kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۷۴۰
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹

شنبه، آخرین مهلت ثبت دستگاه کارتخوان در سازمان مالیاتی

دارندگان کارتخوان و درگاه پرداخت الکترونیکی تا پایان ماه جاری یعنی شنبه 30 بهمن‌ماه فرصت دارند که کارتخوان‌ها و درگاه‌های پرداخت خود را در سازمان مالیاتی ثبت کنند.
به گزارش ایسنا، در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، بانک مرکزی باید با همکاری سازمان مالیاتی نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام کند.
در این زمینه، با اقدامات صورت گرفته کلیه‌‌ اشخاص دارای ابزار پرداخت‌های بانکی می‌توانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir فهرست تمامی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خود را مشاهده و نسبت به الصاق آنها به پرونده‌های مالیاتی قبلی و یا تشکیل پرونده مالیاتی جدید اقدام کنند.
از آنجا که تمامی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که متناظر با پرونده مالیاتی نباشند، بانک مرکزی نسبت به غیرفعال کردن آنها اقدام می‌کنند، دارندگان کارتخوان تا پایان ماه جاری فرصت دارند که به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی مراجعه و اقدام لازم را انجام دهند.
از سوی دیگر، تازه‌ترین اعلام سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که دو میلیون و ۵۸۰ هزار پوز درخواست اتصال به پرونده مالیاتی داده‌اند و همچنین درخواست غیرفعال شدن بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار کارتخوان نیز ثبت شده است. بنابراین، تاکنون بیش از پنج میلیون دستگاه کارتخوان در درگاه ملی سازمان امور مالیاتی تعیین تکلیف
شده‌اند. همچنین، طبق اعلام محمد برزگری؛ رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی تاکنون دو میلیون و
۶۰۰ هزار نفر از صاحبان کارتخوان‌ها فوت کرده‌اند یا ‌تراکنش آنها صفر بوده و از سوی بانک مرکزی غیرفعال شده است. 
در حالی‌که صاحبان کارتخوان فقط سه روز دیگر برای ثبت کارتخوان در سازمان امور مالیاتی فرصت دارند، لازم است تا پاسخ پرتکرارترین سؤالات در راستای ثبت کارتخوان خود در سازمان امور مالیاتی را بدانند که در ادامه برخی از این سؤالات و پاسخ‌های آنها را مشاهده می‌کنید.
برخی جزئیات ثبت کارتخوان
اگر پیامک نام کاربری و کلمه عبور برای کسی نیامد با توجه به محدودیت سامانه‌ها، در ساعات دیگر مجدد وارد سامانه شوید و اگر همچنان دریافت نشد و اطمینان حاصل شد که شماره همراه ثبت شده در سیستم با شماره ملی مطابقت دارد باید از طریق سازمان پیگیری شود.
اگر‌‌ اشخاص با نام کاربری و رمز عبور اولیه و همچنین با رمز جدید نتوانند وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی شوند ممکن است‌ ترافیک ورود به سامانه امکان ورود آن لحظه به شما ندهد، در زمان بعد مجدد سعی کنید.  وراث‌‌ اشخاص فوت شده می‌بایست نسبت به غیرفعال‌سازی کارتخوان متوفی اقدام کنند. 
همچنین اطلاعات تکمیلی همه پذیرنده‌ها توسط بانک مرکزی اعلام و در سامانه ثبت شده‌اند و تمامی بهره‌برداران از دستگاه‌های کارتخوان با مراجعه به منوی مذکور تمامی کارتخوان‌های ثبت شده به نام و شماره ملی خود را مشاهده خواهند کرد. در صورت عدم وجود با شرکت خدمات‌دهنده کارت‌خوان پیگیری لازم صورت گیرد.
تمامی افراد دارای دستگاه کارتخوان حتما باید ثبت‌نام کنند و اقدام  به تعیین تکلیف کنند و درمورد مدارس نیز باید به همین منوال انجام شود. همچنین در صورت فراموشی شماره رهگیری شماره اقتصادی مودی می‌تواند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مستقیم به پیش ثبت‌نام شماره اقتصادی متصل شود.
در موارد شراکتی کارتخوان موجود به نام هر شریک در صورت ثبت‌نام در سامانه می‌تواند جداگانه به پرونده شراکتی الصاق شود.
اگر مودی دستگاه کارتخوان را به پرونده الصاق کرده‌اما در مراجعه بعدی به درگاه پرداخت الکترونیک کارت خوانی ملاحظه می‌کند که بلاتکلیف است به دلیل به‌روز‌رسانی اطلاعات جدید در سامانه بوده و مودی بایستی مجدداًً وارد پروفایل خود شده و فرایند الصاق یا غیرفعال‌سازی را انجام دهد. همچنین اتباع خارجی با مراجعه به اداره مالیاتی مربوطه می‌توانند امکان ثبت‌نام و ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی را داشته
باشند.