kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۶۰۸
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۲
آخرین اخبار از مذاکرات وین 

پیشگامی ایران در ارائه پیشنهادات آمریکا همچنان بلاتکلیف!

 
سرویس سیاسی-
منبع نزدیک به
تیم مذاکره‌کننده کشورمان از پیشگامی ایران در ارائه پیشنهادات خبر داد و با اشاره به بلاتکلیفی آمریکایی‌ها در مذاکرات وین گفت: آمریکا در نهایت باید تصمیم بگیرد و به کش دادن این فرآیند و بلاتکلیفی خود پایان دهد.
یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایرانی گفت: ارائه پیشنهادات امری معمول در هر مذاکراتی است، ایران از روز اول در ارائه ایده‌ها و پیشنهادات جدید پیشگام بوده و طرف‌های دیگر را نیز تشویق به چنین کاری کرده است.
این منبع افزود: تیم مذاکره‌کننده ایرانی همیشه هر گونه پیشنهاد جدید را با دقت بررسی کرده است، البته اگر پیشنهادی در کار باشد.
وی اظهار داشت: همه باید توجه داشته باشند که هر گونه تحولی که خارج از دامنه مذاکرات وین است، تاثیری بر دستور کار مذاکرات نخواهد داشت. اگر طرفی در مذاکرات هست که بنا به هر دلیلی کند حرکت می‌کند، به طور مسلم آن طرف ایران نیست.
به گزارش ایرنا، این منبع با اشاره به عدم تصمیم گیری آمریکایی‌ها گفت: آمریکا در نهایت باید تصمیم بگیرد و به کش دادن این فرآیند و بلاتکلیفی خود پایان دهد.
چین از بسته پیشنهادی ایران 
در مذاکرات وین خبر داد
گفتنی است رئیس‌هیات چین در مذاکرات وین نیز عصر شنبه از بسته پیشنهادی جدید ایران خبر داد و پیش از ورود به هتل کوبورگ محل برگزاری مذاکرات رفع تحریم‌ها به خبرنگاران گفت: همه اتفاق نظر داریم که به مرحله نهایی رسیده‌ایم به ویژه اینکه همکاران ایرانی بسته نهایی خود را ارائه دادند.
وی درباره برخی حرف و حدیث‌ها پیرامون برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: به نظرم هنوز چنین جلسه‌ای در برنامه نیست اما جلسات در قالب‌های مختلف به صورت دو و سه جانبه جریان دارد.
گفتنی است تبادل پیشنهاد بین هیات‌ها یکی از مولفه‌های مذاکرات چندجانبه و طبیعت چنین گفت‌وگوهایی است. در مواردی طی یک روز چندین بار پیشنهادهای مختلف بین طرف‌های مذاکراتی رد و بدل شده و این امر نشانه پویایی مذاکرات و جدیت طرف‌ها برای رسیدن به تفاهم نهایی است.
از ابتدای گفت‌وگوها بارها در مورد مسائل مختلف پیشنهادات و ابتکاراتی مطرح شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. نکته قابل توجه آنکه تاکنون اغلب ایده‌های تازه و ساز و کارهای
ابتکاری در موضوعات مختلف از جمله راستی‌آزمایی تعهدات طرف مقابل از سوی هیئت ایرانی مطرح شده و یکی از انتقادات به جا از طرف غربی عدم ارائه پیشنهادات و ابتکارات برای حل مسائل باقی‌مانده بوده است.
دور هشتم مذاکرات 
از ۶ دی ماه در وین آغاز شده و یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است. شرکت‌کنندگان این روزها سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی هستند. قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که گفت‌وگوها به رغم پیچیدگی برخی مسائل رو به جلو و در مسیر پیشرفت است.
پکن: مذاکرات وین 
وارد مرحله نهایی شده است
‌«وانگ کان» نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تصریح کرد که مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران وارد مرحله نهایی شده است.
بنا بر گزارش روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست، کان تصریح کرد: «تمامی مذاکره‌کنندگان موافق هستند که ما به مرحله نهایی رسیده‌ایم، به ویژه آن‌که همکاران ایرانی ما بسته نهایی خود را پیشنهاد داده‌اند.»
مذاکره‌کننده ارشد چین در مذاکرات وین سپس ابراز امیدواری کرد که ایران «رسماً بازخوردهای مکتوب خود را درباره بسته پیشنهادی برای بحث توسط همه طرف‌ها ارائه کند.»
