kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۵۴۳
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
نامه‌نگاری مدیرعامل شرکت بورس

کاهش معاملات بازار سرمایه دامن شرکت بورس را هم گرفت

کاهش معاملات بازار سرمایه باعث شد شرکت بورس تهران نیز همچون شرکت فرابورس از کاهش درآمدهای خود خبر بدهد.
 
کاهش معاملات بازار سرمایه باعث شد شرکت بورس تهران نیز همچون شرکت فرابورس از کاهش درآمدهای خود خبر بدهد.
بورس اوراق بهادار تهران دیروز هم گرچه در ساعات ابتدایی قدری رشد کرد، اما بعد از آن روند ریزش به خود گرفت، به گونه‌ای که در پایان معاملات با کاهش هشت هزار و 236 واحد به رقم یک میلیون و 276 هزار و 24 واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش 1423 واحدی در رقم 324 هزار و 866 واحد متوقف شد. بر این اساس ارزش بازار در بورس تهران به بیش از پنج میلیون و 101 هزار میلیارد تومان رسید.
در فرابورس ایران هم اوضاع تعریف خاصی نداشت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با کاهش 74 واحدی به رقم 17 هزار و 493 واحد رسید.
به گزارش فارس،‌ روز گذشته مدیرعامل بورس تهران در نامه‌ای برای شفافیت به سازمان بورس از کاهش 30 درصدی سودآوری این شرکت بر اثر کاهش معاملات و ریزش شاخص خبر داد.
قبل از این نیز مدیرعامل فرابورس اعلام کرده بود چون درآمدهای بورس از محل معاملات کاهش پیدا کرده، مجبوریم برای تأمین هزینه‌ها طبقاتی از ساختمان بورس را به شرکت‌ها اجاره دهیم یا اینکه بخشی از سرور این شرکت را دراختیار کارگزاری‌ها قرار دهیم.
در همین رابطه خبرگزاری مهر هم گزارش داد: معامله گران بازار سهام این روزها شاید بی‌رمق‌ترین معاملات سهام را نظاره‌گر هستند. معاملاتی کم‌حجم و حتی بی‌حجم که می‌بایست ساعت‌ها با چشم‌های خیره شده به تابلوی معاملات برای معامله شدن سهم در نماد معاملاتی منتظر ماند.
دیروز در میانه‌های بازار شاهد از غیب رسید و مدیرعامل بورس تهران با انتشار نامه‌ای در سایت کدال از افت بیش از ۶۰ درصدی حجم و ارزش معاملات این بازار در دوره مالی منتهی به پایان آذر ماه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل خبر داد؛ عملکردی که به وضوح از بی‌اعتمادی گسترده معامله گران در ۹ ماه اخیر با وجود تبلیغات پی‌در‌پی دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی حکایت دارد.
در عین حال اقدام‌های عجیب و قابل تأمل برخی ارکان از جمله فرابورس برای عرضه اولیه «فزر» که همچنان با حاشیه‌های بسیاری مواجه است، در فضای فعلی بازار سهام قابل تأمل است.
معامله گران بازار سهام بدون تکیه بر سیاست‌گذاری‌های قابل اتکا و موثق در حوزه اقتصاد کلان نمی‌توانند گام‌های استوار در بازار بردارند و این در حالی است که انگیزه دولت در برابر موضوع حمایت از بازار سهام هنوز با ابهام و چالش مواجه است.
چشم‌انداز بورس
کاهش شاخص بورس در یک‌سال و نیم گذشته،‌ تر و خشک را با هم سوزانده اما در عین حال کارشناسان می‌گویند عمده سهام موجود در بازار به کف قیمت رسیده است.
در همین زمینه یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با بیان اینکه بازار سرمایه طی یک سال و نیم گذشته اصلاحات پی‌در‌پی را تجربه کرده است، گفت: متغیر اصلی برای قیمت‌گذاری، میزان سودآوری شرکت‌ها است اما برخلاف سال ۱۳۹۹ که هیچ توجهی به این موضوع نمی‌شد در سال جاری توجه بیشتری را از طرف سرمایه‌گذاران نسبت به سودآوری شرکت‌ها شاهد بودیم.
فردین آقابزرگی در گفت‌و‌گو با ایسنا، افزود: به طور کلی به نظرم تعدیلات لازم تا حدود زیادی انجام شده است و انتظار ندارم شاخص و قیمت‌ها بیش از این اصلاح منفی داشته باشند. حداکثر افتی که در بدبینانه‌ترین حالت ممکن می‌توان برای بازار سرمایه در نظر گرفت به طور متوسط پنج تا ۱۰ درصد است.