kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۷۵۷
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
دبیر شورای عالی امنیت ملی:

با آمریکای بدعهد و اروپای بی‌عمل هیچ مذاکره فرابرجامی نداریم

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر این‌که اکنون برجام برای ایران در حوزه اقتصادی و رفع تحریم‌ها به پوسته‌ای خالی تبدیل شده است، تصریح کرد:‌ با آمریکای بد عهد و اروپای بی‌عمل هیچ‌گونه مذاکره فرابرجامی انجام نخواهد شد.

 

سرویس سیاسی-

دور هشتم مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها علیه ایران از روز سه شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیئت‌ها با پایتخت‌ها از سر گرفته شد و در سطوح مختلف در حال برگزاری است.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در صفحه شخصی خود همزمان با مذاکرات جاری در وین برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران نوشت: آمریکا و اروپا در آزمون اجرای تعهداتشان در برجام مردود شدند.
به گزارش فارس، وی با تأکید بر این‌که اکنون برجام برای ایران در حوزه اقتصادی و رفع تحریم‌ها به پوسته‌ای خالی تبدیل شده است، تصریح کرد: با آمریکای بد عهد و اروپای بی‌عمل هیچ‌گونه مذاکره فرابرجامی صورت نخواهد گرفت.
دبیر شورای عالی امنیت ملی پیش از این در توئیتی راستی‌آزمایی و ارائه تضمین را بخش لاینفک توافق خوب خوانده و افزوده بود: بدعهدی اثبات شده آمریکا مهمترین عامل تهدیدکننده هرگونه توافق است.
امیرعبداللهیان: حصول توافق نهایی
منوط به رفتار مسئولانه طرف غربی است
خبر دیگر اینکه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفحه شخصی خود با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اش با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: در تماس با جوزپ بورل در مورد آخرین وضعیت مذاکرات وین گفت‌وگو کردیم.
وی افزود: رعایت خطوط قرمز ایران برایمان اهمیت اساسی دارد.
وزیر خارجه یادآور شد: روند رو به جلوست، اما هنوز برخی موضوعات مهم، پیش روی ماست.
امیرعبداللهیان با اشاره به ابتکارات طرف ایرانی در مذاکرات خاطرنشان کرد: ابتکارات طرف ایرانی توافق را در دسترس قرار داده، اما حصول توافق نهایی منوط بر «رفتار مسئولانه» طرف غربی است.
«بیانیه سیاسی» تضمین نیست
در همین شرایط، امیرعبداللهیان در مصاحبه اختصاصی با روزنامه انگلیسی فایننشال‌ تایمز تصریح کرد که کنگره آمریکا باید درخصوص تعهدات واشنگتن در قبال برجام و بازگشت به این توافق هسته‌ای، «بیانیه سیاسی» صادر کند.
طبق این گزارش، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است که واشنگتن نتوانسته است به درخواست ایران برای تضمین اینکه هیچ طرفی نتواند، توافق هسته‌ای را ترک کند، پاسخ دهد و ایالات متحده یک بار در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ اقدام به ترک برجام کرده است.
از طرف دیگر، امیرعبداللهیان در مصاحبه خود همچنین بار دیگر تصریح کرد که تهران خواهان لغو تمامی تحریم‌هایی است که در دوران ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شد. وی در این خصوص توضیح داد: اصولاً، افکار عمومی در ایران نمی‌تواند حرف‌های رئیس‌یک دولت را به عنوان یک تضمین بپذیرد، چه رسد به آمریکا که از برجام خارج شده است.
طبق آنچه در این گزارش آمده است، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مذاکره‌کنندگان ارشد ایران گفته است که به طرف‌های غربی پیشنهاد دهند که حداقل پارلمان‌هایشان یا رؤسای پارلمانی آنها از جمله کنگره آمریکا به شکل یک بیانیه سیاسی، تعهدات خود را در قبال این توافق و بازگشت به اجرای برجام اعلام کنند.
