kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۷۸۲
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰

کانادا: معترضان کرونایی به دنبال سرنگونی دولت هستند

 

دولت کانادا اعلام کرد که معترضان به واکسیناسیون اجباری که تحت عنوان
«کاروان آزادی» اعتراضات خود را سازمان‌دهی کرده‌اند به دنبال سرنگونی دولت این کشور هستند.
دولت کانادا تمامی امکانات و اختیارات خود را به کار گرفته است تا اعتراضات کامیون‌داران مخالف واکسیناسیون را سرکوب کند. روز سه شنبه اعلام شد که دولت برای مهار معترضان حساب‌های بانکی آنها را مسدود و کامیون‌ها و تریلی‌های آنها را توقیف خواهد کرد. دیروز نیز یک مقام ارشد دولتی کانادا معترضان را به تلاش برای سرنگونی دولت متهم کرد. یک مقام ارشد امنیتی کانادا گفته است که اقدام اعتراض کنندگان علیه محدودیت‌های کووید-۱۹ و واکسیناسیون اجباری تحت عنوان «کاروان آزادی» به دلیل تمایل به سرنگونی دولت انجام می‌شود. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، «مارکو مندیچینو»، وزیر امنیت عمومی کانادا، در گفت‌وگویی با خبرنگاران، انگیزه معترضان را زیر سؤال برد و اظهار کرد که خشم نسبت به واکسیناسیون اجباری صرفا پوششی برای یک «دستورکار شوم‌تر» است.
وی افزود: کسانی بوده‌اند که سعی کرده‌اند این محاصره‌های غیرقانونی را درخصوص واکسیناسیون اجباری و خستگی ناشی از محدودیت‌های کرونایی توصیف کنند. اما در حال حاضر این چیزی نیست که این جنبش را هدایت می‌کند.«مندیچینو» به یک گروه ۱۱ نفره از معترضان اشاره کرد که هنگام عبور از گذرگاه مرزی مشخص شد که سلاح گرم و مهمات حمل می‌کنند؛ حادثه‌ای که وی آن را یک «قصه پند آموز» خواند. «مارکو مندیچینو» گفت: توقیف تعداد قابل توجهی سلاح گرم غیرقانونی توسط گروهی که بسیار متعهد به این هدف هستند، چیزی است که ما باید در مورد آن بسیار هوشیار باشیم.بر اساس گزارش‌ها، این ۱۱ نفر روز دوشنبه بازداشت و متهم شدند. هشدار «مارکو مندیچینو» درخصوص کودتاچیان یک روز پس از اعلام شرایط اضطراری در کانادا اعلام شد.
استعفای رئیس‌پلیس اوتاوا
اما در خبری دیگر پس از انتقاداتی که به رئیس‌پلیس «اتاوا» وارد شد، مبنی بر اینکه او نتوانسته جلوی معترضان ضد واکسن را بگیرد وی از سمتش کناره‌گیری کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ معترضان کانادایی بعد از آنکه به جریمه مالی و زندان تهدید شدند، از پل «امبسدور» به «دیترویت» و دو گذرگاه دیگر عقب‌نشینی کردند. اما صدها کامیون هنوز در محله‌های اتاوا دیده می‌شوند و این وضعیت عملکرد «پیتر اسلالی»، رئیس‌پلیس اتاوا پایتخت کانادا را در مدیریت این بحران زیر سؤال برده است. در مرکز اتاوا هنوز نزدیک به ۴۰۰ تا ۵۰۰ کامیون پارک شده‌اند. بر اساس این گزارش و به دنبال استعفای رئیس‌پلیس اتاوا هیئت مدیره پلیس اتاوا استعفای «پیتر اسلالی» را تایید کرده است. یک وب‌سایت مستقر در آمریکا موسوم به «گیو – سِند – گو» نیز به مجرای اصلی تامین پول معترضان کانادایی تبدیل شده است. دادگاهی در «انتاریو» کانادا حکم به برخورد با این وب‌سایت داده تا تمام اعتبارات حامی اعتراضات را بلوکه کند اما این وب‌سایت تبعیت نکرده است. گفته می‌شود بیش از 2 میلیون دلار از طریق این وب سایت به معترضان کانادایی کمک شده است.