kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۱۹۹
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵

ضرر 4 هزار میلیارد تومانی اسراف آب آشامیدنی از جیب بیت‌المال

 
 
فقط از محل اسراف دو میلیارد و 95 میلیون متر مکعب آب آشامیدنی، هر سال بیش از چهار هزار و 190 میلیارد تومان زیان مالی برای کشور ایجاد می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، تأکید رهبر معظم انقلاب بر جلوگیری از «رفتار مسرفانه» به منظور مصرف آب در کشور و بیان این نکته که اسراف آب ضربه به منافع ملی است می‌تواند نقطه عطفی در تغییر نگرش همه ارکان جامعه به این مایع حیات تلقی شود.
مردم سایر کشورهای دنیا از جمله تعداد کثیری از کشورهای توسعه یافته در حسرت آب شرب آشامیدنی و پایدار هستند، در حالی که این آب گوارا با بالاترین کیفیت در اختیار 99.5 درصد از جمعیت شهری و 80 درصد از جمعیت روستایی کشورمان قرار گرفته است.
بحران‌های آب وسیع در کشورهای توسعه یافته که همه روزه اخبار آن از سوی رسانه‌های خارجی مخابره می‌شود، از جمله آب سرب‌دار فلینت میشیگان، عدم دسترسی 73 درصد بومیان کانادا و نارضایتی 53 درصد از جمعیت اروپا و آمریکای شمالی نسبت به سلامت آب هر کدام می‌تواند اهمیت آب شرب بهداشتی پایدار که در دسترس ما است را بیشتر از گذشته مشخص کند.
به استناد آمارهای منتشر شده، ‌به طور متوسط در سطح کشور سالانه حدود ۹۸ میلیارد و 300 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود که ۴۴ میلیارد متر مکعب از این مصرف عظیم از منابع سطحی و ۵۲ میلیارد مترمکعب نیز از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود.
با توجه به آمار مصرف آب در کشور، سالانه ۸۸ میلیارد و 700 میلیون متر مکعب از این میزان در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی هفت میلیارد و 300 میلیون مترمکعب از میزان یاد شده نیز برای تأمین نیاز آشامیدنی مردم استفاده شده و یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب آب نیز سهم بخش صنعتی کشور است.
بر این اساس اگر نگاهی به میزان هدر رفت آب در سه بخش کشاورزی، شرب و صنعتی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که میزان اسراف آب در کشور به ۶۱ میلیارد و 860 میلیون متر مکعب از ۹۸ میلیارد و 300 میلیون متر مکعب آب مصرفی سالانه می‌‎رسد. در حقیقت ۶۲ درصد از آب مصرفی سالانه کل کشور سالانه هدر رفته و به نوعی اسراف می‌شود.
دلیل اسراف آب
واکاوی دلیل اسراف 62 درصد از آب مصرفی کشور در نگاه اول ما را به این سو هدایت می‌کند که ارزش این مایع حیات در کشور هیچ تناسبی با ارزش واقعی آن ندارد.
برای مثال با علم به اینکه جمعیت کشور حدود 85 میلیون نفر برآورد شود و هر نفر روزانه 200 لیتر آب معادل متوسط سرانه مصرف آب شرب در کشور مصرف کند، سالانه شش میلیارد و 205 میلیون مترمکعب آب برای پاسخگویی به نیاز آب شرب مورد نیاز است.
زمانی که این عدد را با مصرف هشت میلیارد و 300 میلیون مترمکعبی آب شرب تصفیه شده مقایسه می‌کنیم، متوجه این مسئله خواهیم شد که هر سال دو میلیارد و 95 میلیون متر مکعب آب شرب تصفیه شده که هر متر مکعب آن دو هزار تومان هزینه برای دولت دارد، اسراف می‌شود که یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب از این مقدار شامل هدر رفت آب است.
بر این اساس ارزش ریالی آب اسراف شده، سالانه تنها در بخش شرب کشور که فقط هشت درصد مصارف را در بر می‌گیرد، 
چهار هزار و 190 میلیارد تومان برآورد می‌شود.