گفتنی است، برجام با اینکه ضمیمه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل شده بود و آمریکا برای اجرای هر دو وظیفه قانونی داشت، توسط این رژیم پایمال و آمریکا با خیال راحت از توافق هسته‌ای خارج شد. در چنین وضعی، «بیانیه سیاسی» که الزام آور هم نیست، هرگز نمی‌تواند تضمین باشد. این در حالی است که اخذ تضمین معتبر از اجزاء سیاست قطعی نظام است.
وی در ارتباط با تعهدات ایران در قبال برجام توضیح داد: تعهدات ایران به شفافی یک فرمول ریاضی است. آن‌چه که ما قرار است انجام دهیم و نحوه راستی‌آزمایی این اقدامات از طریق آژانس [دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل] کاملاً روشن است. بنابراین طرف مقابل نمی‌تواند هیچ نگرانی داشته باشد اما در وهله اول ما درباره تضمین‌ها [مبنی بر اینکه ایالات متحده خارج نمی‌شود] همچنان نگرانیم.
به گزارش فارس، رئیس‌دستگاه دیپلماسی ایران به موضوع لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت ایران می‌خواهد این مذاکرات به «لغو کامل» تحریم‌ها منجر شود. او گفت، با این حال، چالش این‌جاست که دولت بایدن تنها مایل به حذف تحریم‌های اقتصادی است که در دوران ترامپ علیه ایران تحمیل شده است.
امیرعبداللهیان در این خصوص گفت: این چیزی نیست که ما به دنبال آن هستیم. تحریم‌های یکجانبه و ناعادلانه ترامپ علیه شرکت‌های حقیقی و حقوقی در ایران تحت برخی اتهامات چون برنامه موشکی ایران، موضوعات منطقه‌ای یا حقوق بشری غیرقابل قبول است. این یکی از چالش‌های باقیمانده در میز مذاکرات است.
مقام‌های آمریکایی «پیام‌های زیادی»
برای مذاکرات مستقیم با ایران ارسال کرده‌اند
وی در ارتباط با سیگنال‌های مقام‌های آمریکایی درباره مذاکرات مستقیم با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران گفت که مقام‌های آمریکایی «پیام‌های زیادی» برای مذاکرات مستقیم با ایران ارسال کرده‌اند اما ایران تمامی این پیشنهادات را رد کرده است.
وزیر امور خارجه ایران در پایان ضمن ابراز خوشبینی درباره روند مذاکرات اظهار داشت: در مجموع، ما خوشبین هستیم. ما از یک توافق خوب در کوتاهترین زمان ممکن استقبال می‌کنیم اما این توافق باید از حقوق مردم ایران حمایت کند.
گفت‌وگوی باقری با گروسی
همزمان با این تحولات، علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها در اتریش به سر می‌برد، با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد.
باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران ۱۱ آذر ماه نیز با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین دیدار و گفت‌وگو کرده بود.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در صفحه شخصی خود به دیدار خود با علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین اتریش اشاره کرد.
گروسی نوشت: امروز مداکرات مهمی با باقری کنی، رئیس‌مذاکره‌کننده هیئت ایران درباره موضوعات دوجانبه کنونی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین درباره گفت‌وگوهای در حال انجام درباره برجام داشتم.
باقری همچنین پس از این دیدار با نمایندگان سه کشور اروپایی و انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها دیدار کرد. مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین روز سه شنبه با انریکه مورا دیداری دوجانبه داشت.
اولیانوف: مذاکرت وین هنوز به زمان نیاز دارد
در همین شرایط، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با اشاره به اینکه مذاکرات رفع تحریم‌ها در مرحله نهایی قرار دارد، گفت که گفت‌و‌گوها هنوز نیازمند زمان است.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در گفت‌و‌گو با یک شبکه قطری توضیحاتی درباره روند مذاکرات رفع‌تحریم‌ها ارائه کرد.
