داشت و با هرگونه سودجویی مقابله می‌شود. البته ذخیره کالاهای اساسی به میزان کافی در انبارها موجود است و هیچ جای نگرانی وجود ندارد.
قیمت گزاف یک خلاف قانون
گفتنی است، امسال سازمان تعاون روستایی مسئول خرید و ذخیره میوه شب عید بود اما معلوم شد از طریق برخی شرکت‌ها در شمال کشور، میوه‌ها، بیش از 57 میلیارد تومان گران‌تر از بازار تهیه شده است که در برخی گزارش‌های رسانه‌ای تا 350 میلیارد تومان هم درج شد.
قادری فر؛ مدیرعامل سازمان تعاون روستایی توضیح داد: قیمت ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان برای پرتقال و ۱۴ هزار و۵۰۰ تومان برای سیب به عنوان قیمت‌های خرید میوه عنوان شده در حالی که این قیمت‌ها بهای تمام شده میوه با احتساب هزینه‌های سردخانه، سورت، شست‌وشو، بسته‌بندی و... است.
او افزود: حداکثر قیمت پرتقال از ۲۰ اسفند تا ۱۵ فروردین (زمان توزیع میوه شب عید تنظیم بازاری) ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان و سیب نیز ۱۶ هزار تومان خواهد بود.
با این حال متبحری؛ عضو هیئت مدیره میدان مرکزی میوه و تره‌بار گفته بود که سازمان تعاون روستایی زمانی که کف میدان، قیمت پرتقال هشت هزار تومان بوده آن را در شمال بیش از
۱۳ هزار تومان خریداری کرد و بازار را به هم ریخت.
همچنین ایوب فصاحت؛ مدیرعامل سازمان میوه و تره بار شهرداری تهران هم گفته بود: اگر پرتقال به وسیله سازمان تعاون روستایی در شب عید ۱۶ هزار تومان توزیع شود ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به میادین میوه و تره بار بالاتر است. رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم با بیان این‌که مجموع خرید اخیر میوه‌ها از سوی سازمان تعاون روستایی قریب به ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است، گفته بود: ۲۷۰ میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شده است. سهل‌انگاری و بی‌توجهی در این موضوع مشهود و مشخص است و در این خصوص که عمد یا تبانی در این قضیه وجود داشته یا خیر، باید ضابطین ورود کنند و نیاز به بررسی‌های قضایی بیشتری وجود دارد.
بازار میوه در رکود
همچنین مصطفی دارایی نژاد؛ رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی گفت: بنابر پیش‌بینی قبلی از ۱۳ اسفندماه به قدری بار در میدان مرکزی فراوان بوده که روزانه ۱۰ تا ۲۰ هزار تن ورودی سیب و پرتقال است. با ازدیاد دو تا سه برابری عرضه در برابر تقاضا پیش‌بینی می‌شود که بازار میوه تا ۲۵ اسفندماه همچنان در رکود به سر می‌برد. او قیمت کنونی هر کیلوگرم پرتقال در میدان مرکزی را شش تا ۱۱ هزار ، سیب شش تا ۱۵ هزار، کیوی ۹ تا ۲۵ هزار و خیار شش تا ۱۱ هزار تومان اعلام کرد و افزود: بنابر قانون نظام صنفی بر مبنای فاکتور رسمی ۳۰ تا ۳۵ درصد سود باید لحاظ شود و عرضه با نرخ های بالاتر گرانفروشی است. بازرسان اتاق اصناف و جهاد کشاورزی و همچنین تعزیرات حکومتی با ورود در سطح بازار بر قیمت‌ها نظارت می‌کنند، اما بارها اعلام کرده‌ایم که فاکتور رسمی میدان مرکزی باید در دید مشتری قرار گیرد و بر مبنای آن ۳۵ درصد سود لحاظ شود.