kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۴۰۰
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
فولاد مبارکه تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی را از آن خود کرد؛

فولاد مبارکه اصفهان با تعالی سازمانی مستمر به دنبال سرآمدی در عرصه جهانی است

 

اصفهان- خبرنگار کیهان:
شرکت فولاد مبارکه در نوزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی، موفق شد برای چهارمین بار تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی را از آن خود کند.
نوزدهمین همایش ملی تعالی سازمان با موضوع «تعالی و نوآوری پایدار سازمانی» و با حضور جمعی از مقامات، مدیران شرکت‌ها و صاحب‌نظران این حوزه در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی کشور برگزار شد و سازمان‌های سرآمد در بخش‌های ساخت و تولید، خدمات، آموزش و عمومی پس از ارزیابی توسط کارشناسان انتخاب گردیدند که شرکت فولاد مبارکه توانست در بخش تولید موفق به کسب تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی شود؛ این در حالی است که شرکت فولاد مبارکه تنها برنده تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی در سال 1400 بود و این موفقیت را در بخش ساخت و تولید و در سطح سازمان‌های بزرگ این رویداد به دست آورد.
محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در حاشیه نوزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی اظهار کرد: مسیر تعالی یک مسیر بی‌انتها است و شرکت‌های پیشرو در این عرصه باید رشد و تعالی خود را به صورت مستمر ادامه دهند.
حضور چشمگیر شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه در همایش ملی تعالی سازمانی
وی افزود: فولاد مبارکه و شرکت‌های زیرمجموعه ما در همایش ملی جایزه ملی تعالی سازمانی حضوری چشمگیر داشتند و پس از ارزیابی‌های صورت گرفته در دریافت بسیاری از جوایز این همایش نیز سهیم بودند.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه در این مسیر رشد و تعالی را برای خود ترسیم کرده تا با تولید پایدار بتواند در مقیاس جهانی به نقش محوری خود در صنعت فولاد کشور ادامه دهد.
فولاد مبارکه در راستای رشد و توسعه پایدار
برای دستیابی به تعالی سازمانی همیشه پیشرو بوده است
طیب‌نیا ادامه داد: رسیدن به جایگاه تراز جهانی یکی از اهداف مهم شرکت فولاد مبارکه است و برای دستیابی به این هدف ما باید فعالیت‌های خود را بیش از پیش توسعه دهیم و در این راستا با افزایش بهره‌وری به دنبال سرآمدی در مقیاس بین‌المللی هستیم.
وی اذعان داشت: در این مسیر به دنبال رقابت با رقبای جهانی هستیم و در ارزیابی عملکرد شرکت فولاد مبارکه در رشد و توسعه پایدار دائمی شرکت برای دستیابی به تعالی سازمانی همیشه پیشرو بوده‌ایم.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: امروز در جهان شرکت‌های پیشرو به صنعت سبز توجه جدی دارند و شرکت فولاد مبارکه با در نظر گرفتن همین سیاست، در درجه نخست با نگاه ملی برنامه‌های توسعه خود را تعریف و به دنبال تحقق آن است.
رعایت الگوی ملی بنگاه‌داری
برای توسعه پایدار کشور
وی عنوان کرد: در حال حاضر برنامه برخی از شرکت‌ها در کشور با گردش مالی بالا یک نگاه بخشی و منطقه‌ای است اما شرکت فولاد مبارکه تاکنون ثابت کرده که نگاهش ملی و بین‌المللی است و در طرح‌های توسعه‌ای به وسعت ایران با نگاه به آمایش سرزمینی به تولید صنعت سبز و رعایت مسائل زیست محیطی توجه جدی دارد.مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در پایان تاکید کرد: در راستای تحقق توسعه پایدار و تعالی سازمانی شرکت فولاد مبارکه هم‌اکنون
50 درصد آب مورد نیاز خود را از طریق بازچرخانی و جمع‌آوری پساب‌های شهری تامین می‌کند و در دوره‌های مختلف سعی کردیم الگوی ملی بنگاه‌داری را در کشور برای توسعه پایدار به خوبی رعایت کنیم.
مروری بر پیشینه این جایزه ملی
همایش تعالی سازمانی از سال 1382 به همت سازمان مدیریت صنعتی آغاز شد که فولاد مبارکه پیش از این نیز در سال‌های 91، 93 و 98 موفق به کسب تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی شده بود.
