kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۱۲۳
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴
رئیس‌شورای شهر تهران:

برای کنترل ترافیک پایتخت از بسیج کمک گرفته شود

رئیس‌شورای شهر تهران با اشاره به شرایط نامناسب ترافیکی شامگاه دوشنبه تهران گفت: از نیروهای بسیج برای مدیریت ترافیک تهران کمک گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی چمران در جلسه روز گذشته شورای شهر درباره ترافیک سنگین دوشنبه شب در تهران اظهارداشت: مهمترین کار برای حل این معضل، اصلاح فرهنگ ترافیک است و بسیاری از مناطق به خاطر اینکه مردم حوصله‌شان از ترافیک سر رفته بود و کلافه شده بودند فرهنگ ترافیک را رعایت نمی‌کردند.
چمران افزود: پلیس‌های راهنمایی و رانندگی هم کاری از دستشان بر نمی‌آمد، چون ترافیک هم مثل سیل است و باید با برنامه‌ریزی در این زمینه فکری کرد حتی راهنمایی و رانندگی از بسیج برای حل مسئله کمک بگیرند و در چنین مواقعی می‌توانیم از نیروهای بسیجی کمک بگیریم تا شهر قفل نشود.
تذکر چمران به شهرداری
وی در ادامه درباره شهر‌سازی بیان داشت: دو نفر از معاونین شهردار تفاهم نامه‌ای را امضا کردند که متنش در راستای قوانین شهر‌سازی نیست و امضای این تفاهم‌نامه نیز کار معاونین شهردار نبوده و بخشی از آن باید در شورای عالی شهر‌سازی و کمیسیون ماده 5 امضا شوند و اگر جلوی آن گرفته نشود به مراجع قضایی منعکس می‌شود.
رئیس‌شورای شهر تهران با بیان اینکه این مسئله به شهردار تذکر داده شده است، اظهار داشت: به شهرداری گفتیم قفل‌وبست‌ها را باز کنید اما نگفتیم که کسی خلاف کند و بعد بگوییم می‌بخشیم و باید به طرح جامع شهر که قاموس شهر است پایبند باشیم چون در غیر این صورت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.
همچنین به گزارش ایسنا، چمران در حاشیه جلسه دیروز شورا با اشاره به تذکرش به شهردار تهران درباره تفاهم‌نامه با وزارت شهر‌سازی گفت: در تذکرم خطاب به شهردار اعلام کردیم که مصوبات، تصمیمات و صورت جلسه‌ها باید مطابق با طرح جامع و تفصیلی باشد و نمی‌تواند آنها را نفی کند.
وی با بیان این‌که ما می‌خواهیم قفل و بست‌ها را باز کنیم اما تاکید داریم که با رعایت اصول و براساس طرح تفصیلی جامع باشد، اظهار کرد: اگر نسبت به این طرح‌ها انتقاد داریم باید اصلاح شود مثل قانون باغات که به زودی اصلاح آن به شورا می‌آید.
رئیس‌شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال که آیا این صورت جلسه شهرداری شهر فروشی است، ادامه داد: شهرفروشی نیست بلکه به آنها گفتیم اگر می‌خواهند اغماضی داشته باشند باید براساس قانون و نه صورت جلسه باشد.
ثبت سنگین‌ترین ترافیک سال ۱۴۰۰ تهران
در شامگاه دوشنبه
معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران اعلام کرد که دوشنبه شب سنگین‌ترین ترافیک سال ۱۴۰۰ با افزایش ۴۱ درصدی طول ترافیک ثبت شد.
به گزارش ایسنا، مجتبی شفیعی در مورد ترافیک دوشنبه شب پایتخت گفت: شب سه شنبه با سنگین‌ترین ترافیک سال ۱۴۰۰ مواجه شدیم به گونه‌ای که ۴۱ درصد افزایش در طول شبکه معابر درگیر نسبت به دو شب قبل را شاهد بودیم و عدد ترافیک جهشی بود. 
شفیعی در مورد علل این ترافیک اظهار داشت: این روزها بعد از دو سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش سفرهای خرید نوروزی هستیم و این در حالی است که در صورت بارش عادی باران ۲۵ درصد معابر درگیر ترافیک می‌شوند و آبگرفتگی شب گذشته نیز مزید بر علت بود. 
وی ادامه داد: همچنین ضعف جدی در زیرساخت‌ها و عدم توجه به توسعه حمل‌ونقل عمومی در یک دهه گذشته، سبب شده که تعداد اتوبوس‌ها کاهش یابد و از سوی دیگر تعداد واگن‌های خراب مترو افزایش یابد و همچنین شیوع کرونا سبب شده تمایل مردم به استفاده از خودروی شخصی افزایش یافته و این افزایش خودروها سبب کاهش ظرفیت معابر می‌شود. 
معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران اضافه کرد در مورد برنامه این معاونت برای شب‌های دیگر با توجه به تداوم بارندگی گفت: برنامه‌های بلندمدت اعم از حمایت دولت و تامین منابع در حال حاضر راهگشا نیستند اما اقدامات فوریتی همچون تقاضا از مردم برای کاهش سفرها و یا توزیع سفرهایشان در طول روز و همچنین جلوگیری از آبگرفتگی و رفع موانع و همچنین روان‌‌سازی ترافیک و حضور بیشتر عوامل پلیس راهور در دستور کار قرار دارد که البته با مسئولان پلیس راهور جلسه داریم تا ترافیک کنترل شود.