kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۵۹۶
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸

گرانی و افزایش 50 درصدی قیمت سوخت انگلیسی‌ها را به خیابان‌ها کشاند

به دنبال تورم و افزایش بهای سوخت در انگلیس، شهروندان این کشور در شهرهای مختلف به خیابان‌ها آمدند و علیه دولت «بوریس جانسون» دست به تظاهرات  زدند.
میلیون‌ها خانوار انگلیسی که می‌گویند به ندرت دستمزدشان افزایش می‌یابد، هم با افزایش مالیات رو به رو شده‌اند و هم از افزایش ناگهانیِ ۵۰ درصدی قبوض انرژی خود به وحشت افتاده‌اند. آنها می‌گویند همزمان نرخ تورم نیز در این کشور بالا رفته و دولت جانسون که درگیر «رسوایی‌ مهمانی» است عملا نشان داده برنامه‌ای برای اوضاع اقتصادی انگلیس ندارد.
به دنبال این وضع، شهروندان انگلیس ناراضی از وضعیت موجود به خیابان‌ها آمده‌اند. پارچه نوشته‌هایی از سوی جمعیت معترض در یکی از میادین اصلی لندن نصب شده بود که روی آن نوشته شده بود، «از ثروتمندان مالیات بگیرید». 
این تظاهرات به دعوت گروه «مجمع خلق» و با حمایت اتحادیه‌های کارگری این کشور برگزار شد. در نیوکاسل، روی دست‌نوشته‌ها شعار «حقه‌بازان محافظه‌کار» و «من می‌توانم بهتر از بوریس کار کنم» مشاهده می‌شود. 
در این تظاهرات «جرمی کوربین» رهبر سابق حزب کارگر انگلیس نیز حضور داشت و از بی‌توجهی نخست‌وزیر محافظه‌کار انگلیس، به وضعیت موجود انتقاد کرد.
به گزارش فارس، «لورا پیدکاک»، دبیر گروه مجمع خلق و نماینده سابق حزب کارگر هم به نارضایتی مردم انگلیس اشاره کرد و گفت که: «مردم به وضوح نابرابری در جامعه را می‌بینند، در حالی که شرکت‌هایی وجود دارند که سودهای هنگفتی کسب می‌کنند و ثروتمندان‌، غنی‌تر می‌شوند و بقیه باید رنج بکشند. 
در همین حال، دولت نشسته و هیچ کمکی به مردم نمی‌کند. بنابراین، ما در خیابان‌ها خواهیم آمد و می‌گوییم که دیگر بس است.»
گفتنی است، رسانه‌های انگلیس چندی قبل نسبت به افزایش هزینه‌های انرژی و کمبود گوشت، مرغ و غذاهای بسته بندی شده هشدار داده بودند. 
همچنین، آمارهای رسمی که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد نرخ تورم یا شاخص قیمت مصرف‌کننده ماه دسامبر در انگلیس به بالاترین میزان در ۳۰ سال گذشته رسید. 
این مسئله احتمالاً بانک مرکزی انگلیس را برای افزایش نرخ بهره تحت فشار قرار خواهد داد.