kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۳۷۰
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۷
یونیسف:

طی 2 ماه گذشته دست‌کم 47 کودک یمنی در بمباران ائتلاف سعودی کشته یا زخمی شده‌اند

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه تازه خود از کشته و زخمی شدن 47 کودک یمنی طی دو ماه گذشته خبر داده و گفته آمار واقعی بیش از این تعداد است.

 

8 سال محاصره کامل، جنگ و شیوع عمدی انواع بیماری‌های عفونی و مرگبار در یمن باعث شده تا کودکان و زنان قربانی اصلی تجاوز ائتلاف سعودی-غربی-عبری به یمن باشند. آمارهای مختلفی از شمار کودکان شهید در جنگ یمن منتشر شده و برخی منابع حتی تا 10 هزار کودک را هم تخمین زده‌اند. در این راستا، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه‌ای اعلام کرده که طی دو ماه گذشته از سال ۲۰۲۲، دست‌کم ۴۷ کودک در نقاط مختلف یمن کشته و زخمی شدند.
در این بیانیه آمده: «مطابق با تحقیقات سازمان ملل از زمان آغاز جنگ در یمن (هفت سال قبل) تاکنون بیش از 10 هزار و 200 کودک کشته و زخمی شده‌اند که این عدد احتمالا بسیار بیشتر باشد.» بنابر گزارش شبکه «روسیا الیوم»، در این بیانیه حتی آمده که خشونت، فقر و بدبختی در یمن گسترش پیدا کرده و پیامدهای ناگواری برای میلیون‌ها کودک و خانواده‌های آنها دارد و وقت آن رسیده تا به یک راه‌حل سیاسی پایدار دست یافت تا یمنی‌ها و کودکان آنها در صلح و امنیتی که مستحق آن هستند، زندگی کنند.
از زمان آغاز تجاوزات ائتلاف عربی به رهبری سعودی علیه یمن، بخش‌های بهداشتی، اقتصادی، آموزش و غیره در یمن دچار آسیب شدید و آوارگی شمار زیادی از یمنی‌ها شده که بیش از ۳.۳ میلیون یمنی در مدارس و اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند که این امر باعث شیوع بیماری‌های واگیردار و وبا شده است. همچنین بیش از ۲۵۰۰ مدرسه در یمن غیر قابل استفاده شده و از آن برای اهداف نظامی استفاده می‌کنند یا به پناهگاه‌هایی برای آوارگان تبدیل شده است.
خطر دائمی پهپادها و موشک‌های انصارالله
از سوی دیگر، «محمد البخیتی»، از اعضای دفتر سیاسی انصارالله طی توئیتی نوشته: «موشک‌ها و پهپادهای ما تا زمانی که محاصره کشور ادامه دارد، از هدف قرار‌دادن تاسیسات نفتی دشمن دست برنخواهند داشت.» وی گفت که عملیات هوایی و موشکی ما به خاک دشمن (عربستان و امارات) و تاسیسات آن همچنان ادامه خواهد داشت، زیرا متجاوزان بر شدت محاصره افزوده‌اند و از ورود فرآورده‌های نفتی و گازی به یمن جلوگیری می‌کنند. البخیتی تاکید کرد که ملت یمن به دلیل محاصره دشمن از قطع ورود فرآورده‌های نفتی و گاز برای مصارف خانگی در رنج بسیار به سر می‌برد. عضو دفتر سیاسی انصارالله ادامه داد که سراسر خاک دشمن در تیررس ما قرار دارد و ارتش و نیروهای مردمی یمن قادرند عمق خاک کشورهای متجاور را هدف قرار دهند.
انصارالله در پاسخ به حملات ائتلاف عربی و عملیات محاصره مردم یمن بامداد پنجشنبه تاسیسات نفتی عربستان را هدف قرار‌ داد. سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن با تایید این حملات گفت که شرکت نفت «آرامکو» عربستان با ۹ پهپاد هدف قرار گرفت.