kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۹۶۴
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳
تشدید بحران قیمت انرژی در غرب

رکورد‌شکنی نرخ بنزین و گاز درآمریکا و اروپا

 

توقف ساخت خط لوله گاز روسیه به اروپا و تحریم روسیه توسط کشورهای غربی در پی وقوع درگیری‌های اوکراین، موجب گرانی شدید بنزین و گاز در آمریکا و اروپا شده است به طوری که میانگین قیمت بنزین در آمریکا برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ به بالای چهار دلار در هر گالن رسید.
«پاتریک دیهان»؛ مدیر تحلیل نفت در شرکت آمریکایی «گس بادی» گفت: قیمت بنزین در جایگاههای سوخت هفته گذشته ۴۱ سنت افزایش یافت و ۱۰ سنت با رکورد قیمت چهار دلار و 10 سنت در هر گالن فاصله دارد. در واقع، سوخت خودرو افزایش سرسام آور قیمت نفت را دنبال کرده که با اجتناب خریداران از دریافت نفت روسیه، بزرگ‌ترین رشد هفتگی در تاریخ را به ثبت رساند.
به گزارش ایسنا، وی افزود: با ادامه جنگ روسیه و اوکراین و نزدیک شدن به فصلی که معمولا قیمت بنزین افزایش پیدا می‌کند، آمریکایی‌ها باید آماده پرداختن قیمت بالاتری برای سوخت شوند. قیمت خرده‌فروشی بنزین احتمالا در روزهای آینده به رکورد جدیدی می‌رسد و می‌تواند به چهار دلار و 25 سنت در هر گالن صعود کند.
افزایش قیمت بنزین در جایگاههای سوخت سراسر آمریکا، تاثیر قابل توجهی روی مصرف‌کنندگان آمریکایی خواهد داشت که پیش از این هم نگران تورم بودند. طبق برآورد شرکت «اینفلیشن اینساینتس»، افزایش هزینه‌های سوخت می‌تواند یک و سه دهم تا یک و نیم درصد به نرخ تورم سالانه اضافه کند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، ایلان ماسک؛ مدیرعامل شرکت خودروسازی برقی تسلا روز گذشته در توییتی نوشته بود: متنفرم که این را بگویم اما ما به افزایش فوری تولید نفت و گاز نیاز داریم. جنگ در اوکراین عرضه سوخت را محدود کرده و قیمت‌های بنزین را بالا برده است.
ثبت رکورد تاریخی قیمت گاز
همچنین به گزارش فارس به نقل از اویل پرایس، اگرچه ممکن است اروپا از وقوع بحران احتمالی در تامین گاز خود برای فصل زمستان جاری عبور کرده باشد، اما افزایش قیمت گاز در سطح این قاره به سرعت در حال تبدیل شدن به یک بحران و سیگنال منفی برای اقتصاد اتحادیه اروپاست.
فقط در یک هفته قیمت گاز در اروپا دو برابر شده و طی روزهای گذشته با ثبت رقم 2392 دلار رکورد تاریخی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ شکسته است. دلیل افزایش قیمت گاز نگرانی‌ها نسبت به اختلال در چرخه تامین گاز اروپا از سوی روسیه است.
اگرچه یکی از دلایل بالا رفتن قیمت گاز در اروپا درگیر شدن نظامی روسیه با اوکراین است، اما توقف موقت صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله موسوم به یامال نیز مزید بر علت شده و قیمت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ بیش از پیش بالا برده است.
از سوی دیگر برخی کشورها در حال اعمال فشار برای تحریم نفت و گاز روسیه هستند که این مسئله هم شرایط را‌‌‌‌‌‌‌‌ در بازار جهانی انرژی متشنج کرده است. البته چند ماهی می‌شود مردم اروپا شاهد افزایش قیمت گاز هستند، اما قیمت‌های کنونی می‌تواند برای اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا بسیار مخرب باشد و بسیاری از طرف‌ها هنوز این زمستان تمام نشده نگران زمستان سال بعد هستند.
احتمال اینکه اروپا در زمستان سال آینده درگیر کمبود گاز شود تا حدودی وجود دارد، ذخایر گاز زیرزمینی اروپا نسبت به متوسط پنج ساله آن بسیار پایین آمده و در صورتی که اتحادیه اروپا بخواهد مشکل کمبود گاز برای زمستان آینده را‌‌‌‌‌‌‌‌ حل کند، مجبور خواهد بود انبارهای گازی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ با گاز گران‌قیمت کنونی پر کند.
گفتنی است، چند روز پیش دیمیتری مدودف؛ رئیس‌جمهور سابق و معاون کنونی شورای امنیت روسیه طی توئیتی هشدار داد که اروپایی‌ها به زودی مجبورند برای یک‌هزار مترمکعب گاز دو هزار یورو (2200 دلار) بپردازند. او صراحتا نوشت: «‌اولاف شولتز؛ صدراعظم آلمان دستور داد تا مجوز خط لوله نورد استریم 2 متوقف شود. خب؛ به جهان جدیدی که در آن اروپایی‌ها به زودی مجبورند برای هزار مترمکعب گاز دو هزار یورو بپردازند، خوش آمدید.» اما قیمت گاز از پیش‌بینی مدودف هم فراتر رفت و به رقم تاریخی 2392 دلار رسید.
نفت 200دلاری با تحریم نفتی روسیه رخ می‌دهد
از سوی دیگر، مدیرعامل یک شرکت بزرگ نفتی آمریکا پیش‌بینی کرد در صورتی که نفت روسیه تحریم شود قیمت نفت تا 200 دلار در هر بشکه بالا خواهد رفت.
به گزارش فارس به نقل از راشاتودی، اسکات شفیلد، مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت نفت شیل آمریکا به نام پایونیر نچرال ریسورسز، هشدار داد‌ در صورتی که نفت و گاز روسیه تحریم شود، قیمت نفت حتی تا 200 دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت.
وی مدعی شد که آمریکا نخواهد توانست به این زودی‌ها کمبود نفت و گاز ناشی از تحریم روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌ جبران کند.
شفیلد گفت: تنها راهی که می‌توان جلوی روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفت تحریم نفت و گاز این کشور است اما در صورتی که کشورهای غربی اعلام کنند که نفت و گاز روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌ تحریم کنند، قیمت نفت احتمالا تا 200 دلار در هر بشکه بالا خواهد رفت و به راحتی رقم‌های 150 تا 200 دلاری را می‌بیند.
شفیلد هشدار داد که آمریکا نخواهد توانست در سال 2022 جای خالی نفت روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌ در بازار جهانی پر کند و مدت‌ها طول خواهد کشید تا صنعت نفت شیل آمریکا بتواند تولید خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش داده و صادرات را‌‌‌‌‌‌‌‌ بالا ببرد.
وی می‌گوید: در حال حاضر تولیدکنندگان نفت آمریکا از یک طرف با مشکل در اختلال در چرخه عرضه مواجه هستند و از طرف دیگر شرکت‌های نفتی آمریکا به جای آنکه از بالا رفتن کنونی قیمت برای افزایش تولید استفاده کنند، از منابع مالی ناشی از آن برای تقسیم سود سهام خود بهره می‌برند.
روز جمعه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، درخواست‌ها برای اعمال تحریم علیه نفت و گاز روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌ رد کرد و گفت: ‌این‌گونه اقدامات بیش از آنکه به مسکو آسیب ‌بزند به مردم آمریکا آسیب می‌زند.