kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۱۶۳
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۸
منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران در وین:

جمع‌بندی مذاکرات نیازمند تصمیم سیاسی‌آمریکاست

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران در وین گفت: تصمیمات سیاسی از سوی همه طرف‌های مذاکره و آمریکا همان چیزی است که برای جمع‌بندی مذاکرات لازم است.

 

سرویس سیاسی-

منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران در وین در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایرنا گفت: تصمیمات سیاسی از سوی همه طرف‌های مذاکره و نیز آمریکا همان چیزی است که برای جمع‌بندی مذاکرات مورد نیاز است.
این منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران در وین در عین حال گفت: جلسات کارشناسی و غیررسمی همواره میان ایران و سایر طرف‌ها به‌صورت دوجانبه یا چندجانبه برگزار شده و خواهد شد.
دور هشتم مذاکرات از ششم دی‌ماه سال جاری در وین آغاز شده و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند.
علی باقری مذاکره‌‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در چارچوب رایزنی‌های معمول در جریان مذاکرات، شب سه‌شنبه به تهران آمد ولی جلسات کارشناسی و رایزنی‌های غیررسمی در وین همچنان ادامه دارد.
با وجود پیشرفت قابل توجه مذاکرات، هنوز موضوعات مهمی باقی مانده است و توافق نهایی هنوز حاصل نشده است و زمان قطعی برای آن وجود ندارد. دستیابی به توافق نهایی، تنها با اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم از سوی طرف‌های غربی به‌ویژه واشنگتن در دسترس خواهد بود.
کاخ سفید: در حال پیشرفت
در مذاکرات وین هستیم
سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه در حال پیشرفت در مذاکرات وین هستیم، اعلام کرد که تحریم‌های اعمال‌شده بر روسیه به‌دلیل جنگ در اوکراین ارتباطی با مذاکرات وین ندارد.
جن ساکی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به سؤالی درباره درخواست روسیه مبنی بر تضمین کتبی از آمریکا درباره توافق هسته‌ای با توجه به تحریم‌های اعمال‌شده علیه مسکو به‌دلیل جنگ در اوکراین افزود، ما به همراه روسیه و سایر اعضای ۱+۵ درحال پیشرفت در مذاکرات هستیم.
وی تصریح کرد باور نداریم که تحریم‌های روسیه به هدف مشترک عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ربطی داشته باشد. ما همچنان پیشرفت‌های زیادی بدست می‌آوریم. مسلما سخت‌ترین مسائل در پایان روند مذاکرات مطرح می‌شوند.
سخنگوی کاخ سفید در مورد موضع آمریکا در ارتباط با تقاضای تضمین‌های کتبی روسیه در راستای سیاست هراس کشورش از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و تکرار ادعاهای همیشگی، گفت: ما معتقدیم این تحریم‌ها هیچ ربطی به هدف مشترک جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای ندارند. ما معتقدیم روسیه نیز نمی‌خواهد ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد.
«سرگئی لاوروف» روز شنبه در جریان نشست مطبوعاتی اظهار داشت که مذاکرات وین مسیری طولانی پیموده و تعداد موضوعات زیادی در این رابطه مورد موافقت قرار گرفته است؛ اما با توجه به اینکه تحریم‌های شدید غرب در مورد ایران هنوز تمام نشده و واشنگتن در این مسئله نقش اصلی دارد، از دولت آمریکا خواستیم در سطح وزیر خارجه آمریکا تضمین کتبی بدهد که در روند کنونی گفت‌وگوها، حقوق ما در سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های اقتصادی با ایران ضایع نمی‌شود.
اگرچه موضع اخیر روسیه در روند مذاکرات را نمی‌توان نادیده گرفت اما واقعیت این است که موضوعات مشخصی باقی مانده که ایالات متحده درباره آنها تصمیم سیاسی خود را نگرفته و این مسئله علت اصلی کندی گفت‌وگوها در وین شده است.
