kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۵۳۵
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸

گزارش فایننشال تایمز از طرح بن سلمان برای نابودی جده

روزنامه انگلیسی با اعلام اینکه تخریب منازل ساکنان جده از سوی آل‌سعود ادامه دارد نوشته دولت عربستان به نام انجام باز‌سازی و اصلاحات، به دنبال نابود کردن جده است.

گفته می‌شود رژیم سعودی حدود 20 میلیارد از دلارهای باد آورده نفتی را برای ساخت پروژه‌های جدید در شهر «جده» که دروازه اصلی مکه است اختصاص داده است؛ جایی که محله‌های محبوب در حال تخریب برای ایجاد پروژه‌های جدید مسکن و ساخت خانه اپرا، موزه و غیره است. این اقدام «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی جنجال گسترده‌ای را در این کشور ایجاد کرده است.
به گزارش الخلیج الجدید، یک تاجر بازنشسته سعودی در گفت‌وگو با روزنامه «فایننشال تایمز» روند تخریب و ساخت و ساز را «شوک بزرگ» توصیف کرده و گفته: «تخریب منازل جده این‌گونه بود که ولیعهد سعودی بر فراز جده پرواز و با تحقیر به این محله نگاه کرد و گفت: تغییرش دهید».
به گزارش فایننشال تایمز، روند تخریب می‌تواند حدود نیم میلیون نفر را تحت تأثیر قرار دهد که بیشتر آنها مهاجر هستند. یک استاد دانشگاه سعودی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «این یک تلاش هماهنگ برای نابود کردن جده است.» وی تاکید کرد که 20 میلیارد دلار بودجه برای توسعه شهر جده بسیار کم است. این شخصیت دانشگاهی ابراز نگرانی کرد که شهر جده به نفع تجارت ریاض به حاشیه می‌رود.
فایننشال تایمز در ادامه نوشت تلاش دولت سعودی برای دوبرابر کردن جمعیت ریاض به حدود 15 میلیون نفر تا سال 2030، نگرانی‌هایی را در مورد آینده جده ایجاد می‌کند که قبلاً شاهد انتقال بانک‌ها و ادارات دولتی به پایتخت بوده ایم. تخریب مناطق مسکونی جده بخشی از طرح دولت برای جایگزین کردن پروژ‌ه‌های بزرگ است.حداقل 10 محله تاکنون به طور کامل نابود شده‌اند و عملیات تخریب در 10 محله دیگر همچنان ادامه دارد. ساکنان جده اعلام کردند که تخریب مناطق مسکونی توسط مقامات سعودی آنها را غافلگیر کرد؛ چرا که آنها زمان بسیار کمی برای ترک محله خود و جابه‌جایی دارند.
بسیاری از ساکنان جده همچنین اعلام کردند که دولت به آنها مسکن موقت و غرامت ارائه نداده و در واقع بسیاری از صاحبان خانه را به اجاره‌نشین تبدیل کرده‌ است. تخریب جده در حالی صورت گرفت که ولیعهد سعودی یک پروژه سرمایه‌گذاری جدید برای ساخت چهار بنای مهم جهانی «خانه اپرا، موزه، استادیوم ورزشی و حوضچه‌های اقیانوسی و مزارع مرجانی» را علاوه‌بر 10 پروژه توریستی ویژه را در چارچوب اجرای برنامه‌های چشم‌انداز 2030 در این شهر آغاز کرده است.
تخریب مناطق مسکونی جده بحران مسکن در عربستان را تشدید کرده و قیمت اجاره در سطح شهر به شدت افزایش یافته است به گونه‌ای که ساکنان می‌گویند اجاره بها در عرض چند روز دو برابر شده و بسیاری از آنها توانایی پرداخت آن را ندارند. مقامات سعودی به بهانه توسعه شهر، خانه‌ها را تخریب و ساکنان آن را آواره می‌کنند و این درحالی است که ده‌ها پروژه در جده سال‌هاست متوقف شده و هنوز تکمیل نشده‌اند. به نظر می‌رسد دولت سعودی مصمم به ادامه کمپین تخریب محله‌های اعلام شده بدون توجه به وضعیت نارضایتی‌ها است. پروژه‌ای در مرکز جده با حمایت شاهزاده محمد بن سلمان جایگزین این محله‌ها می‌شود و وی با بودجه تقریبی 500 میلیاردی این پروژه را پیروزی بر زاغه‌ها می‌داند.