kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۴۸۲
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳
سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:

طرح ساماندهی خودرو از نظر شورای نگهبان ایراد و ابهامی نداشت

سخنگوی شورای نگهبان گفت: قوانین انتخابات ما نیازمند اصلاحات جامع و جدی هستند، اصلاحاتی که بنابر سیاست‌های کلی باید صورت بگیرد و بخش‌های مختلف اعم از پیش ثبت‌نام، شرایط داوطلبان، تبلیغات، منابع مالی، نقش‌آفرینی احزاب را باید مورد ارزیابی قرار دهد و اینها مواردی است که ما بارها نسبت به آن توضیح داده‌ایم.
 
 
 
 
هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری، ضمن تشریح آخرین نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، وی میلاد با سعادت حضرت امام جوادالائمه علیه‌السلام و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به مردم شریف ایران و اصحاب رسانه تبریک گفت و افزود: یاد حضرت امام خمینی(ره) و همه شهدا و مجاهدان مومنی که برای پیروزی جمهوری اسلامی ایران تلاش کردند را گرامی می‌دارم و برای همه کسانی که تحت رهبری و ولایت مقام معظم رهبری برای تحقق آرمان‌های انقلاب تلاش می کنند، آرزوی توفیق دارم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره اصلاح قانون انتخابات، گفت: بحث اصلاح قانون انتخابات موضوعی است که بارها در شورای نگهبان نسبت به آن تاکید شده و همان‌گونه که بارها گفته شده است قوانین انتخابات ما نیازمند اصلاحات جامع و جدی هستند، اصلاحاتی که بنابر سیاست‌های کلی باید صورت بگیرد و بخش‌های مختلف اعم از پیش ثبت‌نام، شرایط داوطلبان، تبلیغات، منابع مالی، نقش‌آفرینی احزاب را باید مورد ارزیابی قرار دهد و اینها مواردی است که ما بارها نسبت به آن توضیح داده‌ایم؛ نظر من این است که در همه این موضوعات باید قانون انتخابات اصلاح شود؛ ما به‌دنبال اصلاحات جامع قانون انتخابات هستیم و طبیعتا باید اصلاح چنین مصوباتی، از مجلس شروع شود.
طحان‌نظیف افزود: شورای نگهبان در زمینه قانون انتخابات و اصلاحات آن، تجربیات خوبی دارد و ما حاضریم تجربیات‌مان در حوزه انتخابات را در اختیار مجلس بگذاریم که قوانین به نفع مردم و کشور اصلاح شود.
طرح ساماندهی خودرو 
وی همچینن درباره طرح ساماندهی خودرو گفت: ما در ابتدا ابهاماتی درباره این طرح داشتیم که در مرحله آخر و پس از رفع ایرادات اعلام کردیم که هیچ مغایرت و ابهامی ندارد اما ایرادات نهایی که به مجلس اعلام کردیم ایرادات هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت بود و شورای نگهبان خود هیچ ایرادی ندارد اما هیئت عالی باید نظر خود را اعلام کرده و ما هم موظفیم این ایرادات را به مجلس انتقال دهیم.
طحان‌نظیف همچنین درباره مصوبه ای برای تولیدکنندگان حوزه مسکن و آجر اعلام کرد: اصلاحیه یک بند از قانون بودجه ۱۴۰۰ به نفع تولیدکنندگان آجر و کوره‌های آجرپزی تایید شد. 
سخنگوی شورای نگهبان در همین راستا افزود: امیدواریم این اقدام در قیمت تمام‌شده مسکن هم تاثیر بگذارد.
لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان نامه‌ای در زمینه پذیرش بار مالی لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان از سوی دولت دریافت کرده و یا خیر؟ گفت: دولت در لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان بار مالی نسبت به لایحه خودش را قبول کرده و آن مواردی که در مجلس اضافه شده را دولت تقبل نکرده است؛ راهکار موجود این است که یا دولت بار مالی که توسط مجلس به لایحه اضافه شده را قبول کند یا مجلس مواردی را که به لایحه اضافه ‌کرده را حذف کند و به لایحه اولیه برگردد.
طحان‌نظیف ادامه داد: ما از نزدیک، همکاری‌های فراوانی را با قوه مقننه و قوه مجریه نسبت به این مصوبه داشته‌ایم و به این همکاری‌ها ادامه خواهیم داد چون مسئله فرهنگیان را مهم می‌دانیم و همیشه قدردان این قشر فرهیخته و دلسوز هستیم، ولی واقعیت این است که اگر بار مالی مرتفع نشود ما شاهد اجرای مصوبه، نخواهیم بود. جلساتی در کمیسیون آموزش نسبت به ایرادات و ابهامات برگزار شد که بنده خودم حضور پیدا کردم و ابهامات غیرمالی را تا حدی مرتفع کردیم و امیدواریم در بحث بار مالی نیز، تفاهم و جمع‌بندی مشترکی بین دو قوه مجریه و مقننه به وجود آید.