سخنگوی کاخ سفید در بخش دیگری از اظهاراتش با کنایه و با تکرار ادعاها علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: فکر نمی‌کنم درحال حاضر به جز دونالد ‌ترامپ که ما را از برجام خارج کرد، کسی علاقه داشته باشد که ایران به روند دستیابی خود به سلاح هسته‌ای ادامه دهد.
جن ساکی با‌ اشاره به حذف روسیه از سوئیفت نیز ایران را مثال زد و گفت: مانند ایران، حذف سازمان‌های روسیه از شبکه سوئیفت مرحله‌ای خواهد بود. ما هیچ گزینه‌ای را از روی میز برنداشته‌ایم اما مانند آنچه در مورد ایران انجام داده‌ایم، با همکاری شرکای اروپایی خود برای حذف روسیه از این شبکه اقدام کرده‌ایم.
اتحادیه اروپا: اتمام مذاکرات وین نیازمند تصمیم سیاسی است
انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گفته برای پایان دادن به این گفت‌وگوها به اتخاذ تصمیم‌های سیاسی طی روزهای آتی نیاز است.
انریکه مورا در توییتر نوشت: «هشتمین دور مذاکرات وین درخصوص برجام که از ۲۷ دسامبر آغاز شد و تا به حال طولانی‌ترین دور بوده است وارد تنفس می‌شود. طرف‌ها برای رایزنی و اخذ دستورالعمل‌ها به پایتخت‌ها برمی‌گردند و هفته آینده بازمی‌گردند. اکنون به تصمیم‌های سیاسی نیاز است. سفر همه مشارکت‌کنندگان به سلامت.»
وی در یک توییت دیگر تصریح کرده که گفت‌وگوهای کارشناسی به پایان رسیده‌اند. مورا نوشت: «فقط برای شفاف‌سازی: دیگر گفت‌وگوهای سطح کارشناسی وجود نخواهد داشت و خبری هم از نشست‌های رسمی نخواهد بود. وقت آن است که در روزهای آینده تصمیم‌های سیاسی به گفت‌وگوهای وین خاتمه دهند. بقیه حرف‌ها شلوغ‌کاری
است.»
گروسی:
ایران باید تحت هر شرایطی
به توافقات پادمانی پایبند باشد
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری تصریح کرد که آژانس به‌طور دائم با ایران در گفت‌وگو است و برجام را یک توافق بسیار پیچیده توصیف کرد که طبق آن ایران باید به وظایفی پایبند باشد و آژانس نیز باید وظیفه راستی‌آزمایی را پیش ببرد.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با توافق برجام و تأثیری که بر فعالیت‌های آژانس در ایران می‌گذارد گفت: «ما دائماً با ایران در گفت‌وگو هستیم که این گفت‌وگوها شامل گفت‌وگوهای غیررسمی هم می‌شود زیرا در صورت عدم توافق، ما نمی‌توانیم بر روی یکسری موضوعات به‌صورت منسجم به توافق برسیم.»
وی ادامه داد: «ما درخصوص موضوعات با ایران تبادل‌نظر می‌کنیم اما در نهایت تیم پادمانی ما مسائلی را که در برجام مورد توافق قرار گرفته و به امضا درآمده است را در نظر می‌گیرند و بررسی می‌کنند.»
گروسی تصریح کرد: «همان‌طور که می‌دانیم برجام یک توافق پیچیده است و یکسری گام‌ها و توالی‌ها وجود دارد که مذاکره‌کنندگان و طرف‌های برجام درباره آن بحث می‌کنند و در این راستا وظایفی وجود دارد که باید انجام بگیرد و ایران باید به مواردی پایبند باشد و ما نیز باید راستی‌آزمایی کنیم و این وظیفه بسیار بزرگی است که پیش رو ما قرار دارد».
گروسی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود تصریح کرد که مسائل پادمانی به توافق برجام ارتباطی ندارد و ایران باید تحت هر شرایطی به این توافقات پایبند باشد.
مدیرکل آژانس در این خصوص گفت: «مسائل پادمانی ارتباطی به برجام و توافقات دیگر ندارد. اینها دو موضوع موازی هستند و ایران صرف‌نظر از برجام و هر توافق دیگری با هرکشور دیگری باید به توافقات پادمانی پایبند باشد و این وظیفه آنها است.»
گروسی در ارتباط با پروتکل الحاقی نیز توضیح داد: «پروتکل الحاقی بخشی از برجام است. داشتن توافقی بدون توافقات جامع پادمانی مسئله‌ساز و دشوار است. شما باید توانمندی دسترسی و کار کردن به شیوه‌ای موثر را داشته باشید. تا جایی‌که من می‌دانم پروتکل الحاقی بخشی از توافق بوده و بخشی از توافق برجام
خواهد بود».