kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۵۹۲
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹
شب سخت ائتلاف سعودی

انقلابیون یمن تمام مناطقی را که هفته قبل از دست داده بودند، پس گرفتند

خبرها می‌گویند انصارالله شنبه شب شبی دردناک را برای ائتلاف سعودی رقم زده و موفق شده تمام مناطقی که در هفته گذشته در منطقه «حرض» از دست داده بودند را باز پس بگیرد.
براساس گزارش‌های منتشر شده، انقلابیون یمن شنبه شب با حمله‌ای از تمام جهات توانسته‌اند تمام مناطقی را که در هفته گذشته از دست داده بودند را پس بگیرند و به سمت مرزهای عربستان پیشروی کنند. انصارالله از سمت شرق شهر «حرض» در استان «حجه» در شمال غربی یمن بر ارتفاعات «محصام»، «الهیجه»، «العوجرة» و «وادی راما»، «مسلط» و خطر محاصره را به کلی از بین برد. 
این گزارش می‌افزاید انقلابیون یمن همچنین از سمت جنوب، نیروهای ائتلاف و منصور‌هادی را از شهر خارج کردند و به سمت سه راهی عاهم در جنوب و منطقه حجاورة در جنوب غربی حرض در حال پیشروی هستند. از سمت شمال و شمال غرب شهر «حرض» نیز نیروهای انصارالله تا نزدیکی مرز سعودی پیشروی کرده‌اند. گزارش‌ها حکایت از تلفات سنگین نیروهای ائتلاف،‌هادی و مزدوران سودانی در یورش نیروهای انصارالله دارد.
جنگنده‌های آمریکایی در ابوظبی
از سوی دیگر خبر رسیده که روز شنبه جنگنده‌های آمریکایی «اف-۲۲» در چارچوب درخواست کمک ابوظبی از واشنگتن برای نجات از حمله‌های موشکی انصارالله یمن، به امارات رفته‌اند. طبق گزارش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، این جنگنده‌ها در پایگاه هوایی «الظفره» امارات فرود آمده‌اند؛ پایگاهی که میزبان حدوداً هزار نظامی آمریکایی است. نیروهای آمریکایی مستقر در این پایگاه هوایی ژانویه گذشته (دی ماه)، برای دفع حملات انصارلله از موشک‌های سامانه‌های پاتریوت استفاده کرده بودند که صد البته موفق نبودند! گفته شده این اولین بار است که بعد از اشغال عراق در سال ۲۰۰۳، نیروهای آمریکایی این سامانه را به کار می‌گیرند.
بنا بر گزارش خبرگزاری «آسوشیدپرس» مقامات آمریکایی با ادعای حفاظت از امنیت عملیات‌ها، از ذکر عدد دقیق جنگنده‌ها و یا خلبان‌هایی که این جنگنده‌ها را هدایت می‌کنند خودداری کرده‌اند. اما نیروی هوایی آمریکا پس از این، تصویری از 6 جنگنده اف-۲۲ را منتشر کرد که در پایگاه الظفره امارات فرود آمده‌اند.
این حمایت تسلیحاتی آمریکا از امارات در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای انصارالله یمن، ماه گذشته طی سه حمله موشکی ابوظبی را مورد هدف قرار‌دادند. نیروهای انصارالله به ائتلاف سعودی هشدار داده‌اند که درصورت عدم پایان دادن به جنگ یمن و تداوم تجاوز به خاک این کشور، حملات موشکی بیشتری به عربستان و امارات خواهند داشت.
4 فرمانده از ائتلاف سعودی جدا شدند
از سوی دیگر، صنعا از چهار فرمانده ارشدی که جبهه‌های ائتلاف سعودی را رها کرده و در چارچوب عفو عمومی به صفوف ملی بازگشتند، استقبال کرد. بر اساس گزارش «وکاله الصحافه الیمنیه»، این چهار نفر عبارتند از: سرهنگ «طاهش السنه» فرمانده گردان سوم از تیپ موسوم به گارد مرزی در جبهه «الیتمه»، سرهنگ «جمال ناجی علهان» فرمانده گردان از تیپ ۵۵ در جبهه «الکساره»، سروان «عبدالاله احمد الحطبانی» فرمانده گردان از تیپ ۱۵۵ در جبهه الیتمه و سروان «عبدالحکیم ناجی عیضه» افسر ستاد تیپ دوم گارد مرزی در جبهه الیتمه.
این فرماندهان پشیمان، از موضع سران دولت نجات ملی یمن در تشویق به بازگشت افراد فریب خورده و نیز صدور عفو عمومی قدردانی کردند. آنها همچنین امثال خود را به غنیمت شمردن فرصت، بازگشت به صفوف ملی و ترک مزدورانی که وطن را به بهای ناچیز فروختند، فراخواندند. چندی پیش، «ریاض صلاح بلذی» از مسئولان منطقه پنجم نظامی صنعا در اظهاراتی اعلام کرد، از زمانی که صنعا فرمان عفو عمومی صادر کرده ۱۶ هزار نظامی از ائتلاف متجاوز جدا شده‌اند و هزاران نفر از این «فریب خوردگان» قصد بازگشت به سمت صنعا را دارند.