kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۷۶۵
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲

افزایش فوتی‌های روزانه کرونا به 185 نفر در ادامه روند صعودی پیک ششم

 

در شرایطی که کارشناسان نسبت به تداوم سیر صعودی پیک ششم کرونا در روزهای آینده هشدار می‌دهند، تعداد فوتی‌های روزانه ناشی از کووید 19 در کشور به 185 نفر افزایش یافت.
وزارت بهداشت دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: « تا کنون ۶۱ میلیون و ۷۷۰ هزار
و ۱۳۸ نفر دُز اول، ۵۴ میلیون و ۸۹۷ هزار و ۵۹۴ نفر دُز دوم و ۲۱ میلیون و ۶۸۹ هزار و ۶۵۵ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳۸ میلیون و ۳۵۷ هزار
و ۳۸۷ دُز رسید. در شبانه‌روز گذشته نیز ۱۵۹ هزار و ۴۸۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
از 26 تا ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۳۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار
و ۲۷۵ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۸۷۶ هزار
و ۵۶۵ نفر رسید. متاسفانه در طول این مدت، ۱۸۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۴ هزار و ۲۳۸ نفر رسید. سه هزار و ۶۰۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
در حال حاضر ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۸۹ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.»
انتقاد از آموزش حضوری
در مدارس و دانشگاه‌ها
در همین حال، رئیس‌بخش عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) با اشاره به روند صعودی کرونا در کشور، با انتقاد از اصرار بر آموزش حضوری در مدارس و دانشگاه‌ها با وجود شیوع سویه بسیار مسری اُمیکرون، گفت: ما چوب این موضوع را خوردیم و باز هم خواهیم خورد؛ اما، نمی‌دانم چرا در این زمینه مسئولین مربوطه کوتاه نمی‌آیند.
حمید عمادی کوچک در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه جهش اُمیکرون ویروس کووید۱۹ چندان شدید و نگران‌کننده نیست، اظهارداشت: به آن‌اندازه که درگیری شدید و مرگ و میر در جهش دلتا رخ داد، در این جهش جدید نگرانی نداریم؛ البته برخی از افراد حالات شدید بیماری را تجربه می‌کنند که این گروه کسانی هستند که واکسن دریافت نکردند. در واقع بستری و مرگ و میر واکسن‌نزده‌ها در صورت ابتلا به کرونا، به شکل واضح ۹۰ درصد بیش از سایر گروه‌ها است.
عمادی تاکید کرد: این موضوع نشان دهنده اهمیت تزریق واکسن است؛ زیرا کسانی که واکسیناسیون داشتند حالات کشنده و خطرناک بیماری کووید۱۹ را تجربه نمی‌کنند. بر این اساس بیشتر مراجعین ما هم به شکل سرپایی درمان می‌شوند و کار به بستری نمی‌رسد.
وی درباره پیش‌بینی شرایط کرونا در روزهای آتی، افزود: در مورد کرونا پیش‌بینی کار اشتباهی است، اما فکر می‌کنیم با توجه به اینکه آمار روزانه در حال افزایش است و در شاخه صعودی پیک قرار داریم، تا حدود دو هفته آینده به قله پیک ششم می‌رسیم. رئیس‌بخش عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) با انتقاد از بازگشایی حضوری مدارس، گفت: این کار اشتباهی است که مسئولین وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم اصرار بر حضوری کردن کلاس‌ها و امتحان‌ها دارند؛ ما چوب این موضوع را خوردیم و باز هم خواهیم خورد؛ اما، نمی‌دانم چرا در این زمینه مسئولین مربوطه کوتاه نمی‌آیند.
افزایش میزان مرگ‌های کرونایی
دور از انتظار نیست
رئیس‌بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هم با تاکید بر اینکه اُمیکرون در مقایسه با سایر سویه‌های کرونا بیشتر کودکان را درگیر می‌کند، گفت: عدم واکسیناسیون در برابر کرونا یکی از مهمترین علت‌های ابتلای کودکان به اُمیکرون است.
به گزارش ایرنا، پیام طبرسی درباره احتمال بالا رفتن مرگ و میرهای کرونایی، افزود: کشور ما همچنان در سیر صعودی مبتلایان در پیک اُمیکرون قرار دارد، در عین حال تا دو سه هفته آینده افزایش میزان مرگ‌های کرونایی دور از انتظار نیست.