فولاد مبارکه از سال 1382 و از نخستین دوره این همایش در این فرآیند شرکت کرده و موفق شده به عنوان اولین شرکت و پس از 10 دوره حضور متوالی در سال 1391 تندیس زرین این جایزه را دریافت و پس از آن در سال‌های 93 و 98 موفق به کسب این عنوان شود؛ در میان شرکت‌های ایرانی تنها شرکت فولاد خوزستان در سال 97 موفق شده تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی را کسب کند.
در سال 1400 نیز با حضور یک تیم 7 نفره از ارزیابان جایزه به مدت 6 روز، ارزیابی برگزار و کلیه رویکردهای سازمان مبتنی بر مدل تعالی سازمانی مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت فولاد مبارکه موفق شد برای چهارمین بار، تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی را دریافت کند.
شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در سال 1399 و شرکت فولاد هرمزگان در سال 1400 از گروه فولاد مبارکه موفق به کسب تندیس بلورین تعالی سازمانی شده‌اند.
حفظ سطوح بالای تعالی
از دستیابی به آن سخت‌تر است
محمد ناظمی هرندی، معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه نیز با اشاره به موفقیت این سازمان در کسب چهارمین تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی، نگرش سیستمی و توسعه قابلیت‌های سازمانی را رمز موفقیت فولاد مبارکه در مسیر تعالی سازمانی دانست و اظهار کرد: از بدو تأسیس کارخانه با نگاهی که مدیران دوران ساخت و بهره‌برداری به این بنگاه داشته‌اند، همواره نگرش سیستمی در سازمان به عنوان یک ارزش، پشتیبانی و تقویت‌شده و اکنون به صورت یک فرهنگ در سازمان نهادینه شده است.
وی با اشاره به نقش رهبران در ایجاد فرهنگ تعالی افزود: نقش اصلی در تعالی سازمان‌ها برعهده رهبران آن سازمان‌هاست و مؤلفه‌هایی همچون آینده‌نگری و الهام‌بخشی از ابعاد اصلی شایستگی رهبران در سازمان‌های متعالی می‌باشد؛ این رهبران سازمان هستند که از طریق ایجاد دلبستگی در کارکنان، اهداف و استراتژی‌های سازمان را در جهت خلق ارزش برای ذی‌نفعان راهبری و هدایت می‌کنند.
معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه، حفظ سطوح بالای تعالی را از دستیابی به آن سخت‌تر دانست و گفت: در فولاد مبارکه از طریق طراحی سیستم‌های مدیریتی، توسعه فرهنگ مشارکت و حل مسئله، کار تیمی و ایجاد ساختار تحول همواره تلاش شده تا به حرکت در مسیر رشد و تعالی خللی وارد نشود که حضور در سطوح بالای تعالی سازمانی طی 20 سال گذشته نشان از موفقیت این الگو است.
گسترش فرهنگ تعالی و توسعه قابلیت‌های سازمانی سیاست اصلی گروه فولاد مبارکه
وی با اشاره به این که در حال حاضر فولاد مبارکه با رشد و توسعه در حوزه‌های مختلف به گروهی به وسعت ایران تبدیل شده است، گسترش فرهنگ تعالی و توسعه قابلیت‌های سازمانی در سطح گروه فولاد مبارکه را از سیاست‌های اصلی این سازمان برشمرد و حضور 10 شرکت از گروه فولاد مبارکه در فرآیند ارزیابی سال 1400 را ناشی از این
مهم دانست.
ناظمی هرندی از کلیه کارکنان فولاد مبارکه که نقش اصلی در این موفقیت را ایفا کردند، تشکر و قدردانی کرد و گفت: مسیر تعالی پایان ندارد و امیدواریم بتوانیم به عنوان الگوی ملی بنگاه‌داری نقش خود را در رشد و توسعه صنعتی کشور به خوبی ایفا کنیم.
مدل‌های تعالی سازمانی در دنیا
کاربردهای روزافزونی پیدا کرده‌اند
سیامک شجاعی، مدیر تضمین کیفیت و تعالی سازمانی شرکت فولاد مبارکه نیز در خصوص این دستاورد، اظهار کرد: مدل‌های تعالی سازمانی در دنیا متناسب با فضای کسب و کار به عنوان چارچوبی برای ارزیابی عملکرد و سنجش میزان موفقیت سازمان‌ها در استقرار سیستم‌های نوین مدیریتی، کاربردهای روزافزونی پیدا کرده‌اند.
وی افزود: این مدل‌ها در واقع با ایجاد یک زبان مشترک عملکرد سازمان‌ها در کسب نتایج مورد انتظار را مورد سنجش قرار می‌دهند که قدیمی‌ترین مدل در دنیا مدل دمینگ و متعلق به کشور ژاپن است. مدلی که از سال 1950 طراحی و اجرا شده است.
مدیر تضمین کیفیت و تعالی سازمانی شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: در ایران نیز مدل تعالی سازمانی و جایزه ملی تعالی سازمانی از سال 1382 توسط مؤسسه مطالعات و بهره‌وری منابع انسانی راه‌اندازی شد؛ چارچوب اصلی مدل تعالی سازمانی ایران برگرفته از مدل تعالی سازمانی یا همان EFQM است که طی سالیان اخیر چندین بار مورد بازبینی قرار گرفته و آخرین ویرایش آن در سال 1400 معرفی شده است.
اصفهان- محمد شاه‌علی
1400/12/7