kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۳۵۱
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
با تصویب مجلس

مناطق آزاد مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شد

نمایندگان مجلس مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی را مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز پنج شنبه 5 اسفند قوه مقننه و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، بند (ش) تبصره (6) ماده واحده این لایحه درباره مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد تجاری- صنعتی موافقت کردند.
در بخش درآمدی بند (ش) تبصره 6 ماده واحده لایحه آمده است: در سال 1401 مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (VAT) خواهند بود.
ابلاغ مالیات بر سیگار وارداتی
همچنین دریافت مالیات بر ارزش افزوده از توتون و تنباکوی و سیگار وارداتی به گمرک ابلاغ شد.
داود منظور رئیس ‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در نامه به مقدسی رئیس ‌کل گمرک اعلام کرد: در اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده مصوب 2 خرداد 1400، انواع سیگار و محصولات دخانی تولید داخل و وارداتی به شرح نرخ‌های مندرج در بند (ت) ماده (۲۶) قانون مذکور، مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده می‌باشند که بر اساس جزءهای (۳)، (۴) و (۵) بند مزبور، نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی شصت و پنج درصد (۶۵٪)، توتون خام وارداتی ده درصد (۱۰٪) و توتون فرآوری شده وارداتی (خرمن توتون) سی و پنج درصد (۳۵٪) می‌باشد.
به موجب مفاد تبصره (۱) بند (ت) ماده (۲۶) قانون یادشده، نرخ‌های تعیین شده از سال دوم اجرای قانون هرسال پنج واحد درصد افزایش می‌یابد تا زمانی که نرخ مذکور برای انواع سیگار و محصولات دخانی، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی به یکصد و بیست و پنج درصد (۱۲۵٪) برسد. بنابراین نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده واردات سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی 70 درصد، توتون خام وارداتی 15 درصد و توتون فرآوری شده وارداتی نیز 40 درصد مالیات و عوارض ارزش افزوده خواهند پرداخت.
جریمه فراریان مالیاتی
همچنین محمد برزگری؛ رئیس‌ مرکز تنظیم مقرارت سازمان امور مالیاتی گفت: برخی از صاحبان مشاغل دستگاه‌های کارت خوان را به پرونده‌های مالیاتی خود متصل نمی‌کنند که همین امر موجب بروز شائبه‌هایی می‌شود که پرداخت‌ها در محل دیگری انجام می‌شود که در این صورت سازمان جریمه‌های سختی برای این عده از افراد در نظر می‌گیرد.
او ادامه داد: مالیات‌های مشاغل و اصناف از محل سود حاصل از مبادلات اخذ خواهد شد و فراتر از این قاعده هیچ مالیاتی اعم از خرید و فروش خانه و سایر حساب‌های بانکی عادی ارتباطی به این نوع مالیات نخواهد داشت. رئیس ‌مرکز تنظیم مقرارت سازمان امور مالیاتی افزود: قانون پایانه فروشگاهی یک قانون مترقی است که به صورت گام به گام اجرا خواهد شد. ماده 11 این قانون اتصال دستگاه‌های پوز به پرونده‌های مالیاتی است که مهلت یکساله برای اجرای آن در نظر گرفته شد.
برزگری تاکید کرد: آن دسته از واحد‌هایی که اظهارنامه مالیاتی را به طور شفاف ارائه نمی‌دهند و در ازای خدمات و فروش مبادرت به عملیات کارت به کارت می‌نمایند، جریمه 30 درصدی بدون بخشش پرداخت خواهند کرد.