kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۱۸۵
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
شرکت فرودگاه‌ها خبر داد

افزایش ۵۱ درصدی پروازهای عبوری از آسمان ایران

بررسی آمار رسمی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان داد در ۱۰ ماه امسال پروازهای عبوری نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۵۱ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بررسی آمار منتشر شده از سوی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران حاکی از آن است که طی دیماه امسال پروازهای عبوری از آسمان کشور نسبت به دیماه سال گذشته 56 درصد افزایش یافته است.
در ماه مورد اشاره 18 هزار و 290 پرواز عبوری از آسمان ایران ثبت‌ شده است. در دیماه سال گذشته
11 هزار و 699 پرواز عبوری از آسمان کشور ثبت شده بود. در مجموع طی 10 ماه امسال نسبت به 10 ماه سال قبل پروازهای عبوری 51 درصد افزایش یافته است.
همچنین در بخش مقایسه آمار تاخیرات پروازی با آذرماه امسال هواپیمایی معراج با 18 درصد افزایش در صدر قرار دارد. تاخیرات پروازی تابان نسبت به آذرماه بدون تغییر مانده است. ایرتور نیز تاخیرات پروازی خود را 15 درصد افزایش داده است. در اولین ماه زمستان امسال شرکت‌های هواپیمایی تابان و ایرتور به ترتیب با 60 و 50 درصد بیشترین تاخیر پروازی را به خود اختصاص داده‌اند.
وضعیت آسمان اوکراین
در حالی که در پی بروز بحران میان اوکراین و همسایه شرقی‌اش، پروازهای اروپایی به مقصد کی‌یف کاهش یافته، اما هنوز مراجع بین‌المللی پروازی نوتام «پرواز ممنوع» به آسمان اوکراین صادر نکرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری مهر، تنش‌های اخیر که در مرز اوکراین با همسایه شرقی آن رخ داده، اگرچه آسمان این کشور را از تردد پروازهای تجاری پاک‌سازی کرده، اما به دلیل وابستگی دولت کی‌یف به غرب، هنوز نوتام‌هایی (هشدارهای هوانوردی) درخصوص ممنوعیت تردد از آسمان اوکراین از سوی ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) و EASA (آژانس امنیت پرواز اروپا) صادر نشده است که احتمالاً به دلیل لابی‌های دولت کی‌یف با این نهادهاست.
نمونه آن دیدار معاون اول وزیر امور خارجه اوکراین با مقامات ارشد ایکائو از جمله کارلوس سالازار دبیرکل ایکائو در مقر این سازمان در مونترال کانادا در روز ۱۷ فوریه
(۲۸ بهمن ماه) بود که در این نشست آن‌گونه که وبسایت رسمی سازمان جهانی هوانوردی اعلام کرده، دبیرکل ایکائو در جریان «وضعیت عملیاتی آسمان اوکراین» قرار گرفت. میراکبر رضوی؛ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز درباره صدور نوتام پرواز ممنوعی از آسمان اوکراین اظهار کرد: تا کنون چنین نوتامی به دست ما نرسیده البته تغییراتی در پروازهای عبوری داشته‌ایم ولی موضوع پرواز ممنوعی از آسمان اوکراین تأثیری در آن نداشته است.