kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۴۷۳
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳

خیز مقتدی صدر و رهبران کمیته چارچوب شیعیان برای عبور از بحران سیاسی در عراق

هیئتی از کمیته هماهنگی شیعیان عراق به همراه رئیس‌پارلمان این کشور با رئیس‌جریان صدر دیدار کردند تا شاید بن بست پیش آمده در تعیین نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور رفع شود.

از زمان انتخابات پر حاشیه و پر اعتراض پارلمانی، 18 مهر، عراق تا کنون از یک سو کمیته چارچوب هماهنگی شیعیان شامل تمام گروه‌های شیعه و از سوی دیگر جریان صدر به عنوان جریانی دیگر از بیت شیعه بنا به دلایلی نتوانسته‌اند به توافقی برسند. مثلا از یک سو چارچوب هماهنگی هر توافقی را در گرو بودن «نوری مالکی» در آن می‌دانست و می‌داند و از سوی دیگر جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر» که اکثر کرسی‌ها را دارد هر توافقی را تنها بدون او می‌پذیرفت. با تماس چند روز پیش «صدر» با «مالکی» امیدها به باز شدن این گره افزون‌تر شده است. حالا خبر می‌رسد که هیئتی از کمیته چارچوب هماهنگی شیعیان عراق شنبه به همراه «محمد حلبوسی» رئیس‌پارلمان عراق در نجف اشرف با مقتدی صدر رئیس‌جریان صدر دیدار کرده است. به گزارش رسانه‌های عراقی، هیئت چارچوب هماهنگی، «خمیس الخنجر» رئیس‌ائتلاف السیاده و محمد حلبوسی نشست خود را با صدر دیروز به پایان رساندند و پس از آن هیچ صحبتی با خبرنگاران نداشتند. به گزارش فارس، «هادی عامری» رئیس‌ائتلاف الفتح و «فالح فیاض» رئیس‌سازمان حشد‌الشعبی در راس هیئت چارچوب هماهنگی در این دیدار بودند. مقتدی صدر پس از این دیدار بار دیگر توئیت کرد: «لا شرقیة و لا غربیة حکومت اغلبیة وطنیة؛ نه شرقی، نه غربی، دولت اکثریت ملی». خمیس ​​خنجر، رئیس‌ائتلاف سیاده نیز در توئیتر فضای نشست در نجف را مثبت خواند و گفت: «ما همیشه بر اهمیت گفت‌وگوی ملی برای غلبه بر موانع و تکمیل تعهدات قانون اساسی تاکید می‌کنیم، زیرا عراق به تفاهم و ثبات نیاز دارد.»
این در حالی است که برخی کارشناسان هم تحلیل کرده بودند که رهبر جریان صدر به دلایلی تصمیم گرفته اختلافاتش را با رئیس‌ائتلاف دولت قانون یعنی «نوری مالکی» کنار بگذارد.
حمله به کاروان‌های لجستیک آمریکا
خبر دیگر از عراق آن‌که منابع رسانه‌ای عراق از هدف قرار گرفتن
2 کاروان لجستیک آمریکا در استان «الدیوانیه» عراق خبر دادند. به نوشته کانال تلگرامی «صابرین نیوز»، دو کاروان لجستیک ارتش آمریکا در استان الدیوانیه با فاصله زمانی‌اندکی از یکدیگر هدف قرار گرفتند. به کاروان نخست در نزدیکی یک مرغداری و به کاروان دوم نزدیک تقاطع سومر حمله شد. هنوز جزئیات بیشتری از این خبر در دست نیست. این حمله در حالی صورت می‌گیرد که قبل از نیز با بیش از ۱۰ موشک بالستیک،
2 مرکز پنهان موساد در اربیل عراق هدف قرار گرفت.
سومین روز اعتراضات
همچنین از این کشور خبر می‌رسد که صدها تن از ساکنان استان مثنی عراق در اعتراض به ضعف خدمات‌رسانی در این کشور تظاهراتی برگزار کردند. ساکنان این استان برای سومین روز متوالی تظاهراتی برپا و طی آن فساد و خدمات‌رسانی ضعیف را محکوم کردند. معترضان تهدید کردند، در صورتی که دولت خواسته‌های آنها را برآورده نکند، مسیرها و تحرکات موسسات دولتی را فلج می‌کنند. معترضان دو مسئول محلی را که تلاش داشتند برای پایان دادن به اعتراضات با آنها گفت‌وگو کنند را طرد کردند.