kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۳۴۶
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶
با وجود شروع جنگ اوکراین رخ داد

افزایش ملایم قیمت طلا و سکه در بازار‌های داخلی

حمله روسیه به اوکراین باعث افزایش شدید اونس جهانی و تأثیر آن بر قیمت داخل شد به طوری که هر گرم طلای 18 عیار 33 هزار و 900 تومان رشد کرد.

 به گزارش ایسنا، قیمت طلا در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی با آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین به بالاترین حد در بیش از یک سال گذشته رسید. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری یک و هفت دهم درصد افزایش یافت و به ۱۹۳۹ دلار و ۹۷ سنت رسید. بهای این بازار در زمان گشایش معاملات تا مرز ۱۹۴۸ دلار و ۷۷ سنت پیشروی کرده بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا یک و هشت دهم درصد افزایش یافت و نرخ ۱۹۴۳ دلار و ۹۰ سنت را ثبت کرد.
همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، قیمت طلا در بازارهای داخلی تحت تأثیر افزایش شدید اونس جهانی در پی حمله روسیه به اوکراین بود. پس از آنکه بامداد دیروز روسیه حمله خود به اوکراین را آغاز کرد، قیمت جهانی طلا 51 دلار افزایش داشت و همین عاملی شد تا نرخ قیمت داخلی هم افزایش پیدا کند. معمولاً قیمت طلای داخل متأثر از دو عامل قیمت اونس جهانی و دلار است، بنابراین کاهش ارزش دلار تا حدودی مانع از افزایش شدید قیمت طلا در داخل شده است. 
براساس این گزارش، دیروز در صرافی‌های بازار تهران هر گرم طلای
18 عیار 33 هزار و 900 تومان افزایش قیمت داشت و به قیمت یک‌میلیون و 220 هزار و 800 تومان معامله شد. در این میان طلای 24 عیار رشد
41 هزار و 600 تومان را تجربه کرد و هر گرم از این طلا به قیمت یک‌میلیون و 348 هزار تومان به فروش رفت. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت تداوم حملات روسیه به اوکراین طلا به بیشترین میزان تاریخی خود خواهد رسید. دلیل عمده رشد قیمت طلا در تنش‌ها این است که سرمایه‌گذاران فلز زرد را به عنوان حاشیه امن سرمایه‌گذاری خود انتخاب می‌کنند و با بالا رفتن تقاضا قیمت نیز افزایش پیدا می‌کند.
بازار بدون تقاضا
همچنین نادر بذرافشان؛ دبیر هیئت‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت یک هفته حاکم بر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت تا روز چهارشنبه تغییر خاصی در اونس جهانی طلا وجود نداشت و در مجموع حدود چهار دلار افزایش دیده می‌شد اما از روز چهارشنبه به بعد، موضوع حمله روسیه به اوکراین و اخبار سیاسی در سطح دنیا سبب شد بازارهای جهانی تحت تاثیر قرار گیرد.
او ادامه داد: بر این اساس انتظار می‌رفت که سکه و طلا در بازارهای داخلی نیز تحت تاثیر این افزایش قیمت اونس جهانی طلا، روند صعودی با شیب تندی را تجربه کند اما با توجه نبود تقاضا در طول هفته و ثبات قیمت‌ها و همچنین نوسانات حداقلی در بازار ارز داخلی، بازار سکه و طلا افزایش قیمت چشمگیری به نسبت افزایش قیمت اونس جهانی نداشت و تاثیر حداکثری نداشت.  
دبیر هیئت‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطر نشان کرد: علی‌رغم اینکه در ماه پایانی سال هستیم اما همچون سنوات گذشته که در ماه اسفند بازار سکه و طلا با افزایش تقاضا رو‌به‌رو می‌شد و معاملات در بازار سطح بالایی داشت، امسال این اتفاق نیفتاده و کسب‌وکاری که در سال‌های گذشته شکل می‌گرفت امسال وجود ندارد.
بذرافشان از کاهش بی‌سابقه حباب سکه خبر داد و گفت: این هفته حباب سکه کاهش بسیار کاهش یافت و به حداقل میزان خود رسید. در حال حاضر هر قطعه سکه حدودا ۱۲۰ هزار تومان حباب قیمت دارد که در چند ماهه گذشته بی‌سابقه بوده است.
همچنین به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، یوان چین در برابر دلار به بالاترین حد در چهار سال اخیر جهش کرد. تقویت بیشتر یوان که به صادرات چین لطمه می‌زند، می‌تواند باعث مداخله بانک خلق چین شود اما تحلیلگران گفتند که گسترش احتمالی تحریم‌های غرب علیه روسیه می‌تواند مسکو را به افزایش ذخایر یوان در درازمدت سوق دهد. با این حال، بانک مرکزی چین، اجازه نخواهد داد که یوان بیش از حد افزایش یابد و شش و سه دهم در هر دلار را به عنوان کف کوتاه مدت برای یوان مشخص کرد.