kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۳۴۴
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶
بر اساس داده‌های سامانه جامع اطلاعات مشتریان:

ورود مردم به بورس بیشتر شده است

 

تازه‌ترین آمارها نشان داد که در بهمن ماه
سال جاری ثبت‌نام در سامانه (سجام) با رشد حدود ۸۳ هزار نفری نسبت به دی ماه مواجه شده است.
به گزارش سامانه جامع اطلاعات مشتریان بورس، در بهمن ماه سال جاری تعداد ۱۳۹ هزار و ۳۴۸ ثبت‌نام از سوی سرمایه‌گذاران حاضر در بازار سرمایه در سامانه سجام صورت گرفته و تعداد احراز هویت شده‌ها نیز با عبور از ۱۳۷ هزار سهامدار در این ماه به ۱۳۷ هزار و ۹۵ مورد رسیده که نسبت به ماه قبل (دی ماه) با رشدی بیش از
٦٥ هزار نفری مواجه شده است. این درحالی است که در دی ماه امسال تعداد ثبت‌نام در سامانه «سجام»
۵۵ هزار و ۸۹۱ مورد و تعداد احراز هویت شده‌ها نیز
۷۲ هزار و ۸۰۳ مورد بوده است.
تعداد نفرات ثبت‌نام شده در سامانه «سجام» در بهمن ماه سال جاری به تفکیک هر استان حاکی از آن است که پنج استان تهران با ۲۷ هزار و ۴۰۱ مورد، اصفهان با ٩۸۸٠ مورد، خراسان رضوی با ٩۸۵۵ مورد، مازندران با  ٧۴۰٠ مورد و آذربایجان غربی با ٧٠۷۳مورد در صدر بیشترین ثبت‌نام شده‌ها در کل کشور قرار دارند.
 از سوی دیگر بر اساس آمارهای منتشر شده، پنج استان بوشهر با ۹۶۸ مورد، چهارمحال و بختیاری با ١٠۷۶، یزد با ١٠۷۷، ایلام با ١٠۹۰ و خراسان جنوبی با یک هزار و ۱۲۴ مورد در انتهای لیست کمترین ثبت‌نام شده‌ها در سامانه سجام در بین سایر استان‌ها قرار دارند. سامانه سجام «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان»، برای الکترونیک کردن و خودکار کردن فرآیند جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان است.
رشد 41 درصدی معاملات خرد
همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در هفته‌هایی که ارزش معاملات‌ رکود نسبی در آن را نشان می‌دهد، پس از دو هفته نزول، در هفته اول اسفندماه رشد کرد تا شرایط برای سهامداران تا حدودی بهتر شود.
نوسان محدود قیمت دلار، افزایش قیمت نفت به بالای 100 دلار، افزایش قیمت فلزات اساسی در بازارهای بین‌المللی به دلیل مناقشه روسیه و اوکراین از جمله دلایل رشد ‌اندک بورس در هفته ابتدایی ماه آخر سال دانست.
البته تقابل نمادهای ریالی و دلاری در این هفته نیز یکی از موضوعاتی است که در این هفته بازار را به دو بخش تقسیم کرده و در روزهای متفاوت، رشد یا ریزش بازار به دلیل افت یا افزایش قیمت این سهم‌ها باشد.
شاخص‌های عملکردی بورس در هفته اول اسفند ماه همگی صعودی بودند تا پس از دو هفته ریزش بازار سهام، بورس با بازدهی مثبت رو‌به‌رو شود. البته این رشد نیز مانند افت هفته‌های قبل رمق چندانی نداشت و همین مسئله نگرانی‌هایی را برای اهالی تالار شیشه‌ای ایجاد کرده است.
رشد سه برابری شاخص کل هم‌وزن نسبت به شاخص کل در هفته گذشته نشان می‌دهد حمایت سهامداران به سمت سهم‌های کوچک بازار سرمایه رفته است و دلیل این مسئله آن بوده است که این سهم‌ها با پول کمی به صف خرید می‌رسند و به راحتی می‌توانند سود قابل توجهی را نصیب سهامداران کنند.
شاخص کل بورس پس از آنکه هفته پیش افت 14 صدم درصدی را پشت سر گذاشت، در این هفته پنج هزار و 859 واحد رشد کرد و در عدد یک میلیون و 288 هزار و 337 واحدی ایستاد. بنابراین بازدهی بازار سهام در این هفته مثبت نیم درصد بوده است. 
شاخص کل هم‌وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین پنج هزار و 27 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت یک و 55 صدم درصدی را ثبت کرد. همچنین در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بازار سهام دو هزار و 820 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم هزار و 994 میلیاردی هفته پیشین، افزایش 41 درصدی داشته است.
بسیاری از کارشناسان معتقدند، رشد ارزش معاملات خرد سهام به معنی رونق نسبی معاملات بازار است. در صورتی که این معاملات به بیش از سه هزار میلیارد تومان و ارزش کل معاملات بالای پنج هزار میلیارد تومان تثبیت شود، می‌توان امیدوار به روزهای صعودی و متعادل بازار سرمایه
بود.