آیتالله علمالهدی: آستان قدس رضوی مدیریت خدمت به زائران را برعهده بگیرد
مشهد- خبرنگار کیهان:
نماینده ولیفقیه در استان خراسان رضوی گفت: مدیریت خدمت به زائران امام هشتم(ع) باید از لحظه حرکت تا زمان بازگشت به صورت واحد صورت گیرد و آستان قدس رضوی باید مدیریت جامع این خدمت را برعهده داشته باشد.
به گزارش ایرنا، آیتالله سیداحمد علمالهدی در آیین افتتاحیه دوره دانشافزایی فرهنگ میزبانی و ادب حضور در مشهد افزود: این خواسته در دوره تولیتهای گذشته و حال بارگاه رضوی مطرح بوده است که تمام نهادها به زائر خدمت بدهند و این خدمات با مدیریت واحد به زائران رضوی صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه حضرت رضا(ع) موسس شهر مشهد هستند، گفت: بر اساس آنچه در تاریخ روایت شده است آن حضرت زمین این منطقه را قبل از شهادتشان خریداری کردند و اولین شهروند مشهد خود امام رضا(ع) هستند.
وی با اشاره به اینکه حضرت رضا(ع) در زمان حیات مبارکشان، خود پذیرایی از مهمانان خود را بر عهده میگرفتند، ادامه داد: ما نیز باید به عنوان فرهنگ رضوی به آن حضرت اقتدا کنیم و البته این فرهنگ تا قبل از دوره رضاخان در شهر مشهد وجود داشت.
آیتالله علمالهدی افزود: در آن زمان زائران از پایین پای مبارک وارد شهر مشهد میشدند و در این مسیر مشهدیها با شربت و دوغ از زائران بارگاه رضوی استقبال میکردند و برخی از زائران حتی بیشتر از ۱۰ روز در منزل ساکنان این شهر سکنی میگزیدند.
وی ادامه داد: پس از دوره رضاخان و با تغییر فرهنگ پذیرایی از زائر، ایجاد هتل و مسافرخانه در شهر مشهد گسترش یافت و بر این اساس افرادی که وسعت مالی کمتری داشتند، کمتر میتوانستند به زیارت بارگاه رضوی مشرف شوند. از سوی دیگر برخی از کاسبان نیز به فکر منفعت مالی خود و گسترش ثروت خود افتادند و خدمت به زائر را فراموش کردند.
آیتالله علملهدی با اشاره به اینکه ممکن است فردی از زائران مورد توجه ویژه امام رضا(ع) باشد ولی ما به آن آگاه نباشیم، اظهار کرد: خادمان بارگاه رضوی و سایر مسئولان توجه داشته باشند که در خدمت به زائران کوتاهی نداشته باشند تا حضرت رضا(ع) نسبت به نوع رفتار ما در خصوص زائران ناراحت نشوند و افتخار خدمت به زائر برای ما وجود داشته باشد.