بنابر گزارش شبکه العربی، نماینده روسیه در این خصوص اظهار داشت: گفت‌و‌گوها می‌تواند در پایان فوریه جاری به موفقیت بیانجامد. با این حال او اضافه کرد که مذاکرات همچنان نیازمند زمان است؛ اما نه زمان طولانی.
خبرنگار شبکه العربی نیز در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر بخشی از اظهارات نماینده روسیه را انتقال داد و به نقل از او اضافه کرد که نماینده روسیه درباره احتمال به موفقیت رسیدن مذاکرات وین ابراز خوشبینی کرده است و خاطرنشان کرده که مذاکرات در مرحله نهایی قرار دارد.
گفت‌و‌گوی اسرائیل با گروسی
درباره برنامه هسته‌ای ایران
در شرایطی که ادعاهای بی‌اساس مقام‌های تنها دارنده سلاح اتمی در منطقه غرب آسیا علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران ادامه دارد، تل‌آویو هیاتی را برای رایزنی با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین فرستاد.
جاشوا زارکا، معاون مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در امور راهبری در وین با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد.
به گزارش فارس، دیدار جاشوا زارکا با رافائل گروسی مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با حضور تعداد دیگری از مقام‌های این رژیم شامل دیوید نوسبام، نماینده و سفیر رژیم صهیونیستی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد.
اظهارات ضدایرانی
رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا
در همین شرایط، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا پس از دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی، برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای جهان خواند.
به گزارش فارس،‌ نانسی پلوسی رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا که با هدف رایزنی درباره مذاکرات وین وارد فلسطین اشغالی شده است، پس از ورود اظهاراتی را علیه ایران مطرح کرد.
بنابر گزارش پایگاه خبری شبکه آی۲۴، نانسی پلوسی و هیئت همراه او امروز از کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) دیدن کرده‌اند و با میکی لیوی، رئیس‌این پارلمان و پس از آن با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌رژیم صهیونیستی به گفت‌و‌گو خواهند نشست.
پیش از ورود پلوسی به سرزمین‌های اشغالی، رئیس‌کنست گفته بود: اسرائیل نمی‌تواند برای خود دوستی بهتر از نانسی پلوسی رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا بخواهد. او مدافع اسرائیل است و با ثبات و پافشاری در کنار اسرائیل و حق آن در دفاع از شهروندانش ایستاده است.
طبق گزارش منابع عبری، پس از ورود پلوسی به کنست در مراسمی رسمی از او و هیئت همراهش استقبال شده و سرود آمریکا و رژیم صهیونیستی در محوطه کنست پخش شده است.
شبکه آمریکایی الحره نیز خبر داد که نانسی پلوسی در کنست به سخنرانی پرداخته و گفته است: باعث افتخار من است که بار دیگر به اسرائیل سفر می‌کنم. هیئت آمریکایی در اینجا نماینده تعهد کنگره به امنیت متقابل است. وی در بخش دیگری از سخنانش اظهاراتی را نیز علیه ایران بر زبان آورد و افزود: امیدوار هستیم که بتوانیم گنبد آهنین را تأمین مالی کنیم و با تهدید ایران در منطقه به مقابله بپردازیم.
این مقام آمریکایی همچنین شکل‌گیری رژیم صهیونیستی را بهترین دستاورد سیاسی خواند و افزود که بایدن به امنیت اسرائیل متعهد است. وی در ادامه اتهاماتی را نیز علیه ایران مطرح کرد و مدعی شد: برنامه هسته‌ای ایران، امنیت جهان و اسرائیل را تهدید می‌کند. او همچنین به راهکار دودولتی اشاره کرد و افزود که این راه‌حل بهترین گزینه برای تضمین تداوم بقای صبغه یهودی و دموکراتیک اسرائیل و همچنین برای تحقق آرمان فلسطینیان در تعیین سرنوشتشان است.