طبرسی ادامه داد: تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی یکی دیگر از علت‌هایی است که کودکان در سویه‌های قبلی کمتر به کرونا مبتلا شدند.
وی درباره شایع ترین نشانه‌های اُمیکرون اظهار داشت: در بیشتر مبتلایان اُمیکرون به شکل سرماخوردگی بروز می‌کند، از شایع ترین علامت‌های اُمیکرون تب، بدن درد، آب ریزش بینی، عطسه، سرفه و سردرد است. این ویروس جهش یافته کرونا در افراد مختلف و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند با نشانه‌های دیگری نیز بروز کند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد:‌ دوره کمون یا نهفتگی اُمیکرون با سایر واریانت‌های کرونا تفاوت چندانی ندارد. معمولا دو تا هفت روز بعد از تماس با فرد مبتلا نشانه‌های ابتلا مشخص می‌شود.
4شرط گذر از پیک ششم
با آسیب کمتر
علاوه‌بر این، دبیر بورد ایمنی شناسی کشور و عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا درباره وضعیت کرونا در کشور، به ایسنا گفت: جای نگرانی و تاسف دارد که به مرگ‌های سه رقمی رسیده‌ایم. با این حال اگر بتوانیم پروتکل‌های فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک را رعایت کنیم، دورهمی‌ها و مهمانی‌ها را واقعا تعطیل کرده و از تجمعات در این مقطع زمانی پرهیز کنیم و ضمن اینکه واکسیناسیون نوبت سوم را حتما در اولویت قرار دهیم، می‌توان این پیک را کنترل کرد.
محمد وجگانی درباره ایجاد محدودیت‌ در فعالیت‌های اجتماعی، اظهارداشت: باید در همه مکان‌های تجمعی، فاصله‌گذاری رعایت شود. به عنوان مثال اولا بهتر است در این شرایط به ویژه در شهرهای قرمز، مکان‌هایی مانند سینما، تئاتر و سایر مکان‌های تجمعی سربسته، باز نباشند و اگر هم باز هستند، حتما فاصله‌گذاری را رعایت کنند و بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت را استفاده نکنند. در عین حال فعالیت‌های تجمعی غیرضرور باید تعطیل شود و موارد ضروری نیز با حداقل ظرفیت و حداکثر فاصله‌گذاری انجام شود.
وجگانی ادامه داد: اگر دو تا سه هفته بتوانیم مدیریت درستی اعمال کنیم؛ فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک، عدم برگزاری تجمعات و واکسیناسیون را رعایت کرده و انجام دهیم، بیشتر می‌تواند در کنترل اپیدمی به ما کمک کند. وی با بیان اینکه افزایش دوباره مرگ‌های ناشی از کرونا واقعا غم‌انگیز است، افزود: هرچند که گفته می‌شود که مرگ‌ومیر اُمیکرون کمتر است، اما وقتی میزان ابتلا خیلی بالا رود، عدد مرگ‌ومیر هم بالا می‌رود. بنابراین باید ابتلا پایین آید و شیوع ویروس را در جامعه کاهش دهیم تا به تبع آن مرگ و میر هم کاهش یابد، اما اگر از ابتلا و شیوع ویروس در جامعه پیشگیری نشود، قطعا مرگ و میر باز هم افزایش می‌یابد.
تزریق واکسن به کودکان
از عوارض بلندمدت کرونا جلوگیری می‌کند
خبر دیگر اینکه، یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان، واکسیناسیون را بهترین راه پیشگیری برای هر بیماری دانست و اظهارداشت: تزریق واکسن کرونا به کودکان از عوارض بلندمدت این بیماری در آنان جلوگیری می‌کند.
محسن محمدی در گفت‌و‌گو با ایرنا بر ضرورت پیشگیری از ابتلای کودکان به کرونا تاکید کرد و افزود: کودکانی که به کرونا به ویژه نوع تشدید شده آن مبتلا می‌شوند ممکن است به سندروم‌های التهابی گرفتار شوند که گاهی برای درمان همین التهاب‌ها به مصرف داروهایی نیاز پیدا می‌کنند که پرعارضه به شمار می‌روند. محمدی، دغدغه برخی خانواده‌ها نسبت به تزریق واکسن کرونا به کودکانشان را بی‌مورد و نوعی بزرگ‌نمایی در‌باره عوارض این واکسن توصیف کرد و گفت: در شرایط فعلی که سویه جدید کرونا با قدرت سرایت بالا در جامعه اپیدمی شده، تزریق واکسن کرونا به کودکان برای در امان نگه داشتنشان از ابتلا به این بیماری بسیار سودمندتر از عوارض احتمالی است که ذهن خانواده‌ها را درگیر کرده است.