رایزنی هیئت‌های ایران و روسیه در وین
در ادامه رایزنی‌های جاری در وین، هیئت‌های ایران و روسیه به ریاست علی باقری و میخائیل اولیانوف با حضور مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه دیروز یکشنبه ۲۴ بهمن ماه در وین به گفت‌وگو نشستند.
«میخائیل اولیانوف» مذاکره‌کننده ارشد روسیه با انتشار پیامی در ئوئیتر گفت که دیدار سازنده‌ای را با مذاکره‌کننده ارشد ایران، درباره مسائل باقی‌مانده در مذاکرات رفع وین داشته است.
این دیپلمات روس که روز یکشنبه با علی باقری کنی در دفتر نمایندگی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دیدار داشت گفت: رایزنی‌های بسیار فشرده در جریان مذاکرات وین درباره برجام ادامه دارد. به ویژه در مورد مسائل باقیمانده با مذاکره‌کننده ارشد ایران، دیداری سازنده داشتم.
وی سپس راهی هتل ماریوت شد تا با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کند. اولیانوف در توئیتی یادآور شد که این ملاقات در مقطع پایانی مذاکرات وین صورت گرفت.
این دیپلمات روس همچنین با رؤسای هیات‌های سه کشور اروپایی در هتل کوبورگ دیدار کرد تا به گفته او طرف‌ها درباره مسیر پیش رو در مذاکرات بحث و تبادل نظر کنند.
آن‌طور که ایرنا گزارش داده، تحرکات هیات روس درحالی که گفت‌وگوها به مراحل حساس و مباحث جدی پیرامون مسائل باقی‌مانده رسیده است، افزایش قابل توجهی یافته است.
رایزنی‌ها در وین برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران روز شنبه 23 بهمن ماه هم در جریان بود و نشست دوجانبه هیئت‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران و میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین برگزار شد.
 روز جمعه ۲۲ بهمن ماه نیز کارگروه‌های اقدامات هسته‌ای، ترتیبات اجرایی و رفع تحریم‌ها با حضور کارشناسان ایران و ۱+۴ برگزار شد. پس از آن هم هیئت‌های ایران و چین به گفت‌وگو پرداختند و بعد از آن هم علی باقری و انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها جلسه‌ای دوجانبه برگزار کردند.
رایزنی پوتین و ماکرون 
درباره مذاکرات وین
کاخ کرملین درباره تماس تلفنی رؤسای جمهور روسیه و فرانسه بیانیه صادر کرد و از رایزنی آنها درباره موضوعاتی از قبیل اوکراین و مذاکرات وین درباره رفع تحریم‌های ایران خبر داد.
به روایت دفتر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، او و امانوئل ماکرون همتای فرانسوی طی این تماس تلفنی علاوه‌بر مسائل مرتبط با اوکراین، درباره مذاکرات در وین برای رفع تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران و توافق هسته‌ای برجام رایزنی کردند.
به گفته کاخ کرملین روسیه، در گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور روسیه و فرانسه «موضوع حفظ و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (توافق برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران مورد بررسی قرار گرفت». کرملین افزود که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و امانوئل ماکرون همتای فرانسوی او توافق کردند که این موضوعات «در کانون توجه گفت‌وگوهای روسیه و فرانسه در بالاترین سطح» قرار گیرند.
 رایزنی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس درباره مذاکرات وین
در حالی که تنش‌آفرینی کشورهای غربی با روسیه بر سر اوکراین ادامه دارد، وزارت خارجه آمریکا از رایزنی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور با «لیز تراس» همتای انگلیسی خود درباره مذاکرات جاری با ایران در شهر وین خبر داد.
آن‌طور که فارس گزارش داده، بخش اعظم بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره رایزنی دیپلمات‌های ارشد واشنگتن و لندن، به موضوع تنش‌های اخیر غربی‌ها با روسیه بر سر اوکراین و اتهام زنی آنها به مسکو درباره تدارک روسیه برای حمله به اوکراین اختصاص داشت.
در بخش پایانی این بیانیه به رایزنی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس درباره مذاکرات در وین با موضوع رفع تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده علیه ایران اشاره شده است؛ مذاکراتی که دیپلمات‌های ارشد تهران و گروه 1+4 به صورت مستقیم دنبال می‌کنند و نماینده آمریکا به صورت با واسطه و غیر مستقیم در این مذاکرات حضور دارد.
به روایت وزارت خارجه آمریکا، وزیر خارجه دولت جو بایدن و وزیر خارجه انگلیس «در مورد اهمیت رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز در مورد مذاکرات با ایران درباره بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت‌وگو کردند.»