کد خبر: ۲۳۸۰۳۶
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹

جوابیه وزارت بهداشت به گزارش سامانه «‌دریافت کارت واکسن کرونا» و پاسخ کیهان

مرکز مدیریت آمار و فناوری وزارت بهداشت در پاسخ به گزارش کیهان، جزئیات دریافت و ثبت مغایرت کارت دیجیتال واکسن را تشریح کرد.

 

در متن جوابیه وزارت بهداشت که در پاسخ به گزارش 14 اسفندماه جاری روزنامه کیهان با عنوان «گزارش کیهان از مشکلات سامانه ‌دریافت کارت واکسن کرونا» ارسال شده، آمده است: «برای ورود به سامانه برای دریافت کارت، شرط مالکیت شخصی سیم‌کارت برای همه افراد وجود ندارد، در وهله اول چنانچه سیم‌کارت به نام شخص باشد، مشکلی به‌وجود نیامده و فرد کارتش را دریافت می‌کند، اما برای برخی افراد مانند گروه سنی زیر 18 سال، اتباع خارجی و افراد سالخورده و یا سایر افرادی که سیم‌کارت به نام ندارند، لزومی ندارد که حتما سیم‌کارت به نام شان باشد بلکه کافی است که شماره تلفن همراهی که با آن کارت واکسن را درخواست می‌دهند، همان شماره‌ای باشد که برای کدملی‌شان در پرونده مراقبت سلامت آنها ثبت‌شده حتی اگر سیم‌کارت به نام خودشان نباشد اما چنانچه در پرونده الکترونیک سلامت‌شان شماره موبایلی ثبت نکرده یا شماره اشتباهی را ثبت کرده باشند، طبیعتاً به مشکل برمی‌خورند بنابراین می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز بهداشت، اقدام به ثبت یک شماره تلفن همراه کرده و کارت واکسن را نیز با همان شماره دریافت کنند.
در بخش ثبت مغایرت‌های سامانه کارت واکسن، افراد می‌توانستند مغایرت‌هایشان را همراه با تصاویر بارگذاری کنند و پس از آن به‌صورت متمرکز در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گرفت اما با توجه به حجم بسیار زیاد اطلاعات غیرمعتبری که از سوی افراد وارد می‌شد، مقرر گردید بر مبنای این اطلاعات اقدامی انجام نشود و صرفا مواردی که نشانگر عدم ثبت هستند انجام شوند و سایر موارد با مراجعه به دانشگاه‌ها و اعلام مغایرت، پیگیری شود.
در این مدت میز خدمت مستقر در وزارت بهداشت اطلاعاتی را در اختیار مراجعان قرار داده و سامانه 190 نیز به منظور پاسخگویی فعال بوده است. این اقدامات مردم را راهنمایی می‌کرد تا اگر مغایرتی وجود دارد به روش صحیح اقدام شود.
در ابتدا برخی پایگاه‌های اورژانس برای کمک به افزایش پوشش واکسیناسیون عمومی علیه کووید19 فعال شدند و پس از مدتی که پوشش واکسیناسیون به حد قابل قبولی رسید، این پایگاه‌ها غیرفعال شدند. برخی افراد که در این پایگاه‌ها اقدام به تزریق واکسن کرده‌اند می‌توانند مهر ثبت‌شده در کارت فیزیکی واکسن که در مراکز واکسیناسیون به افراد ارائه می‌شد و نشان‌دهنده این است که آن مرکز تحت پوشش کدام‌یک از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران بوده است. این روال نه تنها برای پایگاه‌های واکسیناسیون اورژانس، بلکه برای برخی پایگاه‌های تجمیعی که در حال حاضر فعال نیستند، صادق است.»
کیهان: ضمن تشکر از مسئولان محترم وزارت بهداشت برای پاسخگویی به موارد مطرح‌شده از مشکلات مردم درخصوص دریافت کارت دیجیتال واکسن، شایان ذکر است که توضیحات وزارت بهداشت هم وجود مواردی از عدم موفقیت در دریافت کارت واکسن دیجیتال را به علت تطبیق نداشتن مشخصات فرد متقاضی با مالک سیم‌کارت استفاده شده برای درخواست تایید می‌کند. در این میان جدای از اینکه چقدر راه‌حل عرضه‌شده برای رفع این مشکل یعنی اصل قرار گرفتن شماره ارائه‌شده در هنگام تزریق واکسن یا سیم‌کارت ثبت‌شده در پرونده سلامت و نیاز به مراجعه حضوری برخی افراد به مراکز بهداشت برای ثبت شماره تلفن خود سهل و مناسب باشد، باید دید چرا این راهنمایی‌ها و توضیحات در هنگام پاسخگو نبودن سامانه ارائه نمی‌شود تا مردم سردرگم نشوند؟!
درخصوص ثبت نشدن اطلاعات یا مغایرت‌های ثبت‌شده در کارت واکسن افراد و نیاز به اصلاح آنها نیز وزارت بهداشت نهایتاً بخش زیادی را به مراجعه حضوری به دانشگاه‌های علوم پزشکی راهنمایی کرده که با سیاست الکترونیکی کردن خدمات و توصیه به کاهش ‌تردد‌ها در ایام پیک کرونا همخوانی ندارد. از طرفی اینکه در ایامی که شاهد تعدد مراکز واکسیناسیون اورژانس یا علوم پزشکی و ... بودیم، برخی مغایرت‌ها در ثبت اطلاعات به‌وجود آمده یا اطلاعات ثبت نشده، طبیعتاًً مردم مقصر نیستند و اینکه اکنون با جمع شدن بسیاری از این مراکز واکسیناسیون برای رفع مغایرت‌ها نیازمند پیگیری مکرر یا مراجعه حضوری و زحمت باشند خیلی پذیرفته نیست.