kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۴۶۰
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲
پورابراهیمی در صحن علنی مجلس خبر داد

تصمیم سران قوا برای حفظ نرخ ترجیحی برای برخی کالاهای اساسی در بازه یک­ساله

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در صحن علنی مجلس گفت نرخ ترجیحی در برخی از کالاها حذف نمی‌شود تا قیمت کالاهای اساسی با قیمت حداقلی به دست مردم برسد.
 
 
 
 
سیدکاظم دلخوش اباتری در جلسه علنی صبح دیروز مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی، گفت: نمایندگان در مجلس به صورت سه شیفت برای بررسی لایحه بودجه وقت می‌گذارند تا قانونی درست نوشته شود، حال در شرایطی که در ماده ۶ قانون برنامه ششم قید شده ارجحیت و ترجیح و معافیت مالیاتی نباید خارج از قانون اعمال شود، چرا شب گذشته شورای هماهنگی سران قوا در برخی از بخش‌ها معافیت مالیاتی ایجاد کردند.
وی افزود: اگر قرار بر اعمال معافیت مالیاتی باشد، باید بر اساس قانون تصویب شود و نمایندگان همواره آماده کمک کردن در این زمینه هستند اما همان طور که امام خمینی(ره) فرمودند خلاف قانون، خلاف شرع است.
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شب گذشته سران قوا در ارتباط با معافیت مالیات بر ارزش افزوده بخشی از کالاهای اساسی تصمیم‌گیری کردند که مغایرت شدیدی با قانون دارد. هنوز جوهر تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده خشک نشده است و بر اساس ماده ۹ این قانون معافیت‌هایی پیش‌بینی شده است از این رو معافیت مالیاتی تعیین شده در جلسه سران قوا باید به مجلس اعاده شود چرا که این کار یک نوع توهین است، هنگامی که رهبری این اختیار را به سران قوا دادند، اختیار قانونگذاری را ندادند. ما به سران قوا احترام می‌گذاریم اما اگر نمایندگان و سران قوا قانون را رعایت نکنند، قطعاً قوانین در هیچ کجای کشور اجرایی نخواهد شد.
تصمیم سران قوا برای حفظ نرخ ترجیحی 
محمدرضا پورابراهیمی داورانی در پاسخ به تذکر این نماینده مجلس و توضیح درخصوص تصمیم‌گیری سران قوا برای معافیت مالیاتی در بخشی از کالاهای اساسی، گفت: از سال ۹۷ با توجه به دستور مقام معظم رهبری و حکم حکومتی، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در کشور تشکیل شد و بر اساس چارچوبی که مقام معظم رهبری تبیین کرده بودند در موضوعاتی که شرایط خاص به وجود می‌آید، در این جلسات تصمیم‌گیری انجام شده و به مقام معظم رهبری ارسال می‌شود و در صورت تأیید ایشان در یک بازه زمانی مشخص تصمیمات اعمال می‌شود.
وی اظهار داشت: در حکمی که مقام معظم رهبری تبیین کردند، دقیقاً به این موضوع اشاره کردند که هیچ‌گاه نباید قوانین و مقررات در حوزه تصمیمات تحت تأثیر قرار گیرد مگر اینکه اضطراری وجود داشته باشد که دلایل آن هم توضیح داده می‌شود. در جلسه سران قوا در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده برخی از کالاهای اساسی به‌دلیل شرایط تورمی مفصل بحث صورت گرفت. آن چیزی که از رسانه ملی اعلام شد، اجرایی نشده و در جلسه با آن موافقت نشد. در رسانه ملی اعلام شد که مالیات حذف می‌شود در حالی که در رابطه با نرخ ترجیحی مصوباتی داشتیم و اگر قرار است عددی اعلام شود همانند آن چیزی است که در قانون لحاظ شده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نرخ ترجیحی یعنی قیمت بالاتر نسبت به ۹ درصدی که در قانون مادر وجود دارد، این موضوع به صورت مفصل در جلسات سران قوا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به‌دلیل شرایط تورمی در کشور و وضعیتی که در تأمین کالاهای اساسی وجود دارد، نرخ ترجیحی در برخی از کالاها حذف نمی‌شود تا قیمت کالاهای اساسی با قیمت حداقلی به دست مردم برسد. این مصوبه در یک بازه یک ساله اعمال می‌شود.
همچنین علی نیکزاد ثمرین که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به تذکر نماینده صومعه سرا، گفت: در جلسه شورای هماهنگی سران قوا در کنار رئیس قوه مقننه، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز حضور داشته و رئیس مجلس را همراهی می‌کنند. اگر در جلسات سران قوا اجماع صورت بگیرد اما مقام معظم رهبری مصوبه جلسه را تأیید نکند اعتبار ندارد.
جلسه شورای امنیت 
مرتضی محمودوند در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی، اظهار داشت: از آنجایی که مجلس در جریان بررسی بودجه قرار دارد، کمتر به موضوع مذاکرات توجه شده است. اخباری که از مذاکرات به ما رسیده است، چندان خوب نیست. منافع ملت ایران باید در مذاکرات رعایت شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحت هیچ شرایطی از منافع ملت کوتاه نخواهند آمد. قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها باید به صورت دقیق رعایت شود.
عبدالرضا مصری که ریاست جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر، گفت: از آنجا که مجلس درگیر بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ است، قرار است فردا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جلسه‌ای با حضور وزیر امور خارجه به منظور بررسی روند مذاکرات برگزار کند.
محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی عصر امروز (شنبه ۷ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی اظهار داشت: مسائل مربوط به اوکراین و همچنین مذاکرات هسته‌ای بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل امروز صبح نمایندگان نامه‌ای را خطاب به هیئت‌رئیسه مجلس نوشتند مبنی بر اینکه جلسه غیرعلنی برای بررسی این مسائل برگزار شود.
وی گفت: نمایندگان مجلس دغدغه‌های زیادی درباره مذاکرات وین دارند. همچنین درباره مسائل اوکراین و ایرانیان مقیم این کشور هم مسائل زیادی وجود دارد که لازم است هیئت رئیسه تصمیم‌گیری کند و در صورت امکان در شیفت سوم مجلس که ساعت ۱۹ برگزار می‌شود، جلسه غیرعلنی برای بررسی این موارد تشکیل شود.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی دارند و لازم است رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و نمایندگانی از وزارت امورخارجه توضیحاتی را در جلسه غیرعلنی مجلس به ما ارائه دهند.
علی نیکزاد که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: مذاکره‌کنندگان کشورمان از وین برگشته‌اند و امروز (دیروز شنبه) جلسه‌ای در شورای عالی امنیت ملی برگزار شد که رئیس مجلس شورای اسلامی و برخی از اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس هم در آن جلسه حضور داشتند. امیدوارم قبل از آنکه کار از کار بگذرد، این جلسه غیرعلنی برگزار شود.
طرح شفافیت در دستور قرار گیرد
حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی، گفت: در شرایطی که این روزها مجلس درباره طرح شفافیت مورد هجمه قرار گرفته است، هیئت رئیسه این طرح را در فرجه زمانی میان بررسی بودجه و ارجاع آن به شورای نگهبان، در دستور صحن علنی قرار دهد تا مورد بررسی قرار گیرد.
نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس انقلابی با شعار شفافیت روی کار آمد و قرار شد آرای نمایندگان به شفافیت گذاشته شود. تعدادی از نمایندگان نیز با امضای نامه‌ای درخواست در دستور قرار گرفتن این موضوع را از هیئت‌رئیسه مطرح کرده‌اند که باید مورد توجه قرار گیرد.