kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۵۵۶
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷
رئیس جهاد کشاورزی استان تهران:

سودجویی دلالان عامل افزایش قیمت تخم مرغ است

 
 
 
 
رئیس جهاد کشاورزی استان تهران از بررسی دلایل افزایش قیمت تخم مرغ خبر داد و افزود: شاید تنها سودجویی‌ها عامل این افزایش قیمت باشد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم‌، سعید پازوکی در نشست خبری درباره گران شدن تخم مرغ اظهار داشت: 600 تن تخم مرغ آماده نیز برای تنظیم بازار تخم مرغ در نظر گرفته شده است و توزیع خواهد شد.  کمبودی در تولید تخم مرغ وجود ندارد. شاید افزایش قیمت به خاطر سود‌جویی‌ها باشد زیرا تولید به اندازه کافی وجود دارد کما آنکه واردات نیز صورت می‌گیرد.
او با بیان اینکه سرانه مصرف تخم مرغ استان تهران 12 کیلوگرم در سال است، تصریح کرد:
 64 واحد تولیدکننده تخم مرغ در استان تهران وجود دارد که روزانه 260 تن تولید می‌کنند اما نیاز استان 480 تن است، بنابراین، مابقی از سایر استان‌ها تامین می‌شود. رئیس جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه سرانه مصرف مرغ در تهران برای هر نفر سالانه 32 کیلوگرم است، افزود: در 46 واحد تولیدی روزانه 40 تن مرغ در استان تهران تولید می‌شود و بخش زیادی هم از استان‌های همجوار نظیر مازندران، گلستان، قزوین، سمنان و گیلان تامین می‌شود. همچنین 14 هزار تن مرغ نیز در سردخانه‌ها وجود دارد که توسط شرکت پشتیبانی امور دام در مواقع مورد نیاز توزیع خواهد شد.
توزیع برنج‌های تنظیم بازار 
پازوکی ادامه داد: واحدهای صنفی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند برای دریافت برنج هندی و تایلندی به قیمت مصوب اقدام کنند و هیچ محدودیتی برای عرضه برنج‌های وارداتی وجود ندارد. همچنین سهمیه 2500 تن شکر بهمن و اسفند ماه سال جاری برای مصارف صنف و صنعت در نظر گرفته شده است که در صورت نیاز بیشتر اختصاص می‌یابد.
وی درباره قیمت میوه شب عید گفت: توزیع این محصولات در سامانه‌های هوشمند کالاهای اساسی آغاز شده است اما احتمال تغییر قیمت آنها وجود دارد. رئیس جهاد کشاورزی استان تهران تصریح کرد: به دلیل عدم هماهنگی در سامانه توزیع میوه شب عید، اختلال موقت ایجاد شده است زیرا با وجود اجرای قانون انتزاع، این سامانه در اختیار وزارت صنعت است که تلاش می‌کنیم؛ تا قبل از ماه مبارک رمضان این مشکل رفع شود. البته در بازرسی‌های انجام شده از واحدهای صنفی در تهران، 6631 برگه تخلف تنظیم و به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است. جهاد کشاورزی هم بر تولید و بازار کالاهای اساسی مثل مرغ، شکر، برنج و گوشت قرمز که تاثیر مستقیمی در معیشت مردم دارد نظارت می‌کند.
قیمت گوشت تا پایان ماه رمضان تغییری ندارد
پازوکی با بیان اینکه سرانه مصرف گوشت قرمز در استان تهران سالانه 12 کیلوگرم است، گفت: تعداد واحدهای تولید گوشت 3200 باب است که شامل پرواربندی در زمینه دام سبک و سنگین می‌شود و  37 هزار تن تولید دارند. از طرفی واردات گوشت گرم از کشورهای مختلف از جمله افغانستان انجام می‌شود.
همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی‌اصغر ملکی؛ رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی خبر داد: هر کیلوگرم شقه گوسفندی با نرخ ۱۵۷ تا ۱۶۳ هزار تومان به مغازه‌دار و با احتساب ۱۰ درصد سود، ۱۶۳ تا ۱۷۹ هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود.
او افزود: اگر وزارت جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام به وعده‌هایشان مبنی بر تزریق گوشت قرمز در بازار عمل کنند، نوسان قیمتی در بازار گوشت شب عید و ماه رمضان نخواهیم داشت. قیمت کنونی هر کیلوگرم دام زنده ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان است.
همچنین سالمی؛ مدیرکل پشتیبانی امور دام تهران از ورود اولین محموله‌های واردات گوشت گرم گوسفندی خبر داد‌ و ادامه داد: در شرایط فعلی دام‌هایمان برای نیاز خودمان است و حالا که پایان سال است و انباشتی نداریم، دامی نباید صادر شود.