وی این تصور عمومی جامعه را که کودکان تنها از زمان شیوع سویه اُمیکرون به کرونا مبتلا شده‌اند و قبل از آن مبتلا نمی‌شدند، نادرست دانست و توضیح داد: در بیمارستانی که خودم فعالیت دارم شاهد ابتلا و بستری کودکان در تمامی سویه‌های کرونا بودم و کودکان به نسبت جمعیت ۲۰ درصدیشان در کشور به این بیماری مبتلا می‌شدند، اگر چه در سویه اُمیکرون بیشتر دیده می‌شود.
این فوق تخصص کودکان درباره چرایی بیشتر شدن ابتلای کودکان به کرونا در سویه اُمیکرون گفت: علت اصلی و مهم این است که اُمیکرون در ذهنیت عامه جامعه به عنوان سویه سبک در حد سرماخوردگی جا افتاده، در نتیجه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این سویه با این قدرت سرایت بالایی داشته، بسیار کمتر از دیگر سویه‌ها بوده و کودکان بیشتری را مبتلا کرده است. علت دیگر هم ناشناخته بودن علائم کرونا به ویژه برای کودکان در سویه‌های دیگر از یک سو و ضعف امکانات تشخیصی دقیق از سوی دیگر بوده است.
دو برابر شدن فوتی‌های اُمیکرون
از سوی دیگر، سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به وضعیت کنونی اُمیکرون در کشور و تهران، گفت: طی یک هفته گذشته،میزان بستری و فوت ناشی از سویه اُمیکرون دو برابر شده است.
به گزارش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، علی نصیری افزود: تصوری وجود دارد مبنی بر اینکه اُمیکرون کمتر می‌کشد و خطر آن کمتر است. این حرف بر اساس بررسی نسبت فوتی‌های ناشی از اُمیکرون در مقایسه با فوتی‌های ناشی از سویه دلتا بیان شده و از این نظر درست است، چون نسبت کسانی که بر اثر ابتلا به سویه اُمیکرون بستری می‌شوند به نسبت مبتلایان سویه دلتا کمتر است، ولی چون شیوع اُمیکرون به مراتب بیشتر است این بستری و فوت در تعداد بالای ابتلا جبران می‌شود. به عبارتی اگر ما نسبت به سویه دلتا وضعیت بدتری را شاهد نباشیم، وضعیت بهتری هم نخواهیم داشت.
نصیری ادامه داد: در حال حاضر ما هنوز به نیمه اول پیک اُمیکرون هم نرسیده‌ایم. ظرف یک یا دو هفته دیگر این احتمال وجود دارد که به قله ابتلا برسیم، دو هفته بعد وضعیت بیماستان‌ها بحرانی خواهد شد و در نهایت این احتمال وجود دارد که اگر نتوانیم مدیریت کنیم، عید امسال به قله ناشی از ابتلا به اُمیکرون برسیم.
سویه جدید
تفاوتی بین رده‌های سنی قائل نیست
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه، پوشش واکسیناسیون نوبت سوم در کل کشور تا امروز کمتر از 30 درصد بوده است. تهران هم از این نظر خیلی تفاوت چشمگیری با کشور ندارد. این در حالیست که سویه جدید تفاوتی بین رده‌های سنی قائل نیست و نوزادان و کودکان و جوانان هم در معرض ابتلا قرار دارند.
در نتیجه با توجه به عدم واکسیناسیون در افراد زیر 12 سال که تا کنون زیر 5 درصد صورت گرفته، خطر ابتلا بالاست به نحوی که 20 درصد بستری‌های ناشی از اُمیکرون را کودکان تشکیل می‌دهند. سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: تاکنون 5 درصد فوتی زیر 18 سال داشته‌ایم که در سویه دلتا اصلا اینگونه نبود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که پیک این سویه
10 اسفند خواهد بود.
سامانه137 درخدمت بیماران ناتوان
نصیری یادآور شد: مردم بدانند که اگر در خانه مریض یا فرد ناتوان دارند که امکان مراجعه به مراکز را ندارد، در تماس با 137 می‌توانند به صورت رایگان از خدمات لازم برخوردار شوند.