kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۳۵۶
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶

سرنگونی دو پهپاد مدرن آمریکا ظرف چند ساعت به دست انقلابیون یمن

انقلابیون یمن موفق شدند طی چند ساعت 2 پهپاد مدرن آمریکایی را در استان «مأرب» و «الجوف» سرنگون کنند.

انقلابیون یمن در مدت هشت سال تجاوز ائتلاف سعودی- آمریکایی نه تنها موفق به شکست حملات ائتلاف سعودی شده‌اند بلکه پهپادها و سلاح‌های مدرن غربی نیز نتوانسته‌اند سد دفاعی انصارالله و مقاومت یمن را بشکنند. ائتلاف سعودی برای ضربه زدن به مقاومت یمن بر روی پهپادهای مدرن آمریکایی حساب ویژه‌ای باز کرده بود اما این پهپادها هم یکی پس از دیگری توسط انقلابیون یمن سرنگون می‌شوند. در همین راستا روز جمعه خبر رسیده که 2 پهپاد مدرن آمریکایی در یمن سرنگون شدند. سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، صبح جمعه از سرنگونی یک پهپاد نیروی هوایی امارات در حریم یمن خبر داد.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن خبر داد: «پدافند هوایی ما -به‌ لطف خداوند- سحرگاه امروز توانست یک پهپاد شناسایی-رزمی از نوع
ام کیو1ساخت آمریکا و متعلق به نیروی هوایی امارات را حین انجام عملیات‌ خصمانه در حریم استان الجوف سرنگون کند.» در ادامه این بیانیه آمده است که عملیات هدف‌گیری با یک موشک زمین‌به‌هوای ساخت یمن انجام شده؛ اما هنوز از آن رونمایی نشده است.
سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، چند ساعت بعد از سرنگونی دومین پهپاد ساخت آمریکا در استان «مأرب» خبر داد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: «پدافند هوایی ما -به‌ لطف خداوند- توانست یک پهپاد جاسوسی ساخت آمریکا از نوع «اسکن ایگل» را با یک سلاح مناسب سرنگون کند.» یحیی سریع اضافه کرد که این پهپاد هنگام انجام مأموریتی خصمانه، صبح جمعه، در حریم شهرستان «الجوبه» از توابع استان مأرب سرنگون شده است.
خبر دیگر اینکه، «فیصل بن فرحان آل‌سعود» وزیر خارجه عربستان می‌گوید که حمله نظامی کشورش به یمن با هدف حفاظت از دولت مستعفی «منصور‌هادی» بوده اما این کار بیش از حد انتظار ریاض طول کشیده است. بن فرحان در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری آلمان گفت: «ما با شرکای خود برای کمک و محافظت از دولت یمن مداخله کردیم. امیدوار بودیم که این کار زیاد طول نکشد، اما متأسفانه بیش از آنچه انتظار داشتیم طول کشید.»
او با ادعای اینکه کشورش به تلاش‌ها برای یافتن یک فرآیند سیاسی حل بحران ادامه می‌دهد، افزود:« عربستان پیشنهاد آتش‌بس و به دنبال آن یک فرآیند سیاسی ارائه کرد و این دومین بار است که عربستان این پیشنهاد را مطرح می‌کند.» بن فرحان بدون اشاره به تاکید دولت نجات ملی یمن بر لزوم رفع محاصره همه‌جانبه این کشور و توقف کامل حملات ائتلاف سعودی و مزدورانش برای ورود به گفت‌وگو برای ایجاد راه‌حل سیاسی، مدعی شد: «متاسفانه حوثی‌ها تاکنون پیشنهاد ما را نپذیرفتند و از انجام هر گونه مذاکره مثبت در این مورد خودداری می‌کنند.»
عربستان در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد. این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.