روزنامه عبری‌زبان‌هاآرتص روز دوشنبه درباره علت سفر رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا به سرزمین‌های اشغالی نوشته بود که افزون بر دیدار با مقامات کنست، دستور کار پلوسی در این سفر ملاقات با مقام‌های صهیونیستی و رایزنی با آنها در زمینه آخرین تحولات مذاکرات ایران در وین خواهد بود. برخی از قانونگذاران ارشد آمریکا از جمله آدام شیف، تد دوچ، باربارا لی او را در این سفرهمراهی خواهند کرد. این سفر در حالی صورت گرفته است که نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز به‌تازگی در یک تماس تلفنی درباره ایران گفت‌وگو کرده‌اند.
کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای خود متهم کرده‌اند که ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است. تهران تاکید دارد که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح‌آمیز دارد.
فرانسه توپ مذاکرات را به زمین ایران‌انداخت
وزیر خارجه فرانسه با تعیین ضرب‌الاجل ساختگی، مدعی شد برای احیای برجام تنها چند روز زمان موجود است و در ادامه با‌انداختن توپ در زمین ایران، گفت تهران باید تصمیم‌گیری کند.
ژان ایو لودریان در اظهاراتی در پارلمان این کشور بار دیگر با تعیین ضرب‌الاجل ساختگی گفت که برای احیای توافق هسته‌ای اکنون موضوع چند روز مطرح است و تهران باید تصمیم‌های کلیدی سیاسی اتخاذ کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی همچنین ادعا کرد اگر طی چند روز در مذاکرات وین توافقی حاصل نشود، بحران ایجاد خواهد شد.
گفتنی است، فرانسه یکی از طرف‌های برجام است که پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت 97 از ترامپ پیروی کرد و توافق‌های اقتصادی انجام شده با ایران را پایمال کرد، اکنون هم به دنبال آن است که ضمن تداوم بدعهدی، مانند دوره قبل، ایران را سر بدواند و ایران در مذاکرات مشتی وعده‌ نسیه بگیرد!
حرف لودریان در حالی است که دفتر امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که در تماس تلفنی وی با شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین، هر دو طرف بر لزوم افزایش تلاش‌های مشترک برای دستیابی به توافق با ایران توافق‌نظر داشتند.
ادامه بازی طرف‌های غربی برجام با ضرب‌الاجل‌های ساختگی درباره مذاکرات وین در شرایطی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه گفت: تهدید و هشدار طرف‌های مقابل تعیین‌کننده نقطه پایانی مذاکرات نخواهد بود، بلکه واقعیات میز مذاکره و میزان جدیت و اهتمام طرف‌های غربی و آمریکا برای بازگشت آنها به تعهدات، تعیین‌کننده زمان پایان مذاکره و یا رسیدن به یک توافق خواهد بود.
گمانه‌زنی بلومبرگ درباره وقفه
در مذاکرات وین
خبر دیگر اینکه، وبگاه شبکه خبری بلومبرگ گزارش داده مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از جمله موضوعات مورد بحث در نشست امنیتی مونیخ خواهد بود.
به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ» امروز چهارشنبه (۲۷ بهمن/ ۱۶ فوریه) مدعی شده دیپلماسی در هتل کوبورگ وین بر سر برنامه هسته‌ای ایران در آستانه آغاز کنفرانس امنیتی مونیخ دچار وقفه شده است.
این پایگاه خبری همچنین گزارش داده مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از جمله موضوعاتی خواهد بود که در نشست امنیتی مونیخ درباره آن بحث خواهد شد.
بلومبرگ نوشته طرف‌های حاضر در مذاکرات وین درباره اینکه توافق در دسترس است ابراز خوش‌بینی کرده‌اند که انعکاس این مسئله را در بازار نفت نیز می‌توان شاهد بود. با این حال، هنوز اختلافات مهمی در مذاکرات باقی مانده‌اند.