kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۱۹۰
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۲
طی روزهای گذشته اتفاق افتاد

شعار‌نویسی روی دیوارهای جده و زیر تصاویر بن‌سلمان با عنوان سرنگون باد طاغوت

عربستانی‌های معترض به تخریب گسترده ساختمان‌های جده، تصاویر ولیعهد رژیم آل‌سعود را همراه با شعارهای «طاغوت سرنگون باد» بر دیوارهای شهر حک کردند.

همزمان با عملیات تخریب گسترده مناطقی در شهر «جده» عربستان و آوارگی اجباری اهالی محله‌های تخریب شده(که به بهانه اجرای سند 2030 انجام می‌شود) خشم مردمی رو به افزایش است و معترضان مخالفت خود را با نوشتن شعارهایی بر دیوارهای شهر اعلام می‌کنند. بر اساس گزارش «سعودی لیکس»، تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌‌دهد معترضان در کنار دستورات مربوط به تخریب محله‌ها، نقاشی‌های «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در کنار شعار «یسقط طاغیه» (سرنگون باد طاغوت) را حک کرده‌اند.
«جده» شاهد بزرگترین عملیات تخریب در تاریخ خود است و این روند تخریب شامل بیش از ۶۰ محله می‌شود. علی‌رغم اینکه بسیاری از این محله‌ها مدرن هستند اما آل‌سعود اصطلاح محله‌های فقیرنشین را به آنها اطلاق کرده و مدعی شده، اهالی آن مصرف‌کننده مواد مخدر و خلافکار هستند. این اقدام منجر به مهاجرت داخلی گسترده شده و حتی برخی از خانواده‌ها به زیر پل‌ها پناه برده‌اند. به گزارش فارس، آل‌سعود در مقابل خانه‌های تخریب شده فقط صد واحد مسکونی ارائه داده‌اند.
گفتنی است، مقامات سعودی این تصمیم ناعادلانه خود را با چند دلیل توجیه می‌کنند: اینکه اکثر مناطق به صورت سازماندهی شده مشمول برنامه‌ریزی شهری نیستند، همچنین آنها اعلام می‌کنند که شبکه جاد‌ه‌ای این مناطق غیر سازماندهی شده که غیر اصولی و بدون آسفالت ساخته شده و علاوه‌بر این دلایل، فقر، بیماری و سطح تحصیلات پایین در این مناطق حاکم است. اما مقامات سعودی توضیح نمی‌دهند با ویران کردن کل این مناطق چگونه مشکل شهر‌سازی، فقر، بیماری و... قرار است حذف شود. باید توجه کرد مقامات سعودی خواهان تخریب محله‌های فقیر نشین در جده هستند، خواسته‌ای که در خدمت چشم‌انداز 2030 بن سلمان اعلام شده است. البته این مشکل تنها مشکلِ بن سلمانِ تازه به دوران رسیده نیست، همواره بسیاری از کسانی که در سودای «توسعه از بالا» بوده‌اند، توسعه و پیشرفت را با بِتُن‌ریزی اشتباه می‌گیرند.