kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴
خبر بد برای «بن سلمان»

40 افسر و نظامی ائتلاف سعودی با تجهیزات کامل نظامی به انقلابیون یمن پیوستند

در ادامه ناکامی‌های ائتلاف سعودی، ده‌ها نظامی و افسر وابسته به ائتلاف سعودی در مارب به همراه تمام تجهیزات نظامی شان به نیروهای صنعا پیوستند.

ناکامی ائتلاف سعودی در شکست انقلابیون یمن باعث شده تا صفوف متجاوزان از هم گسیخته و پراکنده شود و همین موضوع طی جنگی که حدود 8 سال از آن می‌گذرد، باعث پیوستن شمار زیادی از نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی به انقلابیون یمن شده است. در همین ارتباط، منابع آگاه به «وکاله الصحافه الیمنیه» گفته‌اند، ده‌ها نفر از افسران و نظامیان ائتلاف سعودی در «مأرب» با تجهیزات کامل نظامی خود به آغوش وطن بازگشته‌اند و به نیروهای صنعا پیوسته‌اند. در ادامه این گزارش می‌خوانیم، ۴۰ افسر و غیر افسر از تیپ ۳۱۰ و ۱۱۴ ائتلاف سعودی از این ائتلاف جدا شده‌اند و برای جنگ به نیروهای صنعاپیوسته‌اند. این منابع آگاه همچنین می‌گویند، نظامیان و افسران جدا شده موفق به فرار از اردوگاه‌های ائتلاف متجاوز در «وادی عبیده» و آمدن به سمت نیروهای صنعا در شهر «الجوبه» شده‌اند. طی دو سال اخیر صدها نظامی وابسته به ائتلاف سعودی از این ائتلاف جدا شده‌اند. آخرین آنها مربوط به یک ماه پیش است که ۳۰۰ نظامی به فرماندهی «بوجخ الحجوری» از ائتلاف متجاوز اعلام جدایی کردند و به نیروهای صنعا پیوستند. همچنین در همان زمان ۳۰۰ نظامی ائتلاف سعودی نیز در جبهه «العبدیه» اعلام جدایی کرده بودند. در همین رابطه، «ریاض صلاح بلذی» از مسئولان منطقه پنجم نظامی صنعاء اعلام کرد، از زمانی که صنعا فرمان عفو عمومی صادر کرده ۱۶ هزار نظامی از ائتلاف متجاوز جدا شده‌اند و هزاران نفر از این «فریب خوردگان» قصد بازگشت به سمت صنعا را دارند.
سرنگونی پهپاد 11 میلیون دلاری آمریکا
از سوی دیگر، یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز از ساقط کردن یک پهپاد جاسوسی آمریکایی دیگر از نوع اسکن ایگل (Scan Eagle) در آسمان استان «حجه» خبر داد. سرتیپ یحیی سریع، طی پستی در توئیتر نوشت: «به فضل الهی، پدافند هوایی ما یک پهپاد جاسوسی از نوع اسکن ایگل (Scan Eagle) ساخت آمریکا را با سلاحی مناسب ساقط کرد. این در حالی بود که این پهپاد در حال انجام اقدام خصمانه در حریم هوایی شهرستان «حرض» در استان حجه بود.» وی دوشنبه هفته پیش نیز از سرنگونی یک پهپاد آمریکایی از نوع اسکن ایگل در آسمان حرض خبر داده بود. اسکن ایگل هواپیمای بدون سرنشین ساخت شرکت «اینسیتو» است و در حال حاضر ۱۱.۲۵ میلیون دلار ارزش دارد. بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی «الاعلام الحربی» شاخه یمن، سرعت این پهپاد آمریکایی به ۹۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و طول آن ۱.۴ متر است. در ادامه این گزارش آمده وزن این پهپاد ۲۰ کیلوگرم و طول بال آن ۳.۱ متر است که می‌تواند در ارتفاع ۵.۴ کیلومتری پرواز کند. این پهپاد قادر است به مدت ۲۰ تا ۲۴ ساعت در آسمان پرواز مداوم داشته باشد. همچنین مجهز به دوربین «EO» و همچنین دوربین مادون قرمز «IR» است و از آن‌ در مأموریت‌های جاسوسی و مشخص کردن اهداف استفاده می‌شود. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، پیش‌تر نیز چند فروند از این نوع پهپاد آمریکایی را ساقط کرده بودند و بارها تاکید کرده‌اند که تا زمان تداوم تجاوزها و محاصره این کشور، به حملات خود به مواضع نظامی عربستان و دفاع از خاک خود ادامه خواهند داد.