kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۰۷۹
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷
صادرات نفت ایران بدون برجام از 1/5 میلیون بشکه گذشت 

رفع تحریم‌های نفتی ایران دیگر امتیاز نیست، نیاز آمریکاست

گرچه تیغ تحریم‌ها کند شده و ایران بدون هیچ مانعی نفت خود را می‌فروشد اما غربی‌ها می‌خواهند از یکسو نیاز خود را تأمین کنند و از سوی دیگر رفع تحریم‌های نفتی ایران را به‌عنوان یک امتیاز به ایران جا بزنند.
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
نتایج هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای و کلیات موافقت‌نامه‌ها، همچنان در‌هاله‌ای از ابهام است اما برخی خبرها حکایت از آن دارد که طرف‌های غربی در تلاش‌اند تا با فشار به تیم مذاکره‌کننده کشورمان، رفع تحریم‌های نفتی را به‌عنوان یک امتیاز به ایران بفروشند.
هرچند بر اساس اعلام مقامات ارشد وزارت کشورمان، احیای برجام پروسه‌ای زمان‌بر است و تا خردادماه سال بعد به طول می‌انجامد اما لازم به ذکر است که از همین‌الان نباید اجازه داد که رفع تحریم‌های نفتی ایران به‌عنوان امتیازی از سوی غربی و یا مسئله اصلی مذاکرات وین مطرح و جانمایی شود!
چه آنکه با توجه به تحولات خارجی به‌ویژه تحولات اوکراین و بالارفتن قیمت جهانی نفت، این آمریکا و اروپا هستند که دستشان به سمت ایران دراز است.
روسیه نیز غرب را با بحران‌های عدیده‌ای به‌ویژه بحران انرژی مواجه کرده و آمریکا که پیش‌ازاین صادرات نفت و گاز روسیه را تحریم کرده بود را به تقلا‌ انداخته‌ است.
بر همین اساس بوده که طی یکی دو روز گذشته، رسانه‌ها از «پیشنهاد آمریکا به ونزوئلا برای لغو تحریم صادرات نفت این کشور» خبر دادند.
در حالی که دولت آمریکا در سال 2019 روابط دیپلماتیک خود با دولت ونزوئلا را قطع و نفت این کشور را تحت تحریم قرار داده بود.
روزنامه «وال‌استریت ژورنال» شب دوشنبه گزارش داد که هیئت‌های دیپلماتیک آمریکا و ونزوئلا در زمینه صادرات نفت ونزوئلا و لغو ممنوعیت پالایشگاه‌های آمریکایی برای واردات نفت از این کشور گفت‌وگو کرده‌اند. «روزنامه نیویورک‌تایمز» هم پیش‌ازاین، از سفر کم‌سابقه یک هیئت عالی‌رتبه آمریکایی به ونزوئلا خبر داده بود.
رسانه‌ها گزارش داده‌اند، زمانی که آمریکایی‌ها، تحریم صادرات نفت و گاز روسیه را کلید زدند، گروهی از سیاستمداران جمهوری‌خواه و دموکرات، ونزوئلا را به‌عنوان یک جایگزین بالقوه معرفی کرده‌اند.
هرچند هنوز نتایج این گفت‌وگوها مشخص نیست و هیچ مقام ونزوئلایی و آمریکایی در این زمینه اظهارنظر نکرده است اما در همین این راستاست که آمریکا و تروئیکای اروپا به این تحلیل رسیده‌اند که برای مهار بحران انرژی، نفت ایران نیز وارد بازار جهانی شود.
غربی‌ها می‌خواهند نیاز خود را به‌عنوان امتیاز جا بزنند!
گرچه تیغ تحریم‌ها کند شده و ایران بدون هیچ مانعی نفت خود را می‌فروشد اما غربی‌ها می‌خواهند برای حل بحران انرژی خود از یکسو نیاز خود را تأمین و برای مهار قیمت انرژی، نفت ایران را وارد بازار جهانی کنند و از سوی دیگر رفع تحریم‌های نفتی ایران را به‌عنوان یک امتیاز به ایران جا بزنند.
صادرات نفت ایران بدون برجام 
از 1/5 میلیون بشکه عبور کرد
لازم به یادآوری است که موفقیت دولت سیزدهم در اجرای سیاست عدم وابستگی اقتصاد به مذاکرات هسته‌ای سبب شده تا این روزها صادرات نفت ایران بدون برجام از 1.5 میلیون بشکه عبور کند.
