kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۵۷۰
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲

نقش پررنگ سازمان لیگ در حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا

در ماجرای حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا، نباید از نقش نایب‌رئیس‌غیرقانونی فدراسیون فوتبال در این ماجرا چشم‌پوشی کرد.
کنفدراسیون فوتبال آسیا چندی پیش سرانجام آب پاکی را روی دست فوتبال ایران ریخت و همان‌طور که از مدت‌ها قبل انتظار می‌رفت روی نام استقلال و پرسپولیس برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا خط قرمز کشید. AFC مجوز حرفه‌ای باشگاه گل‌گهر را هم صادر نکرد تا ایران در فصل جدید لیگ قهرمانان فقط دو نماینده داشته باشد؛ فولاد و سپاهان.
پس از این اتفاق تلخ انتقادات بسیاری نسبت به بسیاری از ارکان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش مطرح شد اما کمتر کسی به نقش سازمان لیگ اشاره کرد. خبرگزاری تسنیم روز گذشته در گزارشی به این موضوع اشاره کرد و گزارش داد: «جدا از مأموریت‌های کلی سازمان لیگ که ماهیت وجودی این سازمان را تشکیل می‌دهند، این مجموعه در یکی از کارهای خُردش وظیفه حمایت و نظارت در روند صدور مجوز حرفه‌ای سالانه باشگاه‌ها را دارد. در سال‌های پیش سهیل مهدی این مسئولیت را برعهده داشته و چندی است که این مسئولیت به پریا شهریاری تحت عنوان «کمیته فنی و توسعه» سازمان لیگ محول شده است. با این وجود کاظم اولیایی عضو کمیته بدوی فدراسیون فوتبال اعلام کرده که امسال نیز مدارک باشگاه‌ها توسط بخشی به اسم «دپارتمان» که ریاستش برعهده سهیل مهدی است، بررسی شده اما سؤال اینجاست که چرا امسال ارسال مدارک با این حجم از بی‌نظمی و ایراد به کمیته‌های بدوی و استیناف ارسال شده که منجر به صدور آرای 700-600 صفحه‌ای برای باشگاه‌های ایرانی از سوی AFC شده است؟
مهدی در تاریخ 7 بهمن سال 1399 در گفت‌وگو با سایت سازمان لیگ اعلام کرده بود «کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ فوتبال ایران مانند سال‌های گذشته در کنار باشگاه‌ها خواهد بود و از هیچ مشاوره و همکاری جهت پیشبرد روند استاندارد‌سازی و حرفه‌ای‌‌سازی باشگاه‌ها دریغ نخواهد کرد». مصاحبه‌ای که بر روی وظیفه ذاتی سازمان لیگ در حمایت از باشگاه‌ها در دریافت مجوز حرفه‌ای صحه می‌گذارد اما با نگاهی به ایرادهایی که امسال از سوی کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای و AFC از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس وارد شده، می‌توان دریافت که این مدارک و مستندات بدون هیچ فیلتر کارساز و کمک‌کننده‌ای راهی ارزیابی نهایی شده‌اند.
جدا از عدم توانایی باشگاه‌ها در طی کردن مسیر صحیح حرفه‌ای‌‌سازی، در بین ایرادها، مسائل بچه‌گانه‌ای مثل عدم ترجمه مدارک و امکانات اولیه ورزشگاه‌ها دیده می‌شود که مطمئناً با نظارت و پیگیری صحیح و تاثیرگذار سازمان لیگ قابل اصلاح بوده است. حال این سؤال مطرح می‌شود چرا سازمان لیگ که باید نقش سرپرستی، آموزشی، حمایتی و نظارتی در باشگاه‌ها ایفا کند، پیش از کمیته بدوی و AFC، مدارک باشگاه‌ها را مثل سال‌های قبل از فلیتر‌های سختگیرانه عبور نداده تا این اتفاق تلخ با این حجم از ایرادهای بچه‌گانه رقم نخورد؟
همه اینها در شرایطی است که حیدر بهاروند در حالی هم‌اکنون به عنوان یکی از اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال و نایب‌رئیس‌دوم فدراسیون فوتبال فعالیت می‌کند که حضورش در این پست غیرقانونی است. عزیزی خادم با وجود رد صلاحیت حیدر بهاروند، بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات اعلام کرد او نایب‌رئیس‌دومش و سرپرست سازمان لیگ خواهد بود. تخلفی که هم اساسنامه‌ای بود و هم خلاف تصمیمات کمیته برگزاری انتخابات که بهاروند را رد صلاحیت کرده بود. نزدیک به یک سال از انتخابات 10 اسفند ماه 1399 گذشته و هنوز نواب رئیس‌به مجمع معرفی نشده‌اند و بدین ترتیب هم حضور او و هم حضور حمیدرضا مهرعلی (نایب‌رئیس‌فدراسیون فوتبال) غیرقانونی است و این دو طبق قانون نباید به فعالیت‌شان در فدراسیون و هیئت‌رئیسه ادامه دهند.