در همین رابطه علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی دیروز ضمن اعلام این خبراظهار کرد: خوشبختانه با اقدامات بسیار خوب صورت گرفته پس از سفرهای اخیر رئیس‌جمهور به کشورهای منطقه و گشایش‌های حاصل‌شده، رشد خوبی در حوزه صادرات و واردات داشته‌ایم.
گفتنی است چندی پیش سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم رسماً اعلام کرده بود که صادرات نفت ایران بدون برجام از یک‌میلیون و 200 هزار بشکه فراتر رفته است.
اثبات توخالی بودن 
ادعاهای اصلاح‌طلبان درباره برجام
موفقیت دولت کنونی در افزایش فروش نفت بدون برجام در حالی صورت گرفته که مدعیان اصلاح‌طلبی در دولت قبل ادعا می‌کردند بدون برجام صادرات نفت ایران متوقف خواهد شد. مثلاً حسن روحانی در تاریخ 15 اردیبهشت‌ماه 96 درباره این موضوع گفته بود: «اگر امروز برجام نبود نفت ما به‌جای 2 میلیون بشکه‌ای که در روز صادر می‌کنیم، امروز 200 هزار بشکه می‌شد و شما [رقبای انتخاباتی روحانی] این وعده وعیدهایی که به مردم می‌دهید را چطور می‌دادید؟.»
اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی هم در یک مناظره تلویزیونی در همان ایام ادعا کرده بود: «اگر برجام به توافق نمی‌رسید صادرات نفت ما متوقف می‌شد.»
علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت اول روحانی نیز در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در تاریخ 30 فروردین ماه 95 گفته بود: «اگر توافق هسته‌ای به دست نمی‌آمد مرحله دوم تحریم‌ها علیه ایران اعمال می‌شد و در نتیجه صادرات نفت خام ایران به صفر می‌رسید.»
امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل زنگنه هم در گفت‌وگویی در تاریخ 27 دی‌ماه 95 (اولین سالگرد اجرایی شدن برجام) گفت: «اگر برجامی در کار نبود، در حال حاضر صادرات نفت خام کشورمان به صفر می‌رسید.»
بیژن زنگنه وزیر نفت روحانی هم در تاریخ 16 اردیبهشت‌ماه 96 در پاسخ به سؤالی درباره اینکه برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به‌رغم تأیید برجام آن را در زندگی مردم تأثیرگذار نمی‌دانند، اظهار داشت: «اگر برجام نبود ما صادراتی نداشتیم.»
توخالی بودن این ادعاها در حالی این روزها به‌خوبی به اثبات رسیده که نه‌تنها صادرات نفتی ایران بدون برجام از یک و نیم میلیون بشکه فراتر رفته بلکه حتی صادرات نفت ایران به چین بیشتر از قبل تحریم‌ها هم شده است. چند روز پیش در همین زمینه رویترز اعلام کرد «چین در ژانویه سال جاری میلادی بیش از ۷۰۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده که بالاتر از ۶۲۳ هزار بشکه‌ای است که در ۲۰۱۷ و قبل از تحریم صادرات نفت ایران، خریداری شده بود.»
فروش نفت به چین 
بیشتر از قبل برجام
نکته مهم دیگر اینکه ایران این روزها پول فروش نفت خود را هم به‌خوبی دریافت می‌کند. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در همین راستا گفت: «در دولت سیزدهم هم صادرات نفت خام و هم صادرات میعانات گازی افزایش خوبی یافته است. همچنین درآمدهای حاصل از صادرات نفت هم به کشور برمی‌گردد، یعنی وصول مطالبات انجام می‌شود»
نکته آخر اینکه اخیراً وزیر نفت هم با اشاره به امضای بیش از ۴۵ قرارداد و تفاهم‌نامه به ارزش ۱۵،۶ میلیارد دلار در ۶ ماه نخست دولت سیزدهم تأکید کرد که همه این‌ها بدون معطلی برای برجام رخ داده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، جواد اوجی در صفحه توئیتر خود اظهار کرد: به لطف پروردگار متعال، در ۶ ماه نخست دولت مردمی، وزارت نفت بالغ‌بر ۴۵ قرارداد و تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذاری ۱۵.۶ میلیارد دلار در زمینه توسعه میادین نفت و گاز، جمع‌آوری گازهای مشعل، احداث خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی، به‌سازی پالایشگاه‌ها و ذخیره‌‌سازی زیرزمینی گاز منعقد نموده است. وی افزود: وزارت نفت در شش ماه گذشته معطل توافق وین نمانده و توسعه و سرمایه‌گذاری در اولویت اقدامات این وزارتخانه قرار دارد.
بر همین اساس است که تیم مذاکره‌کننده کشورمان در مذاکرات وین ضمن آنکه بایستی بر خطوط قرمز و شروط و مطالبات جمهوری اسلامی ایران (لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ارائه تضمین از سوی آمریکا) پافشاری کنند- چنانکه تاکنون مقاومت کرده‌اند- نباید فراموش کنند آنچه تاکنون از غربی‌ها دیده‌ایم چیزی جز خلف وعده، دروغ و فریب نبوده است.
رئیسی: 
ما معطل برجام و توافق نیستیم
آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در جلسه یکشنبه هیئت دولت نکات دقیق و درستی را مطرح و بیان کرد: وزارت امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده با تلاش مذاکرات را پیگیری می‌کنند اما دولت هیچ اقدامی را به مذاکره و برجام 
گره نزده و نخواهد زد.
او با بیان اینکه برجام همه سیاست خارجی ایران نیست بلکه به‌عنوان یک موضوع در این عرصه به آن نگاه می‌شود، افزود: رمز موفقیت دولت 
در ۶ ماه اخیر این بوده که همه امور ازجمله مسائل مربوط به سیاست خارجی و نظام بانکی و نفت را با قدرت پیگیری کرده و هیچ‌یک از آنها را معطل برجام و توافق در مذاکرات نکرده است.
 امیرعبداللهیان تأکید کرد؛ 
عزم ایران برای رعایت خطوط قرمز، تضمین‌ها 
و حداکثر‌سازی منافع کشور
 حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان هم دیروز دوشنبه در نشست با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌خوبی در تشریح تحولات مرتبط با گفت‌وگوهای وین، با تأکید بر استقبال جمهوری اسلامی ایران از نهایی کردن یک توافق خوب و قوی، عزم کشورمان در زمینه رعایت خطوط قرمز تعیین‌شده و خصوصاً تضمین‌های مؤثر اقتصادی و حداکثر‌سازی منافع جمهوری اسلامی ایران را مورد تأکید قرار داد.
وی خاطرنشان کرد که «ضمن ایستادگی در حفظ و رعایت خطوط قرمز، اجازه نخواهیم داد هیچ عامل خارجی منافع ملی کشور را در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها، تحت تأثیر قرار دهد.»
خطیب زاده: مسیر بازگشت آمریکا به برجام یک‌شبه نخواهد بود
همچنین، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز (دوشنبه) ۱۶ اسفندماه در نشست هفتگی با خبرنگاران خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر رابطه مستقیم بین توافق ایران و آژانس و مذاکرات وین و بازه زمانی خردادماه برای توافق ایران و آژانس و این‌که آیا قرار است توافق احتمالی در وین تا خرداد متوقف شود یا چندمرحله‌ای خواهد بود؟ بیان کرد: توافقی که در وین انجام می‌شود، توافقی است که مسیر بازگشت آمریکا را در ازای پایبندی کامل و انجام تعهدات آمریکا در ذیل برجام تعریف می‌کند و این مسیر یک‌شبه برای آمریکا نخواهد بود و چند ماهی طول خواهد کشید و بستر زمانی در وین برای آن تعریف شده است. آنچه در تهران بین ایران و آژانس ازلحاظ فنی تعریف شده با آن نگاه تعریف شده که همکاری جامع فنی صورت بگیرد و روزهایی که در توافق دیده شده، باهم همخوانی داشته باشد.
دیپلمات ارشد ایرانی یادآور شد: آنچه بین ایران و آژانس توافق شده یک حداکثر زمانی دارد و اگر آژانس آماده‌باشد که در ازای پاسخ‌های ایران زودتر سؤالات باقیمانده را حل‌وفصل کند قطعاً مانعی نخواهد داشت.
وی درباره مذاکرات کنونی وین و دستاوردهای آن در مقایسه 
با ۶ دور قبلی نیز بیان کرد: آنچه امروز در وین رخ می‌دهد با دو مشخصه و مؤلفه تداوم و تغییر قابل‌شناسایی است. نه تغییر کامل بوده و نه تداوم کامل. در وین در نکاتی تداوم داشتیم و در نکاتی هم دچار تغییرهایی بودیم. 
تا روزی که ان‌شاءالله توافق شود و متن آن را در اختیار مردم قرار بدهیم، می‌توانم بگویم آنچه امروز اتفاق می‌افتد در راستای حداکثر ‌سازی منافع ملت با رعایت تمامی خطوط قرمز و دستورالعمل‌هایی است که به وزارت امور خارجه در وین داده شده و ما با این جدیت جلو می‌رویم که ان‌شاءالله بتوانیم منافع ملت را حداکثر 